Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
کشورهای افریقایی، مشتریان جدید فولاد و سیمان
 

کشورهای افریقایی، مشتریان جدید فولاد و سیمان

یکشنبه، 06 مهر 1393 | Article Rating
با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان از زیرساخت‌های لازم همچون منابع آبی، انرژی و نزدیکی به آب‌های آزاد برخوردار است

در آینده نزدیک ساخت ۲ کارخانه فولاد و یک کارخانه سیمانی را در این منطقه شاهد خواهیم بود. این سخنان رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان است که روز گذشته از برنامه‌ریزی و طراحی ساخت ۲ کارخانه فولادی و یک کارخانه سیمان در چابهار خبر داده و گفت؛ برای ایجاد صنایع معدنی بیش از ۳۰۰ هکتار زمین نیز به این موضوع اختصاص داده شده است درواقع این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که ایجاد صنایع معدنی به‌ویژه کارخانجات فولادی در مناطق آزاد اقتصادی می‌تواند ضمن دستیابی به اهداف ۱۴۰۴فولاد کشور به دلیل جذابیت‌هایی که مناطق آزاد درخصوص دسترسی به آب‌های آزاد و معافیت‌های مالیاتی دارند، انگیزه لازم را در جذب سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کند. در این رابطه نادر میرشکار، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان به صمت می‌گوید: در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان با جانمایی در محدوده ۳۰۰ هکتاری زمینه احداث ۲ کارخانه فولادسازی مکران و احداث کارخانه در منطقه ایرانشهر را فراهم کرده است. وی همچنین به میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری اولیه برای احداث کارخانه فولاد مکران به میزان ۱۰۰ میلیارد ریال انجام شده است. همچنین سهامداران این طرح فولادی را گروه مالی ملت ۳۰/۵ درصد، شرکت توسعه صنایع معدنی امید ۳۰/۵ درصد، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ۱۹/۵ درصد و منطقه آزاد چابهار ۱۹/۵ درصد تشکیل داده‌اند.
میرشکار از انتخاب کارشناسان و مشاوران طرح خبر داد و گفت: مشاوران صنعتی و ساختمانی برای کارخانه فولاد مکران انتخاب و قراردادی نیز با آنها منعقد شده است. همچنین نقشه‌برداری‌های طرح به انجام رسیده و پیمانکاران برای انجام عملیات ژئوتکنیک نیز انتخاب شده‌اند. وی با بیان اینکه عملیات حفاری و شناسایی در محدوده ۳۰۰ هکتاری آغاز شده است، افزود: با خرید ساختمان‌های از پیش ساخته شده، زمینه برای تشکیل کارگاه و تجهیز آنها فراهم شده است. از سوی دیگر میزان مصرف آب مورد نیاز در این کارخانه به میزان ۱۰۰ مترمکعب و انرژی برق نیز ۴ مگاوات در روز مشخص شده که هم‌اکنون عملیات کابل‌کشی برای انتقال برق در حال انجام است. میر شکار همچنین از گشایش اعتبار برای طرح خبر داد و تصریح کرد: تامین ارز مورد نیاز برای ساخت و راه‌اندازی پروژه از صندوق توسعه ملی انجام شده که میزان تسهیلات آن بعد از راه‌اندازی پروژه و عملکرد آن مشخص خواهد شد. وی میزان تولید فولاد در فاز اول را رقمی افزون بر یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: کل ظرفیت تولید این کارخانه بعد از اجرایی شدن آن ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برآورد شده است. میرشکار در مورد احداث کارخانه فولاد در منطقه ایرانشهر نیز گفت: بخش خصوصی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در احداث کارخانه فولاد اعلام کرده اما این موضوع در مرحله طرح بوده و تاکنون اقدامی در زمینه اجرا و راه‌اندازی طرح صورت نگرفته است. وی افزود: البته با توجه به مذاکرات صورت‌گرفته به نظر می‌رسد در آینده نزدیک مراحل اجرایی احداث این کارخانه آغاز شود.


ساخت کارخانه سیمان در نزدیکی بندر چابهار
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان از ساخت کارخانه سیمان در این استان خبر داد و گفت: کارخانه سیمان تیس چابهار با سرمایه ثابت به میزان ۴ هزار میلیارد ریال راه‌اندازی شده و با اتمام پروژه سالانه یک میلیون تن سیمان تولید خواهد کرد. وی به مزایای ساخت این کارخانه اشاره و بیان کرد: با راه‌اندازی کارخانه سیمان، زمینه اشتغال برای ۳۵۰ نفر به‌طور مستقیم فراهم خواهد شد. میرشکار به پیشرفت ۱۶ درصدی این طرح اشاره کرد و گفت: تجهیز کارگاه‌های موردنیاز انجام شده و پروانه بهره‌برداری از معادن نیز صادر شده است.
وی با اشاره به هزینه پرداخت‌شده برای خرید ماشین‌آلات صنعتی خاطرنشان کرد: رقمی افزون بر ۲۳میلیون یورو صرف خرید این ماشین‌آلات شده که با ترخیص ماشین‌آلات از گمرک شاهد آغاز کار
خواهیم بود. میرشکار با بیان اینکه سرمایه‌گذار پروژه سیمان تیس، بخش خصوصی است، ادامه داد: سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این بخش ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و محصول ابتدایی این شرکت، سیمان پرتلند خواهد بود. وی افزود: شرکت سیمان تیس چابهار در ۱۳۵کیلومتری بندر چابهار واقع شده است. از سوی دیگر با توجه به داشتن مرزهای آبی و خاکی در حدود ۱۵۰۰ کیلومتری و نزدیکی به آب‌های آزاد، زمینه را برای صادرات این محصول فراهم کرده است.


توسعه بنادر چابهار
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان از طرح توسعه بنادر در استان خبر داد و گفت: کشتی‌هایی با ظرفیت ۶۰ هزار تن در بنادر این استان بارگیری می‌کنند و حمل و نقل کالا و صادرات انجام شده و در آینده امکان پهلوگیری کشتی‌های پهن پیکر در بنادر وجود خواهد داشت. میرشکار همچنین از بازار صادراتی سیمان در استان سیستان و بلوچستان خبرداد و اظهارکرد: در حال حاضر ۲کارخانه سیمان‌سازی در این استان فعال هستند که سهم عمده‌ای از نیاز کشور را به این ماده تامین می‌کنند. کارخانه سیمان زابل (سیستان) به عنوان بزرگترین کارخانه صادرکننده سیمان به‌شمار آمده و بخش عمده‌ای از صادرات سیمان به افغانستان توسط این شرکت تامین می‌شود. وی با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سیمان در استان وجود داشته و تولید آن با صرفه اقتصادی همراه است، گفت: با توجه به بازار مصرفی در منطقه با تاسیس کارخانه سیمان، تیس و تولید سالانه یک میلیون تن سیمان زمینه صادرات آن به کشورهای حوزه خلیج‌فارس وجود داشته و با ارزآوری همراه است. میرشکار در ادامه به تقاضای خرید فولاد و سیمان از سوی برخی از کشورهای افریقایی اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر نمایندگانی از کشورهای تانزانیا، اوگاندا، بنگال و... از کارخانجات تولیدکننده فولاد و سیمان کشور دیدن کرده و تمایل خود را برای خرید محصولات تولیدی این کارخانجات اعلام کرده‌اند که با راه‌اندازی این کارخانجات در چابهار و به دلیل مزیت این منطقه در دسترسی به آب‌های آزاد، زمینه ارتباطاتی مناسبی برای صادرات این محصول فراهم خواهد شد.

تصاویر
  • کشورهای افریقایی، مشتریان جدید فولاد و سیمان
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها