Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

نظام مالیاتی ایران،30 سال عقب است

شنبه، 07 تیر 1393 | Article Rating
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی از افزایش 45 درصدی درآمدهای مالیاتی دولت در سه ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، خبر داد و گفت: حدود 60 درصد اقتصاد ایران زیر چتر مالیات نیست. علی عسکری در برنامه گفت‌وگو‌ی ویژه خبری پنج‌شنبه شب شبکه دو سیما افزود: با توجه به اینکه امسال دریافت اظهارنامه‌های مالیاتی زودتر آغاز شد، تاکنون حدود 360 هزار اظهار‌نامه مالیاتی دریافت شد که این رقم در مدت مشابه پارسال 30 هزار بود.
وی افزود: نظام مالیاتی ما نسبت به بسیاری از کشورها، حداقل 30 سال عقب است و کار اساسی در این زمینه انجام نداده‌ایم. 
وی تاکید کرد: تا زمانی که نظام مالیاتی به درستی برقرار نشود، به هدف‌های لازم در تحقق درآمدها نمی‌رسیم و فرار مالیاتی و کتمان درآمد وجود دارد و شفافیت در اقتصاد وجود ندارد زیرا اطلاعات لازم به نظام مالیاتی نمی‌رسد.
عسکری با بیان اینکه شفافیت یکی از الزامات لازم برای نظام مالیاتی است، افزود: از 3 سال قبل اقداماتی برای شفاف سازی انجام شده و اکنون بیش از 250 میلیون رکورد اطلاعات موثر اقتصادی در نظام مالیاتی متمرکز شده است و امروز بخش زیادی از تشخیص مالیات ما متکی به این اطلاعات است. وی گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است تا پایان این برنامه 100 درصد هزینه‌های جاری از محل مالیات تامین شود؛ این رقم اکنون حدود 45 درصد است.
عسکری افزود: حدود 39 تا 40 درصد اقتصاد ما از تولید ناخالص داخلی معاف است و حدود 20 تا 25 درصد اقتصاد ما هم فرار مالیاتی دارد؛ یعنی عملا حدود 60 درصد اقتصاد ما زیر چتر مالیات نیست. رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: اکنون تقریبا از 40درصد ظرفیت اقتصاد، مالیات می‌گیریم. وی افزود: در اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، بخش‌هایی از اقتصاد که قبلا معاف بود، اکنون شامل پرداخت مالیات شده است. عسکری گفت: امیدواریم با اصلاحات این قانون، بخشی از اقتصاد که قبلا زیر چتر مالیات نبود، به چتر مالیات برگردد. وی افزود: حدود 65 درصد درآمدهای مالیاتی ما، مالیات اشخاص حقوقی دولتی و خصوصی است. عسکری ادامه داد: اکنون سهم شرکت‌های حقوقی از شرکت‌های دولتی در اقتصاد ما در مالیات بیشتر است و حدود 14 تا 15 هزار میلیارد تومان از مالیات هر سال را شرکت‌های بخش خصوصی پرداخت می‌کنند و کمتر از 10 هزار میلیارد تومان را شرکت‌های دولتی پرداخت می‌کنند. وی گفت: باقیمانده مالیات مثلا از حدود 41 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت شده، مالیاتی که کارکنان بخش عمومی و خصوصی می‌دهند، حدود پنج هزار میلیارد تومان است و مالیاتی که مشاغل می‌دهند کمتر از نصف آن است. رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: حقوق بگیران از 41 هزار میلیارد تومان مالیات، پنج هزار میلیارد تومان مالیات را پرداخت می‌کنند و عمده مالیات از بخش تولید است. وی گفت: از 15 سال قبل تاکنون سهم پرداخت مالیاتی مشاغل دائم، نزولی بوده است.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها