Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
معامله ۵۰۰ هزارتن سنگ آهن دانه بندی شده در سه روز
 

معامله ۵۰۰ هزارتن سنگ آهن دانه بندی شده در سه روز

یکشنبه، 29 تیر 1393 | Article Rating

عرضه اوراق سلف استاندارد سنگ آهن دانه بندی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در بورس کالای ایران به قیمت پایه 166 هزار و 700 تومان در هر تن از روز یکشنبه گذشته در حالی برای نخستین بار راه اندازی شد که در این روز 195 هزار تن سنگ آهن به فروش رسید و قرار شد این عرضه به مدت 5 روز ادامه پیدا کند؛ اما طی سه روز کاری بطور کامل 500 هزار تن سنگ آهن دانه بندی این مجتمع در قالب قرارداد سلف استاندارد توسط مشتریان خریداری شد.

بر اساس این گزارش؛ این اوراق هفته گذشته در شرایطی دادوستد شد که به عنوان ابزار مالی جدید پذیرش شده در بورس کالای ایران در یک دوره یکساله بالغ بر 90 میلیارد تومان برای شرکت معدنی و صنعتی گل گهر که از تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن ایران به شمار می رود تامین مالی ایجاد کرده و قرار است این اوراق در پایان دوره معاملاتی یکساله حداقل 25.5 درصد و حداکثر 30 درصد سود در بر داشته باشد.
همچنین در طول دوره نیز نرخ بازده این اوراق 23 درصد به صورت روز شمار است و شرکت تامین سرمایه امید بر اساس مدل بازارگردانی تضمین حداقل قیمت، نقد شوندگی اوراق سلف استاندارد سنگ آهن را قبل از سررسید تعهد کرده است و اوراق سلف را در عمر اوراق با نرخ 23 درصد روزشمار سالانه به علاوه قیمت اوراق در عرضه اولیه بازخرید خواهد نمود.
این گزارش می افزاید: اوراق سلف استاندارد، علاوه بر ایجاد امکان معامله دوباره بر روی کالا، مانند معاملات قراردادهای آتی قابلیت امکان کشف قیمت روزانه را در سلف استاندارد دارداست. همچنین در معاملات ثانویه اوراق سلف استاندارد سنگ آهن دانه بندی، تعدد سرمایه گذاران امکانپذیر است و سرمایه گذاران می توانند در صورت تمایل نسبت به تسویه نقدی مبادرت کرده و از بازار خارج شوند. از سویی دیگر، این اوراق به عنوان ابزار مالی در شورای عالی بورس تصویب شده و  معاف از مالیات است و اختیار خرید و فروش تبعی برای آن نیز در نظر گرفته شده است.

آغاز معاملات ثانویه اوراق سلف سنگ آهن از 11 مرداد و شرایط آن
همچنین معاملات ثانویه این اوراق از 11 مرداد سالجاری آغاز و تا 26 تیرماه سال 94 ادامه خواهد داشت که سرمایه گذاران و مردم عادی می توانند پس از اخذ کد مشتری، از روز 11 مرداد با مراجعه به کارگزاران بورس کالای ایران که مجوز معاملات سلف استاندارد را از سازمان بورس و اوراق بهادار کسب کرده اند و اسامی آنها در پورتال بورس کالا موجود است، نسب به خرید و فروش این اوراق در بازار ثانویه اقدام کنند.
یک کاذشناس بر این اساسدر مورد فرآیند معاملات ثانویه اوراق سلف استاندار سنگ آهن گفت: 10 روز کاری پس از پایان عرضه اولیه، نماد معاملاتی قرارداد سلف موازی گشایش می یابد و مهلت تسویه آن نیز یک روز کاری پس از انجام معامله است. بعلاوه این که تسویه به طور کامل و به صورت نقدی در روز اول بعد از معامله انجام خواهد شد.
معاون عملیات و نظارت بورس کالا با اشاره به این که مدت قرارداد سلف استاندارد سنگ آهن دانه بندی شده یکسال از تاریخ عرضه اولیه است، در خصوص دوره تحویل افزود: دوره تحویل سنگ آهن دانه بندی شده بر اساس مشخصات قرارداد سلف موازی استاندارد یک دوره سه ماه پس از سررسید قرارداد است.
بر اساس این گزارش؛ اوراق سلف گل گهر که برای نخستین بار هفته گذشته در بورس کالای ایران عرضه شد، در حالی دو روز قبل از پایان مهلت عرضه اولیه با موفقیت به پایان رسید که بیش از 60 هزار تن تقاضای اضافی برای خرید در سامانه معاملات به ثبت رسیده بود.

تصاویر
  • معامله ۵۰۰ هزارتن سنگ آهن دانه بندی شده در سه روز
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها