Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تاثیر تعطیلات پیش رو بر بازار فولاد
 

تاثیر تعطیلات پیش رو بر بازار فولاد

چهارشنبه، 25 تیر 1393 | Article Rating
کمبود نقدینگی در بازار و از سویی نبود تقاضای واقعی در بازار همچنین تعطیلات هفته آینده شبهای قدر و تعطیلات هفته بعد عید فطر سبب شده است که نتوان پیش بینی افزایش قیمت برای بازار فولاد طی هفته های اخیر متصور شد.
پس از آنکه روز دوشنبه قیمت‌ها در مبادی عرضه فولاد در شهرهایی نظیر نیشابور، اصفهان و اهواز افزایش یافت، این رشد قیمت بعد از یک روز تاخیر به انبارهای تهران هم سرایت کرد. روز گذشته به‌رغم ثبات نرخ شمش فولاد، قیمت مقاطعی نظیر میلگرد و تیرآهن در اغلب سایزها و شاخه‌ها تا سقف 2 درصد رشد کرد.
بازار آرام روزهای قبل جذابیت کمتری برای سفته بازها و نوسان‌گیرها داشت، در نتیجه با خروج این افراد از بازار فولاد و در غیاب خریداران واقعی، حجم معاملات به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته بود، اما در دو روز گذشته در پی افزایش نرخ‌ها خریداران به دنبال پرکردن موجودی انبارهای خود بوده‌اند و برخی واسطه‌ها نیز با پیش‌بینی تداوم صعود قیمت‌ها بر حجم معاملات خود افزوده‌اند.
روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در میان انواع محصولات فولادی، سایزهای پایین میلگرد مانند 8 ، 10 و 12 که غالبا برای خاموت‌بندی پی و ستون‌ها در ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند و همین‌طور سایزهای 14، 16 و 18 بیشترین حجم خرید را در بازار آزاد تجربه‌ کرده‌اند.
امروز رینگ فولاد شاهد به تابلو رفتن میلگرد، تیرآهن و شمش در قالب معاملاتی سلف از‌سوی ذوب‌آهن اصفهان است. بازار نیز به‌طور سنتی چشم به روند معاملات این عرضه‌ها در بازار رسمی و قیمت‌ نهایی آنها دارد تا پس از آن مسیر قیمتی خود را در آخرین روز معاملاتی هفته
پیدا کند. میلگردها 1710 تومان به ازای هر کیلو و شمش نیز 1541 تومان در اطلاعیه عرضه اعلام قیمت شده‌اند. با توجه به اینکه قیمت نهایی تمام شده برای میلگرد بورسی با احتساب 8درصد مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد و همین‌طور کرایه حمل بار رقمی نزدیک به بازار آزاد یا بعضا بالاتر از آن می‌شود و از طرفی بازار مصرف نیز کشش زیادی برای خرید از خود نشان نمی‌دهد، نمی‌توان به فروش این عرضه‌ها چندان امیدوار بود، مگر آنکه برای مصارف پروژه‌ای که غالبا الزام خرید از بورس کالا وجود دارد این محصولات خریداری شوند.
به هر طریق واقعیت این روزهای بازار فولاد کشور تداوم رکود و نبود تقاضای واقعی و موثر تا زمانی نامعلوم به‌دلیل رکود در صنایع پایین دست و پروژه‌های عمرانی است. اخیرا رئیس‌ کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران با بیان اینکه دولت منابع محدودی دارد، اعلام کرد: در حال حاضر پروژه‌های عمرانی راکد و خوابیده است و فعالیتی در این حوزه انجام نمی‌شود، مهم‌تر اینکه شرکت‌های پیمانکاری زیادی را در سراسر کشور داریم که ظرفیت‌های آنها خالی است و با بیکاری خیلی شدید و گسترده‌ای روبه‌رو هستند. به گفته حسن سعادتمند بر‌اساس تصمیم دولت، مقرر شده که تا پایان سال 93، به پروژه‌هایی با پیشرفت کمتر از 20 درصد خاتمه پیمان داده شود، همچنین مبالغی برای نگهداری به پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی 20 تا 80 درصد اختصاص یابد و فقط اولویت با پروژه‌هایی با پیشرفت بالای 80 درصد برای اتمام باشد.
به گزارش دنیای اقتصاد، در همین ارتباط چند روز پیش نیز عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه پروژه‌های عمرانی در وضعیت خوبی به‌سر نمی‌برند، گفت: هیچ پروژه عمرانی جدیدی در سال 93 شروع نشده است.
با این تفاسیر سرنوشت خروج صنعت فولاد از رکودی که هم‌اکنون با آن دست به گریبان است، معلوم نیست، از این رو این نوسانات مقطعی در قیمت‌ها را نمی‌توان چندان قابل اتکا و استناد دانست و به آن خوش‌بین بود. نوسانات صعودی قیمت‌ها در برخی روزها شاید اندکی توان برای افزایش حجم معاملات انباری و احتیاطی را داشته باشد، اما تا زمانی که تقاضای موثر وارد معاملات بازار و بورس کالا نشود، تاثیر ماندگار و پایداری نخواهد داشت. 
تصاویر
  • تاثیر تعطیلات پیش رو بر بازار فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها