Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
هم راستایی قیمت‌ها در بازار شمش و مقاطع
 

هم راستایی قیمت‌ها در بازار شمش و مقاطع

چهارشنبه، 11 تیر 1393 | Article Rating
از ابتدای هفته تاکنون بازار فولاد در مسیر تازه‌ای از کاهش قیمت‌ها و حجم معاملات در بازار رسمی و غیررسمی به حرکت خود ادامه می‌دهد.
آهنگ کاهشی نرخ ارز که در یک بازه چند هفته‌ای دلار را از محدوده 3300 تومان به کانال 3100 تومان و بعضا پایین‌تر از این رقم (تحت تاثیر اخبار منتشر شده از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5) رسانده، در کنار رکود تقاضای محصولات فولادی و تشدید این شرایط در ماه رمضان شرایطی را ایجاد کرده که نرخ اغلب مصنوعات فولادی اعم از مواد اولیه و محصولات نهایی روزانه با نوسانات کاهنده قیمت‌ها روبه‌رو شوند. در این شرایط شاهدیم هم فولادهای وارداتی به کشور مانند شمش و کلاف ساده 5/6 میلی‌متری در بنادر کاهش قیمت می‌یابند و هم تولیدات داخلی واحدهای ذوب و نورد به سبب افت قیمت ارز و مواد اولیه فولادی و همین‌طور رکود تقاضا از سطح قیمت‌ روزهای ماقبل، بیشتر عقب‌نشینی می‌کنند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» روز گذشته برخی ضخامت‌های ورق فولاد سبا و فولاد مبارکه به ترتیب در بازه 15 تا 30 و 5 تا 20 تومان به ازای هر کیلو در بازار غیررسمی کاهش قیمت یافتند. در همین حال نوسانات نزولی قیمت در بازار مقاطع طولی مانند میلگرد نیز قابل توجه بود؛ چراکه بعضی فولادسازان بخش خصوصی همچون فولاد شاهرود، شیراز، قزوین و ... در دامنه 5 تا 30 تومان نرخ تولیدات خود را کاهش دادند.
به هر ترتیب در شرایطی که روز گذشته روند معاملات در بازار آزاد کند و کم‌حجم بود، در بورس کالا نیز مبادلات به گونه‌ای سرد و بی‌تحرک دنبال شد. سه‌شنبه پس از چندین هفته سرانجام فولاد خوزستان شمش را با قیمت 1550 تومان (52 تومان کاهش نرخ پایه نسبت به عرضه قبلی این محصول در بورس کالا) در قالب یک معامله سلف با موعد تحویل 31 مرداد ماه به تابلو آورد که شرایط فروش نقدی- اعتباری آن نیز به صورت 90روزه و با سود ماهانه 2 درصد خریداران را چندان به معامله این محصول ترغیب نکرد. در این روز شمش در حجم 20 هزار تن عرضه شد که به‌رغم ثبت تقاضای 14 هزار تنی از این محصول تنها 3000 هزار تن آن در زمان رسمی معاملات و 6 هزار تن دیگر آن نیز در زمان مچینگ خریداری شد. به گفته یکی از کارگزاران حاضر در مبادلات روز گذشته تالار صنعتی، از آنجا که در روزهای اخیر قیمت‌ها در بازار فولاد بیش از پیش تحت تاثیر نوسانات نزولی نرخ ارز در بازار غیررسمی قرار گرفته‌ است، خریداران با این پیش‌بینی که در روزهای پیش رو قیمت‌ها بیش از این کاهش خواهد یافت دست از خرید کشیده و معامله را به هفته‌های آتی که ابعاد مذاکرات هسته‌ای و تاثیر آن بر بازار ارز بیشتر روشن خواهد شد، موکول ساخته‌اند.
به این ترتیب باید منتظر ماند و روند بازار را در روزهای آینده رصد کرد، هرچند تا پایان ماه رمضان به‌دلیل استراحت فعالیت‌های ساختمانی به‌طور قطع با کاهش قابل ملاحظه معاملات و تداوم روند نزولی قیمت‌ها روبه‌رو خواهیم بود
تصاویر
  • هم راستایی قیمت‌ها در بازار شمش و مقاطع
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها