Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
ساز مخالف بازار فولاد
 

ساز مخالف بازار فولاد

یکشنبه، 29 تیر 1393 | Article Rating
در روزهای ابتدایی هفته قبل، قیمت‌ محصولات فولادی در بازار غیررسمی نوسان چندانی را تجربه نکرد و روند معاملات نیز تکاپو و تحرک چندانی نداشت، اما از اواسط این هفته قیمت میلگرد در مبادی عرضه شهرهایی نظیر اهواز، نیشابور و اصفهان افزایش یافت و پس از یک روز تاخیر این روند مثبت به بازار آهن تهران نیز سرایت کرد به طوری که تا روز پنج‌شنبه شاهد رشد قیمت میلگرد و افزایش نسبی حجم معاملات در فضای بازار غیررسمی بودیم.  به این ترتیب، متوسط قیمت میلگرد در سایزهای 14 تا 25 از رقم 1845 تومان در روز شنبه به 1860 تومان در پایان هفته قبل افزایش یافت.
 در همین حال میانگین قیمت تیرهای ذوبی در شاخه‌های سبک نیز از عدد 346 هزار تومان به 351 هزار تومان رسید. هرچند شاخه‌های سنگین تیرآهن (شاخه‌های 22، 24 و 27) با این روند رو به رشد قیمت‌ها همراهی نکرد و به این علت که در هفته‌های قبل افزایش بی‌دلیلی را تجربه کرده بود از رقم 814 هزار تومان به 806 هزار تومان تنزل کرد. طی هفته معاملاتی گذشته در تالار صنعتی بورس کالا نیز بالغ بر 167 هزار و 421 تن انواع فولاد عرضه و حجم معامله 190 هزار و 131 تن ثبت شد. البته رقمی در حدود 126 هزار تن از حجم معامله فولاد در این هفته مربوط به ثبت معاملات خارج از بورس انواع ورق فولاد مبارکه اصفهان بود. از این‌رو رقمی در حدود 5/64 هزار تن از حجم معامله به خرید از خود رینگ فولاد اختصاص داشته که به این ترتیب تنها 39 درصد از حجم عرضه‌های فولادی در این هفته به فروش رسیده است.  به گفته معامله‌گران، افزایش قیمت‌هایی که در این هفته در بازار آهن اتفاق افتاده صرفا به‌منظور بازار گرمی و فروش بیشتر محصول از سوی عده‌ای تاجر و دست‌اندرکار بازار بوده است و  به این علت که تقاضای واقعی در بازار نیست و در ماه رمضان هم دادوستد آهن‌آلات بیش از گذشته محدود می‌شود، این روند رو به رشد قیمت‌ها خیلی دوام نخواهد آورد. از این‌رو فعالان بازار معتقدند، در هفته پیش رو به‌طور طبیعی باید منتظر برگشت قیمت‌ محصولات فولادی به سطوح پیشین به‌خصوص در مورد میلگرد‌های ذوبی باشیم. 
از سوی دیگر در میان تمامی اتفاقاتی که در هفته گذشته در عرصه اقتصادی کشور رخ داد، شاید مهم‌ترین‌ رویداد را بتوان ارائه‌ بسته پیشنهادی خروج ار رکود، توسط دولت دانست که آگاهی از جزئیات آن برای اغلب تولیدکننده‌ها و فعالان بازارهای کالایی مانند فولاد بسیار مهم است. اشتغالزایی به کمک حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط از جمله راهکارهایی است که دولت در این بسته برای خروج هرچه سریع‌تر از رکود پیش‌بینی کرده، مضاف بر اینکه در میان‌مدت هم دولت برای تثبیت رونق اقتصادی در طول زمان تسهیل و تشویق صادرات، کاهش مالیات و افزایش مخارج عمرانی دولت را به عنوان برنامه‌های خود در نظر گرفته است. 
کارشناسان اقتصادی معتقدند با برنامه‌ای که دولت در این زمینه ارائه‌ کرده، شاید تا پایان سال نتوان نسبت به خروج واقعی از رکود چندان خوش‌بین بود، اما در سال 94 و سال‌های آینده نشانه‌هایی روشن از تحریک تقاضا در بسیاری از صنایع و بخش‌ها آشکار می‌شود که بهبود روند معاملات و تقاضای داخلی در صنعت فولاد نیز به کمک رونق صنعت ساختمان سازی و راه افتادن پروژه‌های عمرانی، بخشی از آن خواهد بود.
تصاویر
  • ساز مخالف بازار فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها