Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
سقوط قیمت جهانی به زیر 90دلار
 

سقوط قیمت جهانی به زیر 90دلار

شنبه، 31 خرداد 1393 | Article Rating
با وجود فشارهای وارده به صنعت سنگ آهن ایران از جمله کاهش شدید قیمت جهانی این محصول و همچنین برنامه دولت برای وضع عوارض صادراتی اما آمار منتشر شده نشان می‌دهد که صادرات سنگ آهن ایران در دو ماهه نخست سال جاری تنها حدود 9 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است.
قرار بود دولت از ابتدای سال جاری عوارض 10 درصدی را روی صادرات سنگ آهن خام اعمال کند. برنامه‌ای که با گذشت سه ماه از ابتدای سال تاکنون اجرایی نشده است.
در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری خواستار اعمال عوارض روی 24 قلم کالای صادراتی از جمله سنگ آهن خام شد. پیشنهاد نعمت زاده عوارض 30 درصدی برای صادرات سنگ آهن بوده است.
در همین حال جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در هفته معدن امسال با تاکید بر اینکه همه باید بدانند خام فروشی در بخش معدن ممنوع است، عنوان کرد که برنامه‌های گسترده‌ای برای جلوگیری از خام فروشی سنگ آهن و ایجاد واحدهای کنسانتره و گندله سازی در کشور در دست اجرا است.
پیشتر تولیدکنندگان و معدنکاران سنگ آهن تهدید کرده بودند که در صورت اعمال عوارض روی صادرات سنگ آهن، تولید و صادرات این محصول با افت شدید مواجه خواهد شد. با این حال سرقینی تصریح کرده بود که در صورت اعمال عوارض صادرات سنگ آهن امسال حداکثر 30 درصد کاهش خواهد یافت.
در همین حال تازه‌ترین آمار گمرک ایران حاکی از آن است که در دو ماهه امسال صادرات سنگ آهن هماتیت دانه بندی با خلوص آهن کمتر از 40 درصد به دو میلیون و 888 هزار تن به ارزش تقریبی 199.2 میلیون دلار رسید. این میزان صادرات از نظر وزنی و ارزشی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتیب 9.19 کاهش و 9.21 درصد افزایش یافته است.
قیمت هر کیلو سنگ آهن صادراتی نیز در همین مدت حدود 0.1 دلار بوده است که براساس تن حدود 100 دلار می‌شود. البته پیشتر انجمن سنگ آهن اعلام کرده بود که اطلاعات گمرک درباره ارزش سنگ آهن صادراتی ایران درست نیست و باید به روز شود.
سنگ آهن در سال 1392 در صدر فهرست کالاهای صادرات غیرنفتی کشور قرار گرفت اما در دو ماهه امسال این محصول به رده پنجم عمده‌ترین کالاهای صادرات غیرنفتی سقوط کرده است.
ایران سنگ آهن خود را در دو ماهه امسال به پنج کشور پاکستان، چین، امارات، ترکمنستان و عراق صادر کرد که البته مطابق انتظار چین سهمی معادل 96 درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داد.
تصاویر
  • سقوط قیمت جهانی به زیر 90دلار
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها