Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تاثیر وضعیت عراق بر صادرات فولاد
 

تاثیر وضعیت عراق بر صادرات فولاد

شنبه، 31 خرداد 1393 | Article Rating
هفته گذشته یکی از آرام ترین دوره های بازار بود با اینکه عرضه کارخانه ها محدود بود و تزریق کالا توسط کارخانه های بزرگ کنترل می شود با این حال به علت افت تقاضا و انتظار مثبت بودن مذاکرات هسته ای حالت انتظار را در بازار تشدید کرد.
قیمت بیلت در هفته گذشته روند نزولی داشت. سایز 150 میلیمتر در انزلی تا هر کیلو 1720 تومان هم شنیده شد در حالی که اول هفته 1750 تومان معامله شده بود.
بیلت سایز 120 میلیمتر کارخانه های داخلی با افت حدود 20 تومان به 1630 تومان هر کیلو رسید. تقاضا بعلت درخواست کم مقاطع محدود بود و حجم معاملات هم پایین. علیرغم آنکه محدودیت تخصیص ارز مبادله ای تا حد زیادی برطرف شده ولی تمایلی به واردات نیست چون قیمت فروش در بازار ایران پایین است. هفته گذشته از عرضه شمش ذوب آهن استقبال نشد. این در حالی است که ذوب آهن و فولاد خوزستان تلاش می کنند محصول خود را صادر نمایند. به این ترتیب حجم عرضه به بازار داخلی محدود خواهد شد ، در حال حاضر قیمت بیلت به کف خود بسیار نزدیک شده است و پائین آمدن قیمت آن وابسته به کاهش قیمت آهن اسفنجی و قراضه است یا آنکه قیمت ارز تنزل کند تا محصول وارداتی ارزانتر تمام شود. در حال حاضر بیلت محصول سی آی اس 510 دلار هر تن تحویل بنادر شمالی عرضه می شود با احتساب هزینه خواب سرمایه برای واردکننده سودی ندارد، به همین علت حجم واردات بسیار محدود شده است.
مقاطع در بازار ایران روند نزولی داشت قیمت میله گرد تا 30 تومان هر کیلو پائین آمد بعضی از اقلام ناودانی تا 100 تومان هر کیلو کاهش قیمت داشت که بیشتر متاثر از افت قیمت ارز و کاهش تقاضا بود.
از روز دوشنبه این حالت انتظار تشدید شد، کاهش قیمت به بعضی از اقلام خاص مثل میلگردهای قطر 8 میلیمتر شاخه آ3 نیز کشید در حالی که بسیاری از تجار هنوز خریدهای ارزان قیمت سال قبل را در انبارهای خود دارند. ولی روند نزولی قیمت میلگرد در انبارهای تهران کند شده و برای بعضی قطرها متوقف شده است، سال گذشته در این مقطع زمانی شاهد همین روند بودیم ولی روند سال قبل ناشی از مسایل سیاسی و انتخابات بود امسال ناشی از موجودی انباشته شده ارزان قیمت.
اکثر دست اندرکاران ادامه این وضع را تا پایان مذاکرات هسته ای انتظار دارند، بخصوص آنکه تحولات عراق در صادرات ایران بسیار موثر است و باید شاهد نتایج آن درماه های بعد بود.
به گفته یکی از کارگزاران بورس کالا، خریداران این محصول که غالبا شرکت‌های تولیدی ورق هستند با آنکه قیمت اعلامی تختال ارزنده و مناسب نبود به دلیل نقدی، اعتباری بودن شرایط معامله این محصول حاضر به خرید تختال شدند. معاملات این روز رینگ فولاد در شرایطی دنبال شد که فولاد خوزستان باز هم از ارائه شمش فولاد به واحدهای تولیدی خودداری کرد.
در حالی که تولیدکنندگان به علت کم شدن فاصله قیمت شمش فولاد و محصول نهایی، خواهان قیمت کمتری برای عرضه این محصول از سوی فولاد خوزستان در بورس کالا هستند، به نظر می‌رسد این شرکت هنوز تصمیمی درباره تغییر نرخ پایه این محصول اتخاذ نکرده و عرضه آن را به هفته‌های آتی موکول کرده است.
قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در انزلی اول هفته 1950 تومان بود که با نزول آرام تا پایان هفته به 1930 تومان رسید. ورق های گرم محصول کره در بندرامام خمینی هم در پایان هفته به همین قیمت پیشنهاد می شد. قیمت ورق گرم محصول قزاق تا 560 دلار سی اف آر هر تن می باشد با هزینه های جانبی و خواب سرمایه قیمت تمام شده کمتر از 1900 تومان هر کیلو نیست. این رقم بدون توجه به هزینه ریسک واردات و نوسان قیمت است. در دو ماه گذشته واردات این کالا روند صعودی داشته است بخصوص از بنادر جنوبی که شنیده می شود محصول چین و هند هم در راه است ، اما روند کاهش قیمت بسیار کند شده، علیرغم تنزل نرخ ارز و رکود حاکم بر بازار، فروشنده ها در مقابل تقاضای کاهش قیمت مقاومت کردند.
ورق های گرم محصول مبارکه ضخامت 3 تا 15 میلیمتر حدودا 20 تومان هر کیلو کاهش قیمت نشان دادند، این روند برای ورق های محصول اکسین و کاویان هم دیده شد روز دوشنبه با اعلام ورشکستگی یکی از تجار ورق، بازار متوقف شد و فروشنده ها عقب نشستند این حالت انتظار تا هفته بعد هم ادامه خواهد یافت. در حالی که حجم عرضه توسط کارخانه های داخلی کنترل می شود ولی نبود تقاضا و ریسک احتمال کاهش قیمت، سرمایه ها را همچنان ثابت و بی تحرک نگه داشته است.
تصاویر
  • تاثیر وضعیت عراق بر صادرات فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها