Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
سه سناریوی قیمتی در بازار سنگ‌آهن
 

سه سناریوی قیمتی در بازار سنگ‌آهن

ﺳﻪشنبه، 04 شهریور 1393 | Article Rating
قیمت سنگ‌آهن پس از کف قیمتی 89 دلار در ماه جولای که کمترین حد از سال 2012 تاکنون بوده است، مجددا در مسیر افزایش قرار گرفت و توانست در برخی انواع حتی تا 96 دلار در هر تن افزایش یابد. پس از آن در ماه آگوست با کاهش قیمت سنگ‌آهن رو‌به‌رو شدیم تا جایی که قیمت‌هایی نزدیک به 93 دلار در هر تن نیز ثبت شد.

به گزارش استیل ایران به نقل از فولاد نیوز، قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی در سال گذشته میلادی به‌رغم رشد تقاضا با افت حدود 10 درصدی مواجه بود. قیمت سنگ‌آهن رابطه نزدیکی با میزان عرضه و تقاضای آن داشته که این مهم نیز ارتباط تنگاتنگی با میزان مصرف این ماده اولیه دارد. در عین حال مصرف سنگ‌آهن رابطه مستقیمی با مصرف فولاد دارد و این بازار نیز با تغییر میزان رشد اقتصادی کشورها و مناطق مختلف، دچار نوسان شده است. از آنجا که در مدت اخیر اکثر کشورهای اروپایی و آسیایی با کاهش نرخ رشد اقتصادی مواجه شده‌اند، در نتیجه با توجه به تمام گفته‌های فوق، قیمت سنگ‌آهن نیز با افت همراه شد.

طبق آخرین آمارها حجم تولید فولاد خام در جهان 7/1 درصد افزایش داشته که کمتر از پیش‌بینی‌های قبل است. این در حالی است که حجم تولید فولاد خام چین در ماه جولای تنها 5/1 درصد افزایش داشته که داده منفی بزرگی برای رشد تقاضای سنگ‌آهن به شمار می‌آید. هم‌اکنون حجم موجودی سنگ‌آهن در بنادر و همچنین کارخانه‌های تولید فولاد بسیار بالا است که در کنار افزایش حجم تولید برزیل و استرالیا و البته کاهش حجم صادرات بسیاری دیگر از کشورها از جمله ایران یک داده منفی برای بازار سنگ‌آهن به شمار می‌رود.

همان‌گونه که ذکر شد هم اکنون شاهد کاهش قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی هستیم که دقیقا برابر با کاهش سودآوری تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن و کاهش ارزش سهام آنها است. قطعا این قبیل شرکت‌های بزرگ در برابر این رخداد موضع‌گیری خواهند کرد و سعی در بهبود سودآوری خود و تقویت ارزش سهام این قبیل شرکت‌ها خواهند داشت. این رخداد در کنار همبستگی ذاتی تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن در جهان می‌تواند پتانسیلی برای افزایش قیمت سنگ‌آهن باشد. از طرفی کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد و رکود حاکم بر معاملات آن نیز داده مهمی برای کاهش قیمت سنگ‌آهن خواهد بود. با توجه به این موارد در کنار کاهش قیمت نفت که می‌تواند کاهش قیمت سنگ‌آهن را تسهیل کند یک چندگانگی در بازار سنگ‌آهن به چشم می‌خورد که دورنمای آن را تیره‌تر از قبل جلوه می‌دهد. با توجه به پایان زمان باران‌های موسمی در شمال شرق چین انتظار افزایش تقاضای فولاد و افزایش حجم تولید سنگ‌آهن وجود دارد که باز هم این معادله را پیچیده‌تر جلوه می‌دهد.

با توجه به تجربه سال‌های قبل و مخصوصا سال‌های 2011 و 2012 می‌توان کاهش قیمت سنگ‌آهن را پیش‌بینی کرد. به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت قیمت سنگ‌آهن باز هم کاهش یافته و حتی به کمتر از 90 دلار در هر تن برسد. کاهش بیشتر قیمت سنگ‌آهن و رسیدن به 85 دلار در هر تن توسط دیگر موسسات تحقیقاتی پیش‌بینی شده است.

اما با توجه به تمام موارد مذکور، یک تحلیلگرCNBC در این زمینه بر این باور است که در حال حاضر بهترین زمان برای خرید سنگ‌آهن و یک فرصت عالی برای فعالان و خریداران است، چرا‌که هم‌اکنون قیمت سنگ‌آهن به دلیل شرایط موقتی و تحت تاثیر عوامل جانبی همچون تضعیف بازار املاک و مستغلات در چین که حدود دو سوم از خرید این محصول جهانی را به خود اختصاص می‌دهد، همراه با موج عظیم عرضه؛ دستخوش روندی نزولی شده و پس از مدتی با از میان رفتن این قبیل فاکتورها، ممکن است سنگ‌آهن به قیمت‌های واقعی خود بازگردد. از سوی دیگر پایان فصل گرم و آغاز روزهای سرد سال و به اتمام رسیدن فصل بارش‌ها مخصوصا در نیمکره شمالی نیز از عوامل مهم تاثیر‌گذار در میزان تولید و مصرف سنگ‌آهن هستند که زمینه‌ساز تغییر قیمت آن در بازارهای جهانی خواهد بود.

به گزارش دنیای اقتصاد، همچنین استفاده از کالاهایی مانند سنگ‌آهن و مس به‌عنوان وثیقه برای تامین مالی در چین و افزایش نگرانی‌ها در زمینه تعدیل تقاضا نیز باید در نظر گرفته شود. ناگفته نماند که کاهش هزینه‌های حمل و نقل نیز از جمله مواردی است که در میزان واردات سنگ‌آهن کشورها تاثیرگذار است و خود این عامل بر میزان مازاد و در نتیجه قیمت این ماده معدنی موثر است.

بر‌اساس گزارش‌ها، پیش‌بینی تحلیلگران برای بازار آهن، نزولی است و دلیل آن مازاد عرضه اعلام می‌شود.

این موضوع از آنجا که بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال در این صنعت اعلام کرده‌اند که در 6 ماه دوم سال 2013 میلادی و همچنین در ماه‌های ابتدایی سال جاری، تولیدات زیادی داشته‌اند که هم اکنون در انبارها به‌صورت ذخیره موجود است؛ طبیعی است.

این در حالی است که بازار سنگ‌آهن در سال گذشته میلادی با کسری مواجه بود، ولی هم‌اکنون اوضاع آن کاملا دگرگون است. در نتیجه این کسری سال 2013، شرکت‌های بزرگ را بر آن داشت تا تولیدات خود را افزایش دهند که این تصمیم به مازاد عرضه این ماده اولیه منجر شد و در نهایت تمام این موارد دست به دست هم داد تا شاهد کاهش قیمت آن در بازارهای جهانی باشیم.

از سوی دیگر برخی تحلیلگران نیز چشم انداز این صنعت مهم را صعودی می‌دانند و دلیل خود برای این پیش‌بینی را رشد اقتصادی در مناطق کلیدی از جمله چین در نیمه دوم سال جاری میلادی اعلام کرده‌اند. سناریوی دیگر به ثبات رسیدن قیمت سنگ‌آهن است، چرا که به نظر طرفداران این سناریو، روند رشد عرضه تعدیل خواهد شد.

در هفته جاری انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد زیرا در کنار کاهش قیمت فولادهای ساختمانی در چین با لغت نرخ نفت و کاهش هزینه حمل و نقل هم رو به رو هستیم. این موارد در کنار آخرین آمارها که نشان‌دهنده منفی شدن رشد اقتصادی ژاپن و آلمان است می‌تواند به ریزش بیشتر قیمت سنگ‌آهن منجر شود. با توجه به کاهش نرخ سنگ‌آهن شاهد افت ارزش سهام شرکت‌های تولیدکننده نیز هستیم که کاهش ارزش سهام شرکت واله برزیل به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده سنگ‌آهن در جهان سیگنال‌هایی را برای نزول بیشتر قیمت‌ها به بازار ارائه می‌کند.

 

 

تصاویر
  • سه سناریوی قیمتی در بازار سنگ‌آهن
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها