Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

دریافت تسهیلات توسط مشتریان بدحساب سخت شد

چهارشنبه، 25 تیر 1393 | Article Rating

رئیس هیات مدیره بانک رفاه کارگران با اشاره به تاکید رئیس کل بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر عدم پرداخت تسهیلات به مشتریان بدحساب گفت: با این اقدام، شرایط برای بدهکاران بانکی سخت شده و مسیر وصول مطالبات برای بانک‌ها فراهم می‌شود.

اسماعیل لله‌گانی  در مورد نامه رئیس کل بانک مرکزی به بانک‌ها و تاکید بر عدم پرداخت تسهیلات به افراد بدحساب، اظهار داشت:‌ تاکید آقای سیف بر عدم پرداخت تسهیلات به افراد به حساب در واقع ناظر بر مشکلاتی است که در برخی بانک‌ها به دلیل پرداخت تسهیلات به این افراد به وجود آمده است.

وی افزود: رئیس کل بانک مرکزی با ابلاغ این نامه بر رعایت و اجرای درست قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تاکیدی مجدد داشت.

رئیس هیات مدیره بانک رفاه کارگران با بیان اینکه برخی بخش‌های نامه تاکید بر رعایت اصول بانکداری بود، گفت: بررسی اهلیت مشتریان و متقاضیان تسهیلات یکی از اصول بانکداری است که البته در قوانین و دستورالعمل‌های موجود هم تصریح شده است.

لله‌گانی ادامه داد: در صورتی که بانک‌ها به افراد بدحساب تسهیلات پرداخت نکنند، شرایط برای بدهکاران بانکی سخت شده و مسیر وصول مطالبات برای بانک‌ها فراهم می‌شود.

به گزارش فارس، در بخش دوم نامه رئیس کل بانک مرکزی به بانک‌ها و موسسات اعتباری آمده بود، در تعیین سیاست‌های اعتباری و اعطای تسهیلات به نکات زیر توجه شود:

- از اعطای تسهیلات به مشتریان بد حساب که با وجود امکان بازپرداخت، اقساط تسهیلات دریافتی را پرداخت نکرده‌اند و یا تسهیلات دریافتی را خارج از مصارف و پروژه تعیین شده مصرف کرده‌اند، ممانعت به عمل آید.

- نسبت به فعالیت‌های تولیدی که به دلیل شرایط برون‌زا (از قبیل تحریم و غیره) تسهیلات آن‌ها معوق شده است‌، در حد امکان مساعدت شود.

قبول اولویت در اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی که دارای ظرفیت بلااستفاده بوده و در صورت استمهال و یا تزریق منابع جدید می‌توانند، به ظرفیت مطلوب دست یافته و در نتیجه نسبت به بازپرداخت تسهیلات دریافتی اقدام کنند.

- مشتریانی حق دریافت تسهیلات از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را دارند که دارای صورت‌های مالی حسابرسی شده (توسط حسابرس مستقل عضو جامعه حسابداران رسمی کشور) بوده و حداقل 25 درصد از رقم کل دارایی‌های آن‌ها از طریق حقوق صاحبان سهام تأمین شده باشد. بانک‌ها می‌توانند موارد استثنا را که دارای شرایط فوق نبوده ولی حسب بررسی‌های کارشناسی و فنی انجام شده می‌توانند در خروج از شرایط رکود مؤثر باشند،‌ جهت اتخاذ تصمیمات لازم، با ذکر دلایل کامل و گزارش کارشناسی به مدیریت کل اعتبارات این بانک منعکس کنند.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها