Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
اضافه ظرفیت ها برای صنعت فولاد سرطان زاست
 

اضافه ظرفیت ها برای صنعت فولاد سرطان زاست

ﺳﻪشنبه، 25 شهریور 1393 | Article Rating

نتایج تحقیقات انجام گرفته توسط انجمن فولاد نشان می دهد کهموازنه عرضه و تقاضا بسیار سریع تر از آنچه انتظار می رفته است تغییر یافته و معضل عدم توازن و اضافه ظرفیت به طور ناگهانی در حال تبدیل شدن به مهمترین چالش این صنعت می باشد.

بهادر احرامیان در گفت و گو با چیلان گفت: در بخش نوردمقاطع طویل که زمانی بیشترین جذابیت را برای بخش خصوصی داشته است ظرفیت تایید شده نصب شده و یا در شرف راه اندازی معادل 32 میلیون تن در سال برآورد گریده است که درحدود 3 برابر حجم بیشترین مصرف سالانه کشور (سال 88) می باشد. در بخش شمش که درسال 87 با نزدیک به 6 میلیون تن رکورد واردات انجام گرفت از یک سو با ورود تولیدکنندگان خصوصی و از سوی دیگر با اجرای پروژه های زیر سقفی انجام گرفته انتظار می رودروند نزولی واردات که در سال گذشته تنها به 700 هزار تن رسید در سال 93 تعلیق گردد و یا حتی به احتمال قوی با وجود مازاد تولید به سمت صادرات نیزگردش نماید. درزمینه مقاطع عریض نیز با راه اندازی کارخانجات متعدد دولتی و خصوصی در بخش ورق گرم،ورق روغنی، گالوانیزه و غیره نیز از هم اکنون عرضه و تقاضا (به جز ورق 2 میلیمتری)به نقطه برابری رسیده اند. می توان گفت در کلیه بخشهای مصرف کننده فولاد کشور ازهم اکنون ظرفیت تولید محصول نهایی از تقاضا به میزان زیادی سبقت گرفته است. آمار واردات گمرک به روشنی تایید کننده این وضعیت می باشد.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: برای دستیابی به تولید رقابتی فولاد در سطح جهانی انجام کلیه مراحل تولید دریک واحد به صورت مجتمع شامل تولید فولاد خام ( ازمنشا گندله و یا حداقل قراضه) تا محصول نهایی الزامی می باشد؛چرا که جابجایی متعدد و حمل ونقل چندباره محصولات نیمه تمام مانند آهن اسفنجی وشمش تا محصول نهایی مخصوصا در مسافت های بالا تنها از بین برنده حاشیه سود محدود تولید امروزه فولاد می باشد که قطعا دستیابی به قیمت تمام شده پایین را میسر نمینماید. جدای از هزینه حمل و نقل مسائل جانبی مانند فشار مضاعف بر زیرساختهای کشور و نیز هزینه های مبادله و سربارهای مالی چندباره محصولات میانی بین کارخانجات متعدد را نیز باید به هزینه تمام شده تولید اضافه نمود.

مدیرعامل فولاد یزد افزود: در حال حاضر قیمتهای قراضه داخلی به سطحی رسیده است که تفاوت آن با قیمت میلگرد ساختمانیکه یک شاخص استاندارد در جهان می باشد به یکی از پایین ترین سطوح خود در میان کشورهای تولید کننده فولاد رسیده است.

احرامیان خاطرنشان کرد: راهکار برون رفت از وضعیت فعلی نیازمند ایجاد شرایط و تسهیلات خاص جهت ادغام و توسعه زنجیره فولاد به صورت داخلی و مخصوصا حرکت به سمت حلقه های بالا دستی زنجیره توسط بازیگران فعلی که پتانسیل لازم را دارا می باشنداست.

تصاویر
  • اضافه ظرفیت ها برای صنعت فولاد سرطان زاست
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها