Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

ریزش شاخص به کمترین حد 6 ماهه

ﺳﻪشنبه، 03 تیر 1393 | Article Rating
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد کاهش 356واحدی شاخص کل بود که این میزان تقریبا معادل نیم درصد از رقم کل شاخص بود. در بازار دیروز شاخص کل در نهایت به 72هزار و 544واحد کاهش یافت. این کمترین میزان شاخص در سال 93و همچنین کمترین میزان شاخص در 6ماهه گذشته بورس اوراق بهادار به شمار می‌رود.
کاهش انگیزه معامله‌گران ناشی از کمبود نقدینگی و نامشخص بودن روند انتشار گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها به علاوه منتشر نشدن گزارش‌های عملکرد سال 92 برخی از آنها که همچنان پس از گذشت سه ماه از پایان سال 92 نتوانسته‌اند گزارش مالی عملکرد خود را ارائه دهند، دور جدیدی از کاهش‌ها را متوجه شاخص کرده است.
در همین حال، نگاه معامله‌گران به مباحث کلان در بازار نیز مطرح هست. سخنان روز یکشنبه دکتر سنگینیان مدیرعامل تامین سرمایه امین به عنوان متولی صندوق توسعه بازار مبنی بر نبود نقدینگی در این صندوق نیز نگرانی قابل ملاحظه‌ای را در بازار به وجود آورده است.
در حاشیه بازار دیروز سخنان رئیس سازمان بورس در جمع خبرنگاران نیز از اهمیت برخوردار بود.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام دیدگاه خود درخصوص آینده بازار باز هم تاکید کرد که نسبت به آینده بازار همواره امیدوار است؛ چرا‌که روند حرکت رشد اقتصادی به سمت پارامترهای مثبت نشانگر این امر است.
وی گفت: اکنون بازار دچار سیکل‌های کوتاه‌مدت شده و قطعا این روند مقطعی خواهد بود. در بازار دیروز در گروه خودرویی انتشار گزارش سایپا کاشان و تحقق زیان در این شرکت که در برگیرنده زیان عملیاتی نیز بوده موجب کاهش اقبال معامله‌گران به گروه خودرویی شد در بازار دیروز اکثر نمادهای خودرویی نظیر ایران خودرو، سایپا و زامیاد با صف فروش مواجه شد. در گروه فلزات دیروز بازار با افت همراه شد.
در گروه فلزی دیروز در شرایطی که شایعاتی در خصوص بروز برخی مشکلات تولیدی در ذوب‌آهن در بازار منتشر شده بود، اعلام شد که قرارداد راه اندازی خط تولید نورد ریل در هفته گذشته با شرکت kuttner آلمان منعقد شد که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی 18 ماه آتی به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیر سرمایه‌گذاری‌ها و امور سهام شرکت ذوب آهن اصفهان با اعلام این خبر گفته بود: با توجه به اهتمام دولت برای توسعه خطوط ریلی در کشور، قرارداد طرح راه اندازی خط تولید نورد ریلUIC60 با ظرفیت تولید سالانه 400 هزار تن در حالی به امضا رسید که مقرر شده سالانه 250 هزار تن از تولیدات آن در اختیار راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.
مجتبی فریدونی افزود: در حالی قیمت‌های داخلی ریل حدود 550 دلار است که قیمت‌های خارجی آن نزدیک به 800 دلار بوده و راه‌اندازی خط تولید آن می‌تواند بر سودآوری سال‌های آتی «ذوب» آثار مثبتی اعمال کند.
زیان انباشته «ذوب» در سال گذشته حدود 460 میلیارد تومان بوده که نزدیک به 400 میلیارد تومان آن با عملکرد 12 ماهه سال 92 پوشش داده شده و 60 میلیارد تومان باقی مانده نیز طی عملکرد 6 ماهه اول سال مالی جاری به طور کامل پوشش خواهد یافت. در گروه معدنی چادر ملو بار دیگر با صف فروش دست و پنجه نرم کرد. در گروه حمل‌و‌نقل بازگشایی نماد توریل پس از تقسیم سود 650ریالی با افت قیمت به تابلو بازگشت حسینا نیز با صف فروش محدود به کار خود پایان داد. حسینا دیروز اعلام کرد که مجمع شرکت با 6 روز تاخیر در چهاردهم تیرماه برگزار می‌شود.
در این گروه تاید‌واتر در 12 ماهه واقعی سال 92 مبلغ 1232 ریال به ازای هر سهم محقق کرده است که نسبت به آخرین پیش‌بینی سود سال 92 رشد 10 درصدی داشته است.
در گروه ساختمانی‌ها نیز دیروز اعلام شد روز چهارشنبه مورخ 4 تیر ماه نماد شرکت سرمایه‎گذاری مسکن شمال شرق برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان چهارصدوهشتاد وپنجمین شرکت پذیرفته شده در فهرست نرخ‌های بازار دوم با توجه به انتقال سهام شرکت مذکور از فرابورس ایران به شرکت بورس اوراق بهادار تهران آماده انجام معامله خواهد بود.
در گروه شوینده‌ها، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت گروه صنعتی پاکشو دیروز به تقسیم سود هزار و 400ریالی رای داد. در گروه پتروشیمی دیروز اعلام شد که مهدی شریفی نیک‌نفس به عنوان مدیر‌عامل شرکت بازرگانی پتروشیمی انتخاب و معرفی شد.  شریفی‌نیک‌ نفس پیش از پذیرش این مسوولیت معاون مالی‌، اقتصادی این شرکت بود.
در گروه سیمانی‌ها برخی از شرکت‌های سیمانی دیروز نیز به شفاف‌سازی تاثیرات افزایش نرخ اخیر پرداختند که به افت گسترده قیمت این گروه منجر شد.
 سیمان کردستان با اعلام لحاظ کردن این افزایش نرخ، سیمان شرق با موکول کردن تاثیر به گزارش 9 ماهه، سیمان فارس نو با اعلام لحاظ افزایش نرخ، سیمان فارس با اعلام تعدیل منفی و سیمان خزر با اعلام عدم تاثیر امیدهای بازار به گروه سیمانی را نقش بر آب کردند
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها