Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
سقوط قیمت جهانی سنگ‌آهن
 

سقوط قیمت جهانی سنگ‌آهن

ﺳﻪشنبه، 18 شهریور 1393 | Article Rating
قیمت سنگ‌آهن در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی در پی کاهش نسبی رشد اقتصادی چین به کمتر از 85 دلار در هر تن رسید که این رخداد برای اولین بار از سال 2009 میلادی تا کنون رخ داده است. مهم‌ترین دلیل این کاهش قیمت، ضعف چشمگیر اقتصاد چین است که به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده سنگ‌آهن در جهان حدود 63 درصد از این کالا را در بازارهای جهانی وارد می‌کند.

بر‌اساس آمارها نرخ سنگ‌آهن از ابتدای سال جاری میلادی تا‌کنون حدود 38 درصد افت ثبت کرده و در آخرین کاهش تا 83 دلار و 60 سنت نیز پایین آمده که از پنج سال پیش تا کنون بی‌سابقه بوده است. این افت قیمت بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن را با کاهش سودآوری و اختلال در بازارها مواجه ساخته است. بیشتر بانک‌های سرمایه‌گذار در آمریکا و اروپا بر این باورند که روند نزولی بهای سنگ‌آهن می‌تواند تا حدود دو ماه آینده یعنی تا زمانی که خرید فصلی حمایت خریداران را در ماه نوامبر به این بازار برگرداند، ادامه یابد.

به گفته بسیاری از کارشناسان، در حالی که کارگران معادن بزرگی همچون بی‌اچ‌پی بیلیتون و ریوتینتو استرس زیادی از این موج کاهش قیمت احساس می‌کنند، رقبای کوچک‌تر مانند اطلس آهن، منابع گرانج و کوه گیبسون که در حاشیه قرار دارند، از قیمت‌های فعلی چندان ناراضی نیستند. در چین اما این قیمت‌ها شرایط تولید را برای بسیاری از معادن کوچک سخت کرده است. از سوی دیگر فاکتور نزدیک شدن به فصل سرما و بارش‌ها را هم نباید نادیده گرفت. تمام این موارد دست به دست هم داده‌اند تا شرایط برای بازیگران بازار سنگ‌آهن پیچیده‌تر شود.

به گزارش رویترز، نگرانی‌ها در مورد خط سیر اقتصاد جهانی و رکود حاکم بر آن به‌طور روزافزون در حال افزایش است. در این میان طی مدت اخیر در چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار سنگ‌آهن، زغال سنگ و دانه‌های سویا در جهان، واردات این کالاها به شدت کاهش داشته؛ تا آنجا که در ماه آگوست نسبت به ماه قبل از آن در میان موج جدید ناتوانی عرضه و انبوه فراوان تقاضا، افت شدیدی را در این زمینه شاهد بوده‌ایم؛ این در حالی است که قیمت تمام شده این کالاها نیز در بین خریداران به سرعت در حال کاهش است. همچنین یکی از مهم‌ترین ضربه‌هایی که از این افت قیمت سنگ‌آهن ایجاد شده، در مورد استرالیا بوده است.

به گفته کارشناسان، سقوط قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی در روزهای پایانی هفته گذشته با سرعتی بالا آغاز شده و تا آخرین معاملات ادامه داشت. بهای سنگ‌آهن به‌طور متوسط در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی حدود 122 دلار در هر تن بوده و پس از قرار گرفتن قیمت آن در سراشیب افت در حال حاضر به محدوده 85 دلار در هر تن رسیده است. برخی تحلیلگران بر این باورند که این روند کاهشی برای سنگ‌آهن تا کوتاه مدت و شاید میان مدت نیز ادامه خواهد داشت و به این زودی نمی‌توان انتظار تغییر مسیر را برای آن داشت. این در حالی است که پیش از این تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن این شرایط را پیش بینی کرده بودند و به همین دلیل زمینه را برای افزایش حجم تولید فراهم آوردند. در این بین موسسات مختلف نیز برای قیمت سنگ‌آهن در سال آینده، قیمت‌هایی بین 80 تا 90 دلار در هر تن برآورد کرده‌اند.

در کل براساس گفته کارشناسان امر، نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را برای سنگ‌آهن متصور شد. چرا‌که فاکتورهای مهمی از قبیل میزان تولید، موجودی انبارها و نیز موج ضعیف تقاضا همچنان با نوسان خود بر سر بازار این کالا سایه افکنده‌اند.

تصاویر
  • سقوط قیمت جهانی سنگ‌آهن
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها