Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

ساماندهی نرخ سود تسهیلات در جلسه امروز شورای پول واعتبار

ﺳﻪشنبه، 27 خرداد 1393 | Article Rating
شورای پول و  اعتبار در جلسه امروز عصر خود در بانک مرکزی نرخ سود تسهیلات عقود مبادله ای بانکها را تعیین تکلیف می کند، این اقدام در پی ساماندهی نرخ سود سپرده های بانکی و اجرای نرخ های جدید از 13 اردیبهشت ماه امسال در پی توافقات بانکهای دولتی و خصوصی و اعلام رسمی توسط بانک مرکزی صورت می گیرد.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی دو روز پیش در حاشیه همایش سیاست های پولی و ارزی از بررسی تغییر نرخ سود تسهیلات بانکی در جلسه امروز( سه شنبه) شورای پول و اعتبار خبر داد و افزود: ساماندهی دو نوع عقود مشارکتی و مبادله ای در دستور کار قرار خواهد گرفت. بر این اساس حداکثری برای نرخ عقود مشارکتی تعیین نمی شود و حداقلی برای آن تعریف می گردد. البته بحث هایی در مورد آن مطرح است مبنی بر اینکه تغییری در نرخ آن ایجاد نشود.

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه نرخ عقود مبادله ای را واقعی خواهیم کرد تا بتواند مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر نرخ عقود مبادله ای در شرایطی است که هیچ استفاده ای از آن نمی شود و مطابق منطق های ما تعیین نمی شود. بنابراین به نحوی باید تعیین شود که انگیزه لازم را ایجاد کند تا برخی نیازها انگیزه لازم برای تامین از طریق این نرخ را داشته باشند تا مورد استفاده قرار گیرند و واقع‌نگرانه‌تر شوند.

همچنین اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی نیز بر ساماندهی نرخ عقود مبادله ای در جلسه امروز شورای پول و اعتبار تاکید کرده است. البته وی پیش از این از احتمال تصویب یک سیاست در این زمینه خبر داده و گفته است که این بانک مرکزی قصد دارد تعیین نرخ سود تسهیلات را بر عهده بازار قرار دهد و با رقابتی که بین بانک ها وجود دارد، نرخ های سود سپرده و تسهیلات به آرامش برسد.

با توجه به کاهش نرخ های سود سپرده بانکی و ساماندهی آن که در پی افزایش شدید نرخ های سود در بهمن ماه سال گذشته ایجاد شده بود و یک جنگ رقابتی قیمتی بین بانکهای کشور به راه افتاده بود، برخی تحلیلگران اقتصادی معتقد هستند که نرخ سود تسهیلات بانکی نیز باید کاهش یابد و متعادل با نرخ سود سپرده ها تعیین شود.

بر این اساس امروز بانک مرکزی پیشنهاد خود را برای نهایی شدن به شورای پول و اعتبار ارائه می کند. نرخ های سودی که پیش از این برای اجرا به نظام بانکی از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده بود به این شرح است: نرخ سود سپرده های روزشمار و کمتر از سه ماه 10 درصد، سه تا شش ماه 14 درصد، شش تا 9 ماه 16 درصد، بیش از 9 ماه تا کمتر از یک سال 18 درصد و سپرده های یک سال 22 درصد.

همچنین طبق بسته سیاستی - نظارتی سال 90 که تاکنون تغییری در نرخ های سود تسهیلات آن در بانک مرکزی ایجاد نشده است، نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای تا سررسید 2 سال معادل 14 درصد و تا سررسید بیشتر از 2 سال معادل 15 درصد تعیین شده است.

در عین حال در بسته سیاستی که توسط بانک مرکزی ابلاغ شده آمده است که دامنه نرخ سود عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد بین مؤسسه اعتباری و مشتری بین 18 تا 21 درصد تعیین می‌شود. البته بانکی ها با افزایش نرخ سود سپرده ها در زمستان سال گذشته، نرخ سود تسهیلات خود را نیز بالا بردند و کف آن را 26 درصد تعیین کردند.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها