Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
«چادرملو» در صدر تولیدکنندگان کنسانتره سنگ‌آهن کشور
 

«چادرملو» در صدر تولیدکنندگان کنسانتره سنگ‌آهن کشور

یکشنبه، 25 خرداد 1393 | Article Rating
مجمع عمومی عادی سالانه بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره سنگ‌آهن کشور با حضور بیش از 91 درصد از سهامداران برگزار شد.
در مجمع شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ریاست جلسه مطابق ماده 101 لایحه اصلاحی قانون تجارت بر عهده آقای محمدرضا خورسندی بود. همچنین آقایان کمال‌‌الدین گلچین و مرتضی علی‌اکبری ناظران این جلسه بودند. علاوه بر این محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سمت دبیری جلسه را بر عهده داشت. در همین حال پس از انتخاب هیات رئیسه جلسه مجمع آقای خورسندی مجمع یادشده را در راستای دستورات جلسه هدایت کرد.
به طوری که گزارش هیات مدیره و حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت در خصوص عملکرد هیات مدیره، صورت‌های مالی مشتمل بر ترازنامه، سود و زیان، سود و زیان انباشته، گردش وجوه نقد و یادداشت‌های پیوست آن برای سال مالی منتهی به 29/12/1392 از سوی مدیرعامل و حسابرس قانونی شرکت قرائت شد.
در همین راستا مدیرعامل شرکت به پرسش‌های سهامداران در خصوص عملکرد سال مالی 92 پاسخ داد.
علاوه بر این معاملات مشمول ماده «129» لایحه اصلاحی قانون تجارت مورد تايید و تنفیذ قرار گرفت.
از دیگر تصمیمات جلسه یادشده تقسیم سود سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1392، به مبلغ 12.600.000 میلیون ریال (به ازای هر سهم 1.050 ریال) بین سهامداران بود.
از طرفی موسسه حسابرسی تدوین و همکاران به عنوان حسابرس و بازرس اصلی و موسسه حسابرسی بهراد مشار به عنوان بازرس علی‌‌البدل برای سال مالی 1393 انتخاب شدند.
همچنین روزنامه‌های «دنیای اقتصاد» و «اطلاعات» به عنوان روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی‌های شرکت در سال مالی 93 انتخاب شدند.
 افزایش قیمت‌های فروش محصولات
به دنبال تغییرات عمده به وجود آمده در قیمت‌های محصولات فولادی (از جمله شمش شرکت فولاد خوزستان) که منجر به افزایش قیمت‌های محصولات ياد شده گردید، قیمت فروش مواد اولیه به مجتمع‌های فولادی، در انواع مختلف نیز افزایش یافت.
جدول میانگین نرخ فروش پایه محصولات در سنوات 92 و 91 به صورت مقایسه‌ای به شرح جدول* می‌باشد.

در پی اختلاف مبانی قیمت‌گذاری سنگ‌آهن بین شرکت‌های معدنی و فولادی، پس از مذاکرات طولانی و عدیده، در سال 1385 نهایتا این توافق بین شرکت‌های ياد شده به عمل آمد که نرخ فروش کنسانتره سنگ‌آهن تابعی از میانگین قیمت فروش شمش تولیدی شرکت فولاد خوزستان باشد.
نرخ فروش کنسانتره به شرکت‌های فولاد مبارکه و خوزستان، به ترتیب شامل ضرايب 12 و 10 درصد و برای نرخ فروش گندله، ضریب 23 درصد میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در دوره‌های 3 ماهه و تعمیم میانگین سالانه برای 4 دوره 3 ماهه، توافق و تا پایان سال 1391 به همین نحو عمل گردید.
در سال 1392 نرخ فروش کنسانتره به شرکت‌های فولاد مبارکه و خوزستان به ترتیب شامل ضرايب 14 و 12 درصد و نرخ فروش گندله ضریب 25 درصد میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در دوره‌های 3 ماهه و  تعمیم میانگین سالانه برای 4 دوره 3 ماهه تعیین و در صورت‌حساب‌های فروش اعمال گردیده است.
نرخ فروش سنگ‌آهن دانه‌بندی نیز به تبع تغییرات قیمت‌های مواد اولیه مجتمع‌های فولادسازی دارای افزایش بوده است. لیکن تعیین قیمت فروش به خریداران، از نتایج مزایده‌های برگزارشده پیروی می‌كند.
 طرح‌های در دست تکمیل
الف) طرح احداث کارخانه فولاد چادرملو (احیاء و ذوب) در جوار گندله‌سازی اردکان (در دست اجراء):
1- ظرفیت طرح شامل:
- بخش ذوب و ریخته‌گری:تولید سالانه یک میلیون تن فولاد خام (به صورت بیلت و بلوم)
- بخش تولید آهن اسفنجی : تولید سالانه 55/1 میلیون تن آهن اسفنجی
2- کل سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی آخرین برآورد:
2.724 میلیارد یورو
- سهم ارزی:  235 میلیون یورو
3- هزینه شده تا پایان سال 1392:
 8.382 میلیارد ریال
4- پیشرفت فیزیکی تا پایان سال 1392: بخش فولادسازی 85 درصد، بخش احیا مستقیم 5/12 درصد
5- برنامه زمانی اولیه اجرای طرح:     36 ماه از تاریخ تنفیذ قرارداد ( اواخر مهرماه سال 1389 )
6- پیش‌بینی اولیه تاریخ خاتمه طرح: برنامه زمانی فوق به علت مشکلات اجرایی با تاخیر مواجه شده، در برنامه فعلی پیش‌بینی  شده است که مدت زمان اجرای طرح فولادسازی افزایش و نهایتا طرح در پایان سال 1393 و طرح احیا مستقیم طبق برنامه در خردادماه سال 1395 راه‌‌اندازی آزمایشی خواهد شد.
7- تاثیر تکمیل پروژه بر عملکرد شرکت:
- کمبود فولاد خام در کشور، و پوشش تقاضاهای موجود در بازار.
- مقدمات اجرای طرح احداث واحد مگامدول احیای مستقیم به ظرفیت تولید سالانه 6/1 میلیون تن آهن اسفنجی در قالب طرح فوق و تکمیل زنجیره خط تولید فولاد آغاز شده است.
- عوامل فوق موجب می‌شود که با راه‌‌اندازی کارخانه فولاد، استفاده کامل از ارزش افزوده مواد معدنی و افزایش سودآوری فراهم شود.
8- تغییرات انجام شده در برآوردهای اولیه در مبالغ سرمایه‌گذاری و زمان بهره‌برداری:
با توجه به اصلاحات سخت‌‌افزاری از قبیل شارژ آهن اسفنجی داغ، سیستم تبرید آب، (اصلاحات فوق باعث کاهش هزینه برق و آب مصرفی و افزایش مقدار تولید  خواهد شد) افزایش نرخ ارز و تورم شدید قیمت‌ها و اضافه شدن پروژه احداث واحد مگامدول احیای مستقیم، سقف سرمایه‌گذاری کل طرح به مبلغ 12.724 میلیارد ریال اصلاح شده است در مورد برنامه زمانی اجرای طرح همان‌طور که در بند «6» اعلام شده زمان اجرای طرح افزایش و در پایان سال 1393 راه‌‌اندازی آزمایشی خواهد شد.
 مشخصات عمومی پروژه احیای مستقیم
- ظرفیت پروژه، تولید 55/1 میلیون تن آهن اسفنجی به روش میدرکس می‌باشد.
- ماده اولیه اصلی مصرفی پروژه، گندله می باشد که از مجتمع گندله‌سازی اردکان تامین خواهد شد.
- پروژه در جوار کارخانه فولاد چادرملو و گندله‌سازی اردکان اجرا می‌گردد.
- وزن تجهیزات مکانیکی و الکترویکی 16.000 تن.
- وزن اسکلت فلزی 10.000 تن.
- ساخت داخل در بخش تجهیزات و اسکلت فلزی60 درصد.
- برق مصرفی  135 کیلووات ساعت بر تن تولید.
- گاز مصرفی 300-288 نرمال مترمکعب بر تن تولید.
قرارداد پروژه احداث یک واحد مگا مدول احیا مستقیم به روش میدرکس با ظرفیت حدود 55/1 میلیون تن آهن اسفنجی در سال به عنوان پروژه تکمیلی فولادسازی در تاریخ 14/12/1391 توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تنفیذ شد.
در این پروژه کنسرسیوم پامیدکو – CPG مسوولیت خدمات تکنولوژیک پروژه و تامین تجهیزات داخلی و خارجی و هدایت عمومی آن را به عهده دارند- این شرکت مسوولیت خدمات طراحی را در قالب یک قرارداد داخلی به شرکت وریا طرح واگذار کرده است.
مشاور کارفرما در این پروژه شركت مهندسی ارکان تدبیر صنایع است که وظیفه نظارت کارگاهی را نیز بر عهده دارد.
بخش اجرایی پروژه نیز به عهده شرکت آسفالت طوس  است که این قرارداد نیز در اردیبهشت 92 تنفیذ شده است. در واقع این پروژه به منظور تکمیل چرخه تولید فولاد و در ادامه طرح فولادسازی تعریف شده است.
 طرح احداث نیروگاه (در دست اجرا)
براساس تصمیمات هیات مدیره شرکت، اجرای طرح نیروگاه در جوار کارخانه گندله‌سازی ارکان، در برنامه‌های شرکت قرار گرفته و پس از بررسی‌های لازم، قرارداد اجرای طرح با شرکت مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) منعقد شده است.
1- مشخصات طرح:
- هدف از اجرای طرح مذکور تامین برق مورد نیاز طرح‌های فولادسازی مجتمع و محل اجرای طرح در جوار کارخانه گندله سازی اردکان است.
- ظرفیت طرح: ظرفیت تولید اسمی 500 مگاوات.
- برنامه زمانی اجرای طرح: 36 ماه از تاریخ تنفیذ قرارداد.
- پیش‌بینی کل سرمایه‌گذاری طرح در قرارداد به مبلغ 265 میلیون یورو می‌باشد. (معادل 12.093 میلیارد ریال).
- در این طرح تا پایان سال 1392 معادل 7.465 میلیارد ریال هزینه شده است. ضمنا در صورت وجود برق مازاد بر مصرف یا تعادل در مصرف آن، به استناد تصویب‌نامه هیات وزیران به شماره
 16825/ت/33188 ه مورخ 8/4/1384، با عنوان «آيین‌نامه اجرایی شرایط و تضمین خرید برق» امکان عقد قرارداد بلندمدت فروش با توانیر و یا مدیریت فروش برق به قیمت‌های تضمینی وجود دارد
 پیش‌بینی طرح‌های اجرایی آتی
1- طرح احداث کارخانه گندله‌سازی جدید
اجرای این طرح با موافقت سهامداران عمده شرکت مورد تصویب هیات مدیره شرکت قرار گرفته و اقدامات اولیه از قبیل تهیه گزارش فنی و اقتصادی، اخذ جواز تاسیس و درخواست تامین امکانات زیربنایی توسط موسسات ذی‌ربط  و مطالعات زیست‌محیطی انجام گردیده و مذاکرات و توافقات اولیه جهت خرید ماشین‌آلات و تجهیزات طرح فوق، با تامین‌‌کنندگان خارجی به عمل آمده است.
 مشخصات طرح:
1- ظرفیت تولید سالانه 2.500.000 تن
2-پیش‌بینی اولیه سرمایه‌گذاری6.000 میلیارد ریال
3- برنامه زمانی اجرای طرح:4 سال پس از عقد و تنفیذ قرارداد
در این طرح تاکنون 2.178 میلیون ریال هزینه شده است
2- طرح توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی اردکان تا 4 میلیون تن در سال
کارخانه گندله‌سازی اردکان هم‌اکنون با ظرفیت کامل (تولید 4/3 میلیون تن در سال) در حال تولید می‌باشد. با توجه به اجرای طرح‌های جدید احیاي مستقیم و تولید آهن اسفنجی و توسعه واحدهای موجود در برنامه‌های آتی (شرکت‌های آهن و فولاد غدیر ایرانیان و آهن و فولاد ارفع) لذا افزایش تولید کارخانه گندله‌سازی موجود در برنامه‌های شرکت قرار گرفته است.
در این طرح مطالعات و بررسی های مقدماتی مهندسی مربوط به افزایش ظرفیت تجهیزات تکنولوژی خط تولید توسط شرکت کوبه استیل ژاپن انجام شده است.
 مشخصات طرح:
1- افزایش ظرفیت تولید سالانه 600 هزار تن
2- سرمایه‌گذاری 843 میلیارد ریال
3- برنامه زمانی اجرای طرح 18 ماه پس از تنفیذ قرارداد
3- طرح احداث 2 واحد نورد به ظرفیت تولید سالانه 1.100 هزار تن و سرمایه‌گذاری 2.390 میلیارد ریال در برنامه آتی شرکت است که امیدواریم مقدمات عملیات اجرایی طرح فوق در سال 1393 شروع و  پیش‌بینی می‌شود از زمان تنفیذ قرارداد به مدت 36 ماه اجرا شود.
4- شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه (سهامی خاص)
شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به منظور اجرای طرح تولید آهن و فولاد با مشارکت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، در اجرای مصوبه مورخ 30/11/1391 هیات مدیره و مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تشکیل  شد.
هم‌اکنون سهامداران شرکت عبارتند از شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با 65 درصد سهام و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با 35 درصد سهام.
 مشخصات طرح:
1- ظرفیت اسمی:
بخش فولادسازی 650.000 تن شمش فولاد
بخش نورد 450.000 تن محصول
2- سرمایه‌گذاری کلی طرح: 7.691 میلیارد ریال
شامل: اعتبارات ریالی 2.913 میلیارد ریال
اعتبارات ارزی 106.177.550 یورو (نرخ تسعیر ارز هر یورو 45.000 ریال)
توضیح آنکه معادل ریالی ارز فوق 4.778 میلیارد ریال می‌باشد که نهایتا جمع کل اعتبار طرح به مبلغ 7.691 میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.
3- برنامه زمان‌بندی شروع و اجرای طرح:
1- احداث کارخانه نورد آذرماه 1391
2- احداث کارخانه فولاد     تیرماه 1392
4- برنامه زمانی خاتمه طرح:
1- کارخانه نورد     اسفندماه 1393
2- کارخانه فولادسازی     اسفندماه 1396
5- مشارکت در شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس:
در اجرای مصوبه مورخ 12/5/1392 هیات مدیره شرکت مقرر گردید، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با خرید 20 درصد سهام شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس جهت اجرای طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به صنایع معدنی جنوب غرب کشور مشارکت كند.
سهامداران شرکت عبارتند از:
1- شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر 40 درصد سهام
2- شرکت ملی مس ایران 30 درصد سهام
3- شرکت معدنی و صنعتی چادرملو20 درصد سهام
4- شرکت فدک کوثر هشتم10 درصد سهام
جمع     100 درصد
 مشخصات کلی طرح:
 موقعیت جغرافیایی و محدوده اجرای طرح:
موقعیت طرح در استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد واقع می‌باشد. طرح از قسمت غرب شهر بندرعباس، از محل تاسیسات آب شیرین کن در دست احداث (مجاوز کشتی سازی) آغاز شده و در ادامه مسیر به سمت شمال پس از عبور از ارتفاعات شهرهای فین و حاجی‌آباد وارد دشت شده و به سمت مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر واقع در 50  کیلومتر جنوب غربی سیرجان و از آنجا به سمت معادن مس سرچشمه واقع در جنوب غرب شهر رفسنجان در استان کرمان حرکت می‌کند. در ادامه به مجمع معدنی و صنعتی چادرملو و مجتمع فولاد اردکان در استان یزد منتهی می‌شود.
هدف از اجرای طرح: هدف عمده طرح انتقال آب نمک زدایی شده به صنایع جنوب شرق کشور و تامین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع‌های تولیدی در حال بهره‌برداری و طرح‌های توسعه آنها (معادن مس سرچشمه، سنگ‌آهن گل‌گهر، سنگ‌آهن چادرملو و ...) می‌باشد.
مسیر خط انتقال از غرب بندر عباس شروع و بعد از تامین آب مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر به طرف مجتمع مس سرچشمه ادامه یافته و نهایتا به صنایع فولادی و معدنی استان یزد منتهی می‌شود.
اجرای قطعه اول طرح: قطعه اول طرح از بندرعباس تا مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر به طول حدود 300 کیلومتر شامل خط انتقال فولادی به قطر 1.600 میلیمتر و با ظرفیت انتقال 110 میلیون مترمکعب در سال (4 مترمکعب در ثانیه) از طریق 7 ایستگاه پمپاژ از بندرعباس به مجتمع گل‌گهر می‌باشد. در این قطعه یک تونل به طول حدود 3.000 مترمکعب پیش‌بینی شده است. هزینه‌های اجرایی قطعه اول در مجموع 14.700 میلیارد ریال و برنامه زمانی اجرای طرح 4 سال پیش‌بینی گردیده است. مناقصه قطعه اول طرح انجام و بازگشایی پاکات «الف» و «ب» در تاریخ 18/12/1392 و جلسه بازگشایی پاکت «ج» در تاریخ 24/12/92 انجام و در دست بررسی می‌باشد.
 پیش‌بینی برنامه‌های اجرایی سال 1393:
1- تکمیل نصب ماشین‌آلات و تجهیزات بخش نورد و حصول به پیشرفت فیزیکی 2/24 درصد و خاتمه عملیات نصب و انجام عملیات تست در زمستان سال 1393
2- اتمام طراحی تفضیلی تجهیزات و ماشین‌آلات: ساخت خارج بخش فولادسازی و حصول به پیشرفت فیزیکی 22 درصد
3- اتمام عملیات برق‌رسانی خط 230 کیلووات طرح و تکمیل فاز اول پست
4- اجرای عملیات ساخت سیتم RO برای پروژه نورد و تکمیل آن.


برنامه‌ها و چشم‌انداز وضعیت چادرملو برای سال 93
- ادامه روند اجرای برنامه‌های افزایش تولید کنسانتره سنگ‌آهن، بالاتر از ظرفیت اسمی (مشابه سال‌های گذشته) و تولید محصولات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده و گندله طبق برنامه مصوب سال 1393
- ادامه عملیات اجرایی طرح احداث کارخانه فولاد و احیای مستقیم چادرملو با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن شمش فولاد (قابل ارتقا 1.300.000 تن و 1.550.000 تن آهن اسفنجی) در جوار کارخانه گندله‌سازی اردکان و حصول به پیشرفت فیزیکی طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده برای سال 1393
- ادامه عملیات اجرایی مربوط به طرح احداث نیروگاه به ظرفیت 500 مگاوات و شروع عملیات راه‌‌اندازی فاز اول (واحد گازی شماره یک) در پایان سه ماهه اول سال 93 و راه‌اندازی فازدوم (واحد گازی شماره 2) در اواخر سه ماهه دوم سال 1393
- تداوم مطالعات و بررسی‌های تکمیلی مهندسی جهت اجرای طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی اردکان تا 4 میلیون تن (افزایش تولید 600 هزار تن)
- در طرح تولید آهن و فولاد سرمد ابرکوه که 65 درصد سهام آن متعلق به شرکت است عملیات نصب ماشین‌آلات بخش نورد آن خاتمه و در سه ماهه چهارم سال 1393 عملیات تولید آزمایشی آغاز و در بخش فولادسازی نیز طراحی تفصیلی تجهیزات و ماشین‌آلات ساخت خارج انجام و طبق برنامه عملیات اجرایی شروع خواهد شد.



تصاویر
  • «چادرملو» در صدر تولیدکنندگان کنسانتره سنگ‌آهن کشور
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها