Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 بازار فولاد همچنان با مشکل نقدینگی روبه روست
 

بازار فولاد همچنان با مشکل نقدینگی روبه روست

شنبه، 25 مرداد 1393 | Article Rating
بازار فولاد همچنان روزهای پر افت و خیز را تجربه می کند در اواسط هفته گذشته شاهد افزایش قیمت برخی محصولات فولادی بودیم که این افزایش قیمت دوام پایدار نداشت و در اواخر هفته شاهد کاهش قیمت ها در بازار بودیم.
به گزارش استیل ایران به نقل از فولاد نیوز، علت اصلی افزایش قیمت را می توان در عامل روانی بازار که انتظار تغییراتی را پس از ماه رمضان داشت و دوم جذب موجودیهای انبار در خلال سه ماه گذشته جستجو کرد.
اما دلیل برگشت قیمت ها مشکل نقدینگی موجود در بازار است ، در حال حاضر پول نقد در حدی که یک رونق فعال و پایدار را ایجاد کند در بازار نیست امیدواری هم به روند فعلی تقاضا نیست طبعاً سرمایه ها در بازار آهن فعال نمی شود نباید انتظاری جز این مطلب را داشت.
قیمت بیلت در هفته گذشته با فراز و فرود روبرو شد ، اول هفته مشخص بود که قیمت مقاطع بالا خواهد رفت این انتظار بازار برای بعد از ماه رمضان بود چون موجودی انبارها به کف خود رسیده بود از طرف دیگر محدودیت عرضه شمش در انزلی به بازار سازی تولیدکنندگان داخلی کمک کرد، به همین دلیل قیمت شمش داخلی سایز 120 میلیمتر از 1610 تا 1620 تومان به 1670 تومان هر کیلو هم رسید ( با 8 درصد مالیات ارزش افزوده ) ولی از روز چهارشنبه بازار متوقف شد. در این هفته فولاد خوزستان موفق شد بیش از 70 هزار تن شمش را در قیمت پایه 15500 ریال به فروش برساند، روز چهارشنبه اعلام شد همین کارخانه برای شنبه هفته آینده شمش را در قیمت پایه 1502 تومان عرضه خواهد کرد که عملاً 50 تومان ارزانتر از هفته قبل است .
در ماه گذشته، واردکنندگان ایرانی خریدهای خوبی از سی آی اس کرده اند که طی هفته آینده نزدیک به 10 هزار تن آن وارد خواهد شد به همین دلیل قیمت شمش در سی آی اس با 10 دلار افزایش به 520 دلار هر تن سی اف آر بنادر شمالی رسیده است، در صورت گشایش اعتبار با 35 درصد پیش پرداخت این محموله ها سود خوبی برای واردکننده خواهد داشت در غیر اینصورت قیمت تمام شده حدود 1630 تومان خواهد بود که هنوز هر کیلو 80 تا 100 تومان سود برای واردکننده خواهد داشت.
از آنجا که قیمت قراضه و آهن اسفنجی پائین نیامده طبعاً قیمت شمش داخلی هم از مرز 1600 تومان ( با احتساب مالیات ارزش افزوده ) پائین تر نخواهد آمد.
روز شنبه بازار آرام بود ولی از روز یکشنبه شرایط روانی برای افزایش قیمت آماده شد با بسته شدن معاملات در بورس از روز دوشنبه قیمت ها شروع به افزایش کرد تا مرز هر کیلو 20 تومان هم بالا رفت. روز سه شنبه هم قیمت تا 10 تومان دیگر افزایش یافت و میانگین قیمت به 1830 تومان برای میله گرد 14 تا 25 میلیمتر رسید. ولی بازار قدرت جذب این افزایش قیمت را نداشت به همین دلیل از روز سه شنبه بازار متوقف شد و تا پنج شنبه دوباره قیمت ها به روز یکشنبه بازگشت.
بر خلاف میلگرد، بازار تیرآهن از استحکام برخوردار بود علت آن این بود که بازار توسط یک عرضه کننده تقریباً انحصاری هدایت و کنترل میشود به همین دلیل هر روز شاهد افزایش آرام قیمت این کالا بودیم البته ادامه این روند باعث خواهد شد تا ورود محصولات خارجی جذابیت پیدا کند آنچنان که در تیرماه آمار واردات 6800 تن بوده است در حالیکه در ماههای قبل با این رقم فاصله زیادی داشته است.
قیمت نبشی و ناودانی نیز مثل میله گرد نوسان داشت و تغییرات قیمت آن تابع همان سیکل بود ضمن آنکه درخواستها بسیار محدود است و نوسان قیمت ناشی از تغییر در قیمت تمام شده است نه نوسان تقاضا.
ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر از روز شنبه بعلت محدودیت عرضه شروع به افزایش قیمت کرد و تا روز دوشنبه به 2150 تومان رسید در حالیکه هفته قبل از آن قیمت زیر 2000 تومان هر کیلو در انزلی بود از روز سه شنبه قیمت شروع به کاهش کرد و تا پایان هفته به 2040 تومان رسید.
موجودی این کالا در بنادر شمالی بیش از 20 هزار تن است به علت تعطیلات طولانی عید فطر روند ترخیص و حمل با وقفه روبرو شد اما سه شنبه به بعد دوباره کالا به بازار سرازیر شد، در ماههای گذشته سفارشات زیادی روی این کالا داده شده به همین دلیل قیمت حدود 40 دلار بالا رفته است طبعاً در ماههای آینده شاهد افت قیمت و بعد از آن ثبات در قیمت خواهیم بود. در حال حاضر قیمت این کالا تحویل بنادر شمالی هر تن 570 دلار است که قیمت تمام شده آن حداکثر 1800 تومان هر کیلو پس از ترخیص با احتساب مالیات ارزش افزوده خواهد بود.
ورق های گرم ضخامت 5/2 میلیمتر تا 6 میلیمتر با محدودیت عرضه روبروست بخصوص برای ضخامت 4 میلیمتر که موجودی انبارها به حداقل خود رسیده است، ولی تغییر قیمت محسوس نیست چون تقاضا هم محدود است . بیش از 35 هزار تن از موجودی این کالا که سال قبل وارد شده توسط یک مجموعه به فروش رسیده که از هفته های آینده وارد بازار خواهد شد و همین امر به عرضه کالا کمک خواهد کرد.
ورقهای ضخامت 10 تا 15 میلیمتر با محدودیت عرضه روبروست بخصوص ورق 12 میلیمتر که قیمت آن بسیار افزایش یافته ولی عرضه اکسین و کاویان به کمک این کالا آمده است.
ورقهای ضخامت 15 میلیمتر به بالا علیرغم افزایش تقاضا با ثبات قیمت روبرو بود چون بازار کشش افزایش قیمت را ندارد.
ورق سرد همچنان با محدودیت عرضه روبروست برای ضخامت های زیر 50/0 میلیمتر بازار به شدت به واردات وابسته است، با قیمت های فعلی هم واردات این ضخامت ها جذابیت ندارد برای سایزهای بالای 50/0 میلیمتر هم محدودیت عرضه بخصوص از طرف مبارکه کاملاً محسوس است هفته گذشته قیمت این کالاها تا 30 تومان هر کیلو افزایش یافت ولی با توجه به رکود فعلی بعید به نظر میرسد تغییر جدی در قیمت ها باشد.
ورق گالوانیزه به علت محدودیت عرضه با افزایش قیمت روبرو بود این افزایش قیمت در حد 10 تا 30 تومان هر کیلو بود ولی در پایان هفته بازار آرام شد.
تصاویر
  •  بازار فولاد همچنان با مشکل نقدینگی روبه روست
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها