Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
خواف عسلویه معدنی کشور است
 

خواف عسلویه معدنی کشور است

چهارشنبه، 28 آبان 1393 | Article Rating
معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری خراسان رضوی گفت: شهرستان خواف در این استان عسلویه معدنی کشور است.

رضا جمشیدی در نشست کارگروه استانی امور اقتصادی افزود: دولت تدبیر و امید بر حمایت از سرمایه گذاری در این بخش معادن خراسان رضوی و تامین زیرساختهای مورد نیاز آن تاکید دارد.

وی با اشاره به هدفگذاری دولت مبنی بر تولید سالانه 17.5 میلیون تن کنسانتره در منطقه سنگان خواف بر لزوم استقرار خوشه صنعتی آهن و فولاد در این بخش از شهرستان خواف تاکید کرد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: ذخایر قطعی سنگ آهن این استان 650 میلیون تن است که با احتساب ذخایر احتمالی این رقم تا یک میلیارد و 200 میلیون تن افزایش می یابد.

وی افزود: از مجموع 39 طرح در دست اجرا و به بهره برداری رسیده یک واحد کنستانتره، دو واحد تولید آهن اسفنجی، یک طرح شمش فولادی و دو واحد نورد در خراسان رضوی فعال است.

جمشیدی گفت: با واحدهای موجود و طرحهای در دست اجرا می توان به اهداف سند برنامه پنجم در خصوص تولید کنستانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش فولاد و نورد در خراسان رضوی دست یافت.

همچنین پیگیری موضوع ایجاد منطقه ویژه و اقتصادی معدنی در خواف طی نشست امروز کارگروه امور اقتصادی خراسان رضوی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معادن سنگ آهن سنگان در شمال شرقی ایران و فاصله 300 کیلومتری جنوب شرق مشهد و 16 کیلومتری شهر سنگان از توابع شهرستان خواف قرار دارد. کشف ذخایر معدنی در سنگان به سال 1352 بر می گردد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1362 برای تعیین دقیق ذخایر، این معادن به شرکت ملی فولاد ایران واگذار شد و از همان سال فعالیتهای اکتشاف مقدماتی شروع و در سال 1368 خاتمه یافت.

معادن سنگ آهن سنگان خواف با ذخیره قطعی 1،2 میلیارد تن به عنوان یکی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن در ایران شامل سه ناحیه معدنی غربی، مرکزی و شرقی زیر پوشش مدیریت مجتمع سنگ آهن سنگان قرار دارد. معدن بزرگ سنگ آهن سنگان خواف دو مدل آهن شامل سنگ آهن پلاسری در سطح و ذخایر آهنی در عمق معدن دارد. هم اینک پروژه اکتشاف ذخایر جدید در 12 هزار کیلومتر مربع پهنه سنگان در محدوده هشت شهرستان استان خراسان رضوی در دست اقدام است. حجم کنونی استخراج از این معادن سالانه حدود هفت میلیون تن است که این میزان در چشم انداز توسعه پنج سال آتی آن باید به 40 میلیون تن برسد تا نیاز واحدهای کنسانتره موجود در سنگان را تامین کند.

کارخانه تولید کنسانتره مجتمع سنگ آهن سنگان خواف نیز در زمینی به مساحت 60 هکتار ساخته شده و متشکل از بخشهای انباشت و برداشت مواد، تجهیزات خردایش و سایش، پرعیارسازی، آبگیری، بازیافت آب و انبار کنستانتره است. این کارخانه به ظرفیت تولید 2.6 میلیون تن در سال بزرگترین خط تولید کنسانتره کشور به شمار می آید. هم اینک کنسانتره تولیدی سنگان به شرکتهای فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان به دو روش ریلی و جاده ای ارسال می شود.

تصاویر
  • خواف عسلویه معدنی کشور است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها