Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
ریزش سنگین قیمت انواع فولاد
 

ریزش سنگین قیمت انواع فولاد

ﺳﻪشنبه، 27 آبان 1393 | Article Rating
در حالی که این روزها حجم معاملات در بازار غیررسمی فولاد به میزان بسیار پایینی در جریان است و به‌طور کلی جو آرام و ساکتی بر بازار حکمفرما است، اما از ابتدای هفته جاری و پس از چند روز ثبات نسبی قیمت‌ها، بار دیگر نوسانات کاهشی بهای انواع فولاد خود را میهمان این بازار کرده است.
 روز گذشته برای سومین روز متوالی، در بازار غیررسمی و البته مبادی ورودی کشور با کاهش قیمت اغلب محصولات فولادی اعم از مقاطع صنعتی، ساختمانی و فولادهای وارداتی روبه‌رو شدیم.
این ریزش قیمت‌ها که در قیاس با روزهای شنبه و یکشنبه شدت بیشتری داشت موجب شد تا قیمت میلگرد نوردکاران خصوصی در دامنه 5 تا حداکثر 30 تومان در هر کیلو کاهش یابد، نرخ تیرهای ذوبی در شاخه‌های سبک نیز در بازار اصفهان حدود 2 تا 3 هزار تومان و در شاخه‌های سنگین 3 تا 7 هزار تومان با تنزل روبه‌رو شده و در همین حال قیمت کلاف 5/5 و 5/6 ساده چین در بندر امام در بازه 15 تا 25 تومان و شمش فولاد 150×150 ساخت ترکیه، کره و چین نیز به میزان 10 تومان به ازای هر کیلو نوسانات کاهشی قیمت‌ها را تجربه کنند. کمااینکه در این شرایط قیمت ورق‌های فولادی در برخی ضخامت‌های مهم نیز اسیر همین سناریوی کاهشی شد و پس از چند روز نوسانات مختلف (اعم از کاهشی، افزایشی و ثبات) ریزش قیمت را تجربه کرد.یکی از فعالان بازار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما پیرامون شرایط معاملات و روند قیمت‌ محصولات فولادی در بازار غیررسمی طی روزهای اخیر گفت: نزدیک شدن به موعد بازپرداخت تعهدات مالی و کمبود شدید نقدینگی که به خصوص برخی تجار را در بازارهای اصفهان و تهران با خود درگیر کرده و موجب شده هر روز با ورشکستگی‌های متعددی آن هم با رقم‌های بالا در بازار روبه‌رو باشیم، چاره‌ای به جز کاهش قیمت و به اصطلاح زیر قیمت فروشی برای یکسری از عرضه‌کننده‌ها باقی نگذاشته است. وی ادامه داد: از این رو مشاهده می‌کنیم به رغم برخی مقاومت‌ها که طی دوره‌ای کوتاه در بازار نسبت به کاهش قیمت پیش می‌آید در نهایت این وزنه سنگین‌تر مشکلات متعدد مالی فعالان فولادی (اعم از عرضه‌کننده‌های بازار و برخی تولید‌کننده‌ها) به علت تداوم رکود و بی‌رونقی معاملات است که سطح قیمت‌ها را باز هم به زیر کشیده و کاهش می‌دهد. این فعال بازار معتقد است: تا زمانی که تحول بنیادینی در شرایط اقتصادی کشور به خصوص در بازار مصارف محصولات فولادی نظیر ساخت و ساز مسکن و... رخ ندهد، دورنمای بازار فولاد و زمان خروج از رکود آن کماکان تیره و تار و در هاله‌ای از ابهام خواهد بود. به‌خصوص آنکه فصول گرم سال را نیز پشت سر گذاشته و در روزهای سرد باقی مانده تا پایان سال جاری خود‌به‌خود حجم معاملات فولاد و به تبع قیمت‌ها کاهش می‌یابد. از سوی دیگرشرایط نابسامانی که این روزها گریبان فعالان بازار فولاد را گرفته تنها محدود به این طیف نیست، بلکه تولیدکننده‌ها نیز به خصوص بخش خصوصی با مشکلات بی‌شمار مالی و نقدینگی، روزها و هفته‌های خود را پشت سر می‌گذارند و هر روز به واسطه عدم دسترسی آسان به منابع مالی در تنگنا قرار دارند.
به گزارش دنیای اقتصاد، روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در صبحانه‌کاری اتاق بازرگانی که با حضور رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: دسترسی به منابع مالی در صدر مشکلات واحد‌های تولیدی قرار دارد و بر اساس آماری که بانک مرکزی اعلام کرده در 6 ماه نخست سال‌های 91 تا 93 روند اعطای تسهیلات به بخش‌های غیردولتی سیر کاهشی و به بخش‌های دولتی سیر افزایشی داشته است. شافعی بیان کرد: با ادامه‌ این روند ورشکستگی‌ها ادامه می‌یابد و تولید ضربه جبران‌ناپذیری می‌بیند که دلیل آن هم بزرگ‌شدن بخش‌های غیرمولد و فعالیت‌های سوداگران است. روز گذشته مبادلات فولادی بورس کالا نیز با ثبات نرخ تختال و مبادله 115 هزار و 280 ورق به پایان رسید. دوشنبه فولاد هرمزگان، سلف 50 هزار تن تختال را با قیمت 1432 تومان به تابلو آورد که تا پایان زمان معاملات نیمی از آن مورد معامله قرار گرفت. فولاد مبارکه اصفهان نیز معاملات خارج از بورس ورق‌های تولیدی خود را برای ثبت در سیستم مبادلات مچینگ به بورس کالا آورد که حجم آن 115 هزار و 280 تن بود. 
تصاویر
  • ریزش سنگین قیمت انواع فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها