Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

سیاست خارجی شاه بیت خروج از رکود

شنبه، 01 آذر 1393 | Article Rating
مهدی پازوکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به اینکه دولت یازدهم اقتصاد را در شرایط بسیار بدی تحویل گرفت، اظهار داشت: بسته خروج از رکود تورمی دولت هرچند کار بسیار ارزنده ای می باشد اما مهم تر از تنظیم این بسته روند اجرای آن است.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اگر قرار است این بسته اجرا شود فرض کنید که بانک مرکزی مسئول بخش پولی آن شود و وزارت اقتصاد مسئول بخش گمرک و مالیات ها، وزارت صنعت و معدن مسئول بخش صادرات، وزارت جهاد مسئول بخش کشاورزی اما سازمانی که باید این مجموعه را هدایت کند همان سازمان برنامه است که متاسفانه تاکنون احیا نشده است.
پازوکی ادامه داد: بزرگترین کمبود دولت یازدهم عدم احیای سازمان برنامه است یعنی اگر این سازمان احیا نشود، قطعا سیاست های اقتصادی دولت راه به جایی نخواهد برد ضمن اینکه جای خالی یک سازمان فرابخشی که مسئول توسعه کشور است، الان در اقتصاد ایران کاملا محسوس است.
وی با بیان اینکه سازمان برنامه تنها جایی بود که پیش بینی های درست اقتصادی در آن انجام می شد اما الان وجود ندارد، تصریح کرد: اگر این سازمان احیا نشود برنامه ششم هم مانند برنامه پنجم که یکی از ضعیف ترین برنامه ها در تاریخ ایران است، بدون هیچ گونه برنامه و محاسبات درست، اجرا خواهد شد.
پازوکی بهترین برنامه را برنامه سوم توسعه در دولت آقای خاتمی عنوان کرد و گفت: برنامه چهارم هم یکی از بهترین برنامه ها روی کاغذ بود اما دولت احمدی نژاد با وجود اعتقاد به این برنامه آن را اجرایی نکرد بنابراین دولت اگر این سازمان را احیا نکند امکان راهبری اقتصاد ایران برای حل مشکلات اقتصادی را نخواهد داشت.
این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت توجه به احیای این سازمان، افزود: به عنوان مثال پروژه راه آهن تهران- آمل بدون هیچگونه مطالعه کارشناسی ١٥٠٠ میلیون تومان اعتبار جذب کرده در حالی که هنوز مطالعات این طرح انجام نشده و حتی انجمن پیمانکاران ایران نیز به این طرح ایراد گرفته و در نامه ای از مجلس خواسته این طرح متوقف شود درحالی که اگر سازمان برنامه ای وجود داشت می توانست جلوی اجرای اینگونه پروژه ها و هدررفت منابع را بگیرد.
وی اضافه کرد: یا مثلا در دانشگاه ها، امسال حقوق اساتید دانشگاه ها ٤٠ درصد افزایش پیدا کرده ٢٠ درصد از طرف دولت و ٢٠ درصد از طرف هیات امنا. در حالی که این یک نوع اختلاف سنواتی است و نمی شود یکی در دانشگاه با فوق لیسانس یک میلیون تومان حقوق بگیرد و یک استاد ٦ تا ٧ میلیون تومان. بنابراین احیا یک سازمان برای برنامه ریزی مناسب و درست کشور لازم و ضروری است. 
وی گفت: همچنین باید سازمان برنامه و بودجه ٣١ استان زیر نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی احیا شوند. 
پازوکی با بیان آنکه اگر این سازمان را دولت احیا نکند قطعا نمی تواند در اقتصاد موفق باشد، گفت: برای خروج از رکود باید مدیریت اقتصادی دولت یکپارچه شود و در کنارش با مسائل برخورد علمی کند، فضای کسب و کار را بهبود بخشد و شفافیت و فضای رقابتی را هم در اقتصاد به وجود آورد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این اقدامات را دولت به تنهایی نمی تواند انجام دهد بلکه مجموعه ٣ قوه باید در کنار دولت باشند تا سرمایه گذاری در کشور رونق گیرد و اقتصاد نیز از رکود خارج شود.
وی با بیان اینکه عملکرد یکساله دولت در برخی از حوزه ها بسیارمناسب بود، خاطرنشان کرد: اولین حوزه سیاست خارجی است که عملکرد آقای ظریف واقعا خوب و در ٣٥ سال اخیر بی سابقه بوده است. همچنین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در بخش فرهنگی کارنامه دولت مثبت است و در دانشگاهها و وزارت فرهنگ و آموزش عالی هم دولت عملکرد بسیار مناسبی داشته است در حالی که مجلس به جای تشویق این اقدام با یکی از بهترین وزرای علوم تاریخ ایران برخورد منفی انجام داد. 
وی ادامه داد: دولت در حوزه فرهنگ، علیرغم مخالفت گروه های تندرو و افراطی با دولت، خوب عمل کرده است و بخش نفت هم به خاطر مدیریت و درایت وزیر نفت هم خوب پیش رفته اما در بخش اقتصادی دولت می توانست خیلی بهتر از این کار کند و در احیای سازمان مدیریت عقبگرد زده است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها