Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تولید ۴۲ میلیون تن فولاد خام تا پایان برنامه پنجم غیرعملی است
 

تولید ۴۲ میلیون تن فولاد خام تا پایان برنامه پنجم غیرعملی است

پنجشنبه، 03 مهر 1393 | Article Rating
سند راهبردی توسعه سنگ آهن کشور که از سوی این انجمن منتشر شده در واقع در تدوین آن بیش از هر چیز جامعیت مطالعات مورد نظر قرار گرفته است.

بخشی از این سند وجود ابهام‌های اساسی در اسناد بالادستی و استراتژی های توسعه، تدوین سند راهبردی در هر بخش از حوزه معدن را به عنوان کاری دشوار قلمداد کرده است.

براساس این پیش نویس، بدون آنکه استراتژی بخش معدن یا استراتژی توسعه صنعتی کشور مصوب و اجرایی شده باشد، در بخش فولاد مکرر اعداد و ارقامی غیرواقعی به عنوان چشم انداز تولید فولاد در کشور ترسیم شده و تمام زنجیره نیز براساس این پیش بینی های نادرست ارزیابی می شود.

نویسندگان سند یادشده بر این باورند که دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد در قالب سند چشم انداز 1404 نیز غیر دقیق است.

در عین حال موضوع ناهماهنگی جامعه آماری معادن سنگ آهن در نواحی مختلف کشور نیز سبب شده تا این معادن از ویژگی های متفاوتی بهره مند شوند.

براساس این پیش نویس، ویژگی های فنی از قبیل نوع کانسنگ، کیفیت ماده معدنی و میزان ذخایر هر معدن همراه با ویژگی های جغرافیایی نظیر فاصله از بازارهای فروش، هرگونه سیاست گذاری یکپارچه در این حوزه را به امری حساس تبدیل کرده است.

برپایه این سند، تمام زنجیره تولید براساس این پیش‎بینی‌ها، نادرست ارزیابی می‌شود.

نویسندگان این پیش‌نویس معتقدند: برآوردهای انجام شده در صنعت فولاد و حلقه های متصل به آن به دلیل غیردقیق بودن، گرهی از کار فروبسته صنایع نمی گشایند و رونقی برای بخش معدن نیز به دنبال نخواهند داشت.

سند راهبردی یادشده بر مطالعات بازار تکیه دارد و با توجه به سهم ناچیز کمتر از دو درصدی ایران در بازار جهانی صادرات سنگ آهن، در کنار توجه به ملاحظات زیست محیطی به ویژه دسترسی به آب و هزینه های جانبی در ارزیابی‌های اقتصادی و بهره‌گیری از تجارب کشورهای معدنی پیشرو مورد تاکید قرار گرفته است.

براساس این پیش نویس، بهره گیری از الگوهایی مانند استرالیا، کانادا و برزیل نیز از نقاط قوت این طرح است.

سند نامبرده خاطرنشان ساخته است، بررسی تجربه کشوری مانند برزیل که با داشتن منابع فراوان آب و انرژی، نیروی کار و برخورداری از بازار گسترده مصرف داخل، هیچگاه نکوشیده با تعیین ضرب الاجل از تامین کننده سنگ آهن به کشوری فولادساز مبدل شود.

قرار است رونمایی از این سند در آذر ماه صورت گیرد و می تواند مبنای تصمیم گیریهای آتی در حوزه سنگ آهن باشد.

تدوین سند راهبردی سنگ آهن ایران در مرحله نخست با تکیه بر روش شناسی تحلیل محیط درون بخشی در قالب سند استراتژیک صورت گرفته است.

براساس این سند وضعیت موجود تشریح شده، سپس گزینه های پیش رو مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت تعیین چشم انداز و بیانیه ماموریت، استراتژی ها، اهداف و راهکارها (با تکیه بر اسناد بالادستی و ویرایش های موجود از استراتژی های توسعه ای کشور) تشریح شده است.
تصاویر
  • تولید ۴۲ میلیون تن فولاد خام تا پایان برنامه پنجم غیرعملی است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها