Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
جلسه مهم فولادی با کویتی‌ها در مهر ماه
 

جلسه مهم فولادی با کویتی‌ها در مهر ماه

یکشنبه، 30 شهریور 1393 | Article Rating
رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به اینکه تیمی متشکل از کارشناسان ایرانی و کویتی در حال مطالعه و بررسی مشارکت دو کشور در زمینه ساخت یک کارخانه فولادسازی هستند، گفت: قرار است در این زمینه جلسه‌ای در مهر ماه امسال در کویت با سرمایه‌گذاران داشته باشیم که امیدواریم در آن جلسه به نتیجه برسیم.

مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره آخرین وضعیت برنامه ساخت کارخانه مشترک فولادسازی ایران و کویت توضیح داد: مقدمات این کار در حال انجام است و تیمی متشکل از سه نفر از ایران و سه نفر از کویت در حال مطالعه و بررسی این طرح هستند و مکاتبات در حال انجام است.

وی افزود: قرار بود کویتی‌ها به ایران آمده و عملیات اجرایی را شروع کنند اما هنوز نیامده‌اند و در حال مطالعه برای برنامه‌ریزی هستند.

کرباسیان گفت: ما در حال پیگیری هستیم و جلسه‌ای ظرف ماه مهر امسال در کویت با حضور سرمایه‌گذاران برگزار شود که در آن جلسه امیدواریم به نتیجه برسیم.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو در پاسخ به این سوال که چند درصد امیدوار هستید مشارکت ایران و کویت در زمینه ساخت کارخانه فولادسازی به نتیجه برسد؟ اظهار کرد: ما امیدواریم و البته باید بپذیریم که به میزان زیادی این مشارکت و دیگر سرمایه‌گذاریهای ایران به صورت غیرمستقیم به مذاکرات آقای ظریف بستگی دارد و نتایج این مذاکرات روی تمام سرمایه‌گذاریهای ایران موثر است.

به گزارش ماین نیوز، اواسط خرداد ماه امسال ایمیدرو از امضای یادداشت تفاهم سرمایه گذاری مشترک ایران و کویت برای تولید فولاد در منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس (بندرعباس) خبر داد. این یادداشت تفاهم توسط مهدی کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو و عواد الخالدی، مدیرعامل شرکت فولاد کویت امضا شد.

براساس این گزارش، دو طرف برای سرمایه‌گذاری مشترک با هدف ایجاد یک مجتمع فولادسازی در ایران طی چهار مرحله توافق کردند. ایمیدرو خاطرنشان ساخت، این یادداشت تفاهم در ادامه برنامه سرمایه گذاری مشترک ایران و کویت به امضا رسیده است. مرحله نخست سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور، در سال 1375 برابر با 1996 میلادی با راه‌اندازی کارخانه فولاد کویت آغاز و طی سه مرحله خطوط سه گانه تولید شامل محصولات نوردی به ظرفیتهای 300 و 400 هزار تن و یک خط تولید فولاد خام 800 هزار تنی در آن کارخانه به بهره‌برداری رسید. ایمیدرو 49 و طرف کویتی 51 درصد از سهم شرکت فولاد یادشده را در اختیار دارند. شرکت نامبرده اینک در حال اتمام طرح توسعه نورد با ظرفیت تولید 450 هزار تن در سال است که اواخر تابستان 1393 راه‌اندازی خواهد شد.

پیشتر رئیس هیئت عامل ایمیدرو درباره یادداشت تفاهم امضا شده با کویتی‌ها گفته بود: دو طرف آماده اجرای طرحی مشابه در ایران شدند، به طوری که در مرحله نخست یک کارخانه تولید آهن اسفنجی (احیای مستقیم) با ظرفیت تولید 1.6 میلیون تن و در دو مرحله کارخانه یک میلیون تنی تولید فولاد خام و سپس کارخانه یک میلیون تنی محصولات نوردی احداث خواهد شد.

به گفته کرباسیان، اجرا و راه‌اندازی طرح پنج میلیون تنی گندله‌سازی به عنوان مرحله بعدی این سرمایه‌گذاری مشترک محسوب می‌شود.

وی درباره تعهدات ایمیدرو در چارچوب این یادداشت تفاهم نیز گفته بود: زمین موردنیاز برای احداث طرح‌ها، 100 میلیون فوت مکعب گاز و 200 مگاوات نیروی برق این کارخانه‌ها نیز از سوی این سازمان تامین خواهد شد.

تسهیل در واردات و صادرات مواد اولیه و تولید شده، استفاده از خدمات گمرکی و معافیتهای مالیاتی و دیگر خدماتی که موجب تسریع در اجرا و سودآوری طرح‌ها می‌شود، براساس قانون جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی مشمول این طرح‌ها خواهد شد.

قرار است کارخانه‌های مورد توافق در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس (بندرعباس) احداث شوند.

عواد الخالدی، مدیرعامل شرکت فولاد کویت نیز درباره نحوه سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها عنوان کرده بود: سرمایه موردنیاز اجرای این طرح‌ها به صورت فاینانس از طرف نهادهای مالی کویت و با نرخ بهره پایین تامین می‌شود.

تصاویر
  • جلسه مهم فولادی با کویتی‌ها در مهر ماه
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها