Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
معاملات ثانویه اوراق سلف سنگ آهن از امروز در بورس کالا
 

معاملات ثانویه اوراق سلف سنگ آهن از امروز در بورس کالا

شنبه، 11 مرداد 1393 | Article Rating
معاملات ثانویه اوراق سلف استاندارد سنگ آهن دانه بندی شده شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از امروز(یازدهم مرداد) آغاز و تا ۲۲ تیر سال ۹۴ ادامه خواهد داشت.

عرضه اولیه اوراق سلف استاندارد سنگ آهن دانه بندی شده شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در 22 تیر امسال به مدت 5 روز در بورس کالای ایران راه اندازی شد و در این روز 195 هزار و 55 تن آن با قرارداد سلف استاندارد و با قیمت 1667 ریال دادوستد شد.
این اوراق به روش عرضه گسترده با قیمت ثابت تا سقف 500 هزار تن و با قیمت 1667 ریال از طریق شبکه کارگزاران بورس کالای ایران عرضه شد و طبق برنامه ریزی صورت گرفته قرار است معاملات ثانویه آن از امروز(یازدهم مرداد) تا 22 تیر سال 94 ادامه داشته باشد.
بر این اساس مدیرعامل بورس کالای ایران معتقد است: یکی از مهمترین کارکردهای بورس کالا، تامین سرمایه بخش های تولیدی در کشور است که عرضه اولیه اوراق سلف استاندارد سنگ آهن دانه بندی شده کارکردهای زیادی در این زمینه دارد.
حسین پناهیان با اشاره به این که هدف نخست از عرضه اولیه اوراق سلف استاندارد سنگ آهن دانه بندی شده شرکت معدنی و صنعتی گل گهر تامین مالی 100 میلیارد تومانی توسط این شرکت از طریق بورس کالاست افزود: این کار با مکانیزم ساده انجام می گیرد و نیز پوشش ریسک  را برای تولید کننده تضمین می کند.
وی اضافه کرد: از دیگر مزایای این اوراق امکان معاملات امکان ثانویه است؛ چرا که قبلا در بورس کالا امکان معامله ثانویه قراردادها وجود نداشت و نبود معاملات ثانویه نیز به معنای حبس سرمایه است. بر این اساس با توجه به نوسان پذیری قیمت کالا و نیز نوسانات ارز امکان کشف قیمت روزانه این اوراق هم وجود دارد.
همچنین در معاملاتی از این دست کسانی که در عرضه اولیه شرکت می کنند لزوما افرادی نیستند که در روز سررسید ملزم به دریافت کالا هستند و این ویژگی از دیگر مزایای این ابزار در بازار سرمایه است.
تضمین سود با نرخ 25.5 تا 30 درصد هم از جمله مزایای اوراق سلف سنگ آهن دانه بندی است که دلیل نوسان سود در این بازده، به علت نوسانات قیمت سنگ آهن و نیز نرخ ارز در جهان است. بعلاوه این که این چنین ابزاری موجب می شود تا تولید کننده در یک دوره زمانی تعریف شده تامین مالی خود را انجام دهد.
معاون عملیات و نظارت بورس کالا نیز چندی پیش در گفتگو با تسنیم با تشریح شرایط معاملات ثانویه اوراق سلف سنگ آهن گفت: این اوراق از یک سو همانند قراردادهای متداول بورس کالا دارای قابلیت تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی است و از سوی دیگر مانند اوراق بهادار مبتنی بر بدهی علاوه بر تامین مالی عرضه کننده، قابلیت معاملات ثانویه در طول دوره را دارد و در قیمتهای معینی ثابت شده است.
نامداری اذعان داشت: بر این اساس، این اوراق سود مشخصی را نیز عاید سرمایه گذاران خواهد کرد و از نظر ریسک در پایین ترین حد ممکن قرار دارد.
وی با اشاره به این که مدت قرارداد سلف استاندارد سنگ آهن دانه بندی شده یکسال از تاریخ عرضه اولیه است، در خصوص دوره تحویل افزود: دوره تحویل سنگ آهن دانه بندی شده بر اساس مشخصات قرارداد سلف موازی استاندارد یک دوره سه ماه پس از سررسید قرارداد است.
این گزارش می افزاید: عرضه اوراق سلف استاندارد سنگ آهن دانه بندی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در بورس کالای ایران به قیمت پایه 166 هزار و 700 تومان در هر تن از روز یکشنبه 22 تیر امسال در حالی برای نخستین بار راه اندازی شد که در این روز 195 هزار تن سنگ آهن به فروش رسید و قرار شد این عرضه به مدت 5 روز ادامه پیدا کند؛ اما طی سه روز کاری بطور کامل 500 هزار تن سنگ آهن دانه بندی این مجتمع در قالب قرارداد سلف استاندارد توسط مشتریان خریداری شد.

تصاویر
  • معاملات ثانویه اوراق سلف سنگ آهن از امروز در بورس کالا
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها