Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
باز ماندن سنگ آهن از رقابت با سایر  اقلام صادراتی
 

باز ماندن سنگ آهن از رقابت با سایر اقلام صادراتی

چهارشنبه، 18 تیر 1393 | Article Rating
،سیاستهای وزارت صنعت، معدن و تجارت مبتنی بر بهره گیری از بالاترین ارزش افزوده از مواد معدنی، افت قیمت جهانی سنگ آهن و برنامه اعمال عوارض صادراتی از این ماده معدنی، برخی از دلایل کاهش صدور آن ذکر شده است.
در عین حال گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در سال جاری اخذ تعهدنامه از صادرکنندگان سنگ آهن را به مورد اجرا گذاشته بود که براساس آن هریک از صادرکنندگان به گمرک متعهد می شدند که هرگاه میزان عوارض صادراتی این ماده معدنی مورد تصویب قرار گرفت، عوارض آن را پرداخت نمایند.
به هر ترتیب با توجه به تمرکز صادرات سنگ آهن دانه بندی ایران به سمت بازار چین، برنامه های این کشور در زمینه رشد یا کاهش تولید، میزان تقاضای این ماده معدنی را با نوسان همراه می سازد.
سال گذشته بیش از 90 درصد سنگ آهن صادراتی ایران راهی چین شده و ایران یکی از چهار شریک تجاری این کشور در زمینه مربوطه بود.
براساس آمارهای منتشره طی دو ماهه نخست سال جاری 3.89 درصد از ارزش صادرات غیرنفتی متعلق به سنگ آهن صادراتی بود.
صادرات سنگ آهن در دو ماهه امسال دو میلیون و 887 هزار و 800 تن ذکر شد که نسبت به دو ماهه 92 حدود 9.1 درصد کاهش داشت.
میزان صادرات سنگ آهن در دو ماهه اول پارسال، سه میلیون و 179 هزار و 900 تن ثبت شده بود.
ارزش صادراتی سنگ آهن در ماه های فروردین و اردیبهشت از مرز 190 میلیون دلار گذشت.
آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد در فصل بهار امسال اقلام صادراتی مانند پروپان مایع شده، متانول و قیر نفت به عنوان شاخص ترین کالاهای صادراتی بودند که در این بین پروپان مایع شده به ارزش 527 میلیون دلار بیش از 50 درصد ارزش صادراتی سه ماهه اقلام عمده را به خود اختصاص داد.
قرار است ظرف یک تا دو ماه آینده میزان عوارض صادراتی سنگ آهن تعیین شود و برخی گمانه زنی های رسانه ای میزان آن را 20 درصد ارزش محموله صادراتی ارزیابی می کنند.
جعفر سرقینی معاون امورمعادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته اعلام کرد: دولت مصمم به جلوگیری از خام فروشی است و طی سالهای گذشته همواره سنگ آهن خام صادر شده و محصول یا شمش فولادی وارد شده است.
به گزارش ایرنا، سالانه 6 تا هفت میلیون تن شمش فولادی، ورق یا مقاطع وارد کشور شده است.
ارزش افزون بر 23 میلیون تن سنگ آهن صادراتی در سال 1392 بیش از 1.5 میلیارد دلار اعلام شد.
تصاویر
  • باز ماندن سنگ آهن از رقابت با سایر  اقلام صادراتی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها