Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

پیشنهاد تغییر نرخ سود تسهیلات بانکی به شورای پول و اعتبار

یکشنبه، 25 خرداد 1393 | Article Rating

ولی‌الله سیف در حاشیه بیست و چهارمین همایش‌های پولی و ارزی با حضور در جمع خبرنگاران در باره اقدام برخی از بانکهای خصوصی و دولتی برای دریافت سود 28 درصدی و دور زدن تفاهمنامه اخیر بانکها اظهار داشت: به هیچ وجه نمی‌توان گفت صددرصد تفاهم بانکی را تمام بانکها رعایت می‌کنند اما خوشبختانه گزارش بازرسان نظارتی بانک مرکزی نشان می‌دهد بالای 90 درصد بانکها این بخشنامه را رعایت می‌کنند.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی در بخشنامه‌ای از بانکها خواسته است که در صورت مشاهده عدم رعایت تفاهمنامه مسائل را به این بانک اعلام کنند همچنین بازرسان بانک مرکزی به صورت دقیق مسائل را رعایت می‌کنند ولی اگر بانکها تخلفی دیدند آن را به بانک مرکزی اعلام کنند. 

سیف در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه برنامه بانک مرکزی برای تغییر نرخ سود تسهیلات چه زمانی به شورای پول و اعتبار خواهد رفت گفت: در جلسه اینده شورای پول و اعتبار که سه‌شنبه هفته اینده برگزار خواهد شد بانک مرکزی پیشنهادات خود را به شورا خواهد برد.

* تغییر سود تسهیلات مبادله‌ای در جلسه بعدی شورای پول و اعتبار

وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر اینکه آیا قرار است نرخ سود تسهیلات افزایش یا کاهش داشته باشد گفت: نرخ سود تسهیلات شاهد عقود مبادله‌ای و مشارکتی است برای عقود مشارکتی حداکثر و حداقلی تعریف شده است روی تغییر این نرخ بحث‌هایی داشتیم ولی در نهایت ممکن است تغییری برای آنها ایجاد شود. اما برای عقود مبادله‌ای نرخ را واقعی خواهیم کرد تا مورد استفاده قرار گیرد چرا که هم اکنون هیچ استفاده‌ای از این عقود نمی‌شود بنابراین بنا است که با نرخ سود سپرده تعیین شود تا انگیزه لازم بمرای استفاده از عقود مبادله‌ای در برخی نیازها استفاده شود.

* خبرهای قسط ششم تا چند  روز آینده اعلام می‌کنم

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه قسم ششم توافقنامه ژنو به حساب بانک مرکزی ایران واریز شده است یا خیر گفت: تا چند روز آینده اخبار مربوط به این حوزه را اعلام خواهیم کرد. 

* برنامه بانک مرکزی برای خروج وام ازدواج از تسهیلات قرض‌الحسنه/ هنوز تصمیمات نهایی را نگرفته‌ایم

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر برنامه بانک مرکزی برای ازسرگیری وام ازدواج اظهار داشت: مشکل اصلی این تسهیلات کمبود منابع قرض‌الحسنه است که از دو طرف می‌توان نسبت به رفع آن اقدام کرد.

وی افزود: بانک مرکزی پیشنهاد کرده از منابع بودجه‌ای هزینه‌ای را برای پرداخت تسهیلات ازدواج بگیرند تا کمکی برای مابه‌التفاوت سودباشد، در صورت رفع نیاز دیگر تسهیلات ازدواج قرض‌الحسنه نخواهد بود اما در گروه تسهیلات ارزان قیمت قرار خواهد گرفت.

وی افزود:‌ همچنان بنا داریم در نظام بانکی انگیزه لازم را برای افزایش سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه ایجاد کنیم تا پاسخگوی بهتری برای وام ازدواج باشیم.

* برنامه بانک مرکزی برای افزایش عرضه ارز اعلام شد

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه برنامه این بانک برای افزایش عرضه ارز در بازار چیست گفت: به تدریج با گشایش‌هایی که ایجاد شده افزایش عرضه شکل خواهد گرفت و این سیاست مقطعی نیست و محتمل خواهد بود.

سیف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی چه تاثیری بر کاهش منابع قرض الحسنه بانکها داشته است اظهار داشت: کاهش منابع این بخش منابع دیگری دارد و من فکر می‌کنم که تحریک جدیدی در این برنامه ایجاد کنیم به دلیل اینکه نظام بانکی منابعی را که تحت این سرفصل‌ها جمع‌آوری می‌کنند برای تامین نیازهای بخش نیازمند جامعه به کار می‌گیرد بنابر این تدابیر جدیدی می‌اندیشیم که انگیزه جلب منابع بیشتر قرض‌الحسنه ایجاد شود.

وی در باره جبران رشد منفی اقتصادی گفت: سیاست خروج از رکود باید همراه باتورم باشد بنابر این کاهش تورم در شرایط دنبال می‌شود که خروج از رکود یکی از اهداف جدی ماست که باید با ظرافت کامل اجرا شود و در این زمینه استفاده بهینه از منابع محدود به صورت تسهیلات به بنگاه‌های قتصادی می‌تواند کمک موثری باشد.

سیف درباره برنامه این بانک برای نظارت بر صرافی‌ها گفت: از نظر تعداد کمبودی در صرافی‌ها نداریم ولی باید این صرافی‌ها در انضباط بهتری کار کنند و به دنبال آن بازار از شرایط بهتری برخوردار شود که عرضه و تقاضا در بازار مدیریت شود و شایعات تاثیر کمتری در نوسانات بازار داشته باشد. 

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی از صرافی‌ها انتظار دارد با دقت لازم وظایف خود را انجام دهند فکر نمی‌کنم صرافی‌ها در نوسان نرخ ارز دخیل باشند.

سیف در باره معوقات بانکی و اقدامات بانک مرکزی برای وصول مطالبات معوق اظهار داشت: بانکها باید در کنار فروش منابع مازاد خود با وصول مطالبات معوق منابعی را برای پرداخت تسهیلات بخش‌های مولد اقتصادی به کار گیرند.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها