Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
رکورد بهره‌وری در تولید آهن اسفنجی در کشور
 

رکورد بهره‌وری در تولید آهن اسفنجی در کشور

شنبه، 15 شهریور 1393 | Article Rating
یکی از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین‌ بخش‌های صنعت فولاد کشور، تولید آهن اسفنجی است. در سال‌های گذشته ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین‌ کشورهای تولید‌کننده آهن اسفنجی در جهان همواره تلاش کرده تا بهره‌وری را در این بخش از صنعت فولاد افزایش دهد، چرا‌ که این افزایش بهره‌وری تاثیر بسیار بالایی در رشد و ارتقا و بهینه‌سازی صنعت فولاد در ایران خواهد داشت.

یکی از روش‌های افزایش بهره‌وری افزایش میزان تولید در یک واحد است، هر‌چه میزان تولید در واحد در صنعت فولاد افزایش یابد به تبع آن بهره‌وری نیز افزایش خواهد یافت. به‌همین‌دلیل شرکت‌های تولیدکننده فولاد در دنیا تلاش می‌کنند مدول‌های احیای مستقیم را به مگامدول تبدیل کنند که مهم‌ترین‌ نمونه موفق واحد‌های مگامدول در دنیا دو واحد مگامدول شرکت فولاد مبارکه است که توسط شركت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتك) طراحی، ساخت و به بهره‌برداری رسیده است.

این دو طرح برای اولین بار در خاورمیانه به ظرفیت هر كدام 1.5 میلیون تن، در مجتمع فولاد مباركه، وارد فاز بهره‌برداری شده است. طراحی، ساخت و نصب این دو واحد از سال 1388 شروع و اولین واحد آن در تیر ماه 1391 به بهره‌برداری رسید و واحد دوم آن در مرداد ماه امسال با ركورد بی‌سابقه بهره‌برداری شد.

این واحد برای اولین‌ بار در ایران پس از 14 ساعت از شروع Reforming (تزریق گاز) موفق به تولید 110 تن در ساعت با متالیزاسیون 94 درصد آهن اسفنجی شد.

شركت فولاد مباركه در راستای افزایش ظرفیت تولید فولاد خود در قالب قرارداد با شركت‌های ایریتك و ایراسكو، اقدام به احداث دو مگامدول احیای مستقیم به روش میدركس هر كدام به ظرفیت 1.5 میلیون تن در سال (جمعا 3 میلیون تن در سال) کرد، به همراه احداث این واحد، سایر تاسیسات جانبی مانند سیستم حمل گندله اكسیدی، سیلوهای نگهداری آهن اسفنجی، سیستم حمل محصول، واحد بریكت‌سازی سرد، سیستم تصفیه و خنك كن آب، طراحی و اجرا شد. وزن كل تجهیزات پروژه 42 هزار تن است. كلیه خدمات مهندسی پایه و تفصیلی، برنامه‌ریزی و كنترل پروژه، ساخت و تامین تجهیزات ساخت داخل، اجرای عملیات سیویل و نصب تجهیزات، راه‌اندازی كارخانه و ضمانت تولید بر‌عهده شرکت ایریتك بوده است.

شركت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتك) در سال 1354 به‌منظور وجود یك شركت دانش‌بنیان در صنایع معادن و فولاد، جهت راهبری پروژه‌های ملی تاسیس شد و در ادامه روند رو به رشد خود از بدو تاسیس، پس از كسب اندوخته موفق در احداث مجتمع فولاد مباركه و به‌دست‌آوردن دانش ساخت كارخانه مذكور، در اواسط دهه هفتاد از شركت مشاور به شركت پیمانكار EPC تغییر شكل داد تا پروژه‌های بزرگ صنایع معدنی _ فولادی را به‌صورت كلید در دست راهبری و اجرا کند.

در دهه هشتاد شركت ایریتك پس از اخذ لیسانس میدركس و دریافت دانش احداث كارخانه‌های احیای مستقیم از شركت كوبه استیل ژاپن موفق به نهادینه نمودن دانش زنجیره كامل تولید فولاد از استخراج سنگ معدن تا محصولات نهایی نورد شده و شاهد این مدعا پروژه‌های متعدد ملی از قبیل ایجاد طرح عظیم فولاد هرمزگان، معدن تمام مكانیزه طبس، واحد‌های احیاء و فولاد‌سازی فولاد خراسان، كلیه طرح‌های افزایش ظرفیت مجتمع فولاد مباركه و بسیاری از پروژه‌های ملی دیگر است.


تصاویر
  • رکورد بهره‌وری در تولید آهن اسفنجی در کشور
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها