Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
هدایت سرمایه‌ها با طرح جامع فولاد
 

هدایت سرمایه‌ها با طرح جامع فولاد

چهارشنبه، 05 آذر 1393 | Article Rating
چند روز پیش بود که مهدی کرباسیان رییس هیات عامل‌ایمیدرو از رونمایی طرح جامع فولاد تا پایان آذرماه خبر داده و گفته بود برای دستیابی به تولید ۵۲میلیون تنی فولاد در افق ۱۴۰۴ در این طرح ایجاد زنجیره تولید فولاد را که از سنگ‌آهن شروع شده و به فولاد ختم می‌شود برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
به گزارش استیل یاران به نقل از فولاد نیوز، در واقع این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که هم‌اکنون در تولید کنستانتره و گندله در کشور با کمبودهایی مواجه هستیم که تولید فولاد را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، هر چند که دراین راستا اقداماتی در زمینه ورود سرمایه‌گذاران خارجی صورت گرفته اما باید با هدایت این سرمایه‌ها زمینه را برای تکمیل حلقه‌های زنجیره تولید فولاد فراهم کرد. در واقع یکی از موارد مهمی که در طرح جامع فولادی مورد توجه قرار گرفته انجام مطالعات جدید برای بازنگری مطالعات قبلی است تا با پایش آنها راه برای تکمیل حلقه‌های تولیدی فولاد فراهم شود.عضو انجمن فولاد درخصوص طرح جامع فولاد به صمت می‌گوید: یکی از مسائلی که در اجرای این طرح مطرح شده پر کردن خلأها و کمبودهایی است که در تولید فولاد وجود دارد. از این‌رو می‌توان با انجام برنامه‌ریزی در جهت حل مشکلات زمینه را برای تولید فولاد فراهم کرد و به نابسامانی که هم‌اکنون در صنعت فولادسازی وجود داردخاتمه داد.رضا شهرستانی به مشکلاتی که هم‌اکنون در زنجیره‌های مختلف فولاد وجود دارد اشاره کرد و گفت: یکی از کمبودهایی که هم‌اکنون در صنعت فولاد وجود دارد کمبود گندله است و به همین دلیل در اولویت برنامه‌های طرح جامع فولادی قرار گرفته تا برای تامین آن اقداماتی در جهت تولید این محصول انجام شود.


احیای واحدهای نورد و ذوب
وی با بیان اینکه در برخی از صنایع وابسته به فولاد مازاد ظرفیت وجود دارد افزود: درحال‌حاضر صنعت نورد کشور بیش از ۷۰درصد ظرفیت مازاد ظرفیت داشته و تنها ۳۰درصد آن در حال فعالیت است. همچنین در صنعت ذوب به دلیل کمبود مواد اولیه تنها ۵۰درصد از واحدهای ذوب فعال هستند. با توجه به نیاز فولادسازی به آهن اسفنجی باوجود کمبود مواد اولیه برای تولید واحدهای تولیدکننده این محصول در حال فعالیت هستند.عضو انجمن فولاد به تکمیل زنجیره‌های تولید فولاد اشاره کرد و افزود: زمانی می‌توان زمینه راه‌اندازی ظرفیت‌های مازاد تولید در واحدهای نورد و ذوب را فراهم کرد. که مواد اولیه مورد نیاز این واحدها به‌عنوان زنجیره‌های بهم پیوسته فراهم شود. چراکه در صنعت ذوب ماده اولیه مورد نیاز آن آهن‌اسفنجی است و برای تولید آهن‌اسفنجی به گندله نیاز داریم از این‌رو لازم است تا در ابتدا مسئله کمبود گندله حل شود تا بتوان میزان فعالیت صنعت ذوب را به میزان قابلی توجهی یعنی تا ۸۰درصد افزایش داد. وی افزود: در راستای رسیدن به اهداف چشم‌انداز تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ برای تولید ۴۴میلیون تن فولاد لازم است در ابتدا نسبت به احیای بخش‌هایی همچون نورد و ذوب وارد عمل شد که این امر در گرو تامین نیاز مواد اولیه است که در راس آنها گندله قرار دارد و به‌عنوان قلب تولید فولاد شناخته شده است و می‌توان شاهد فعالیت در واحد ذوب و نورد به میزان ۴۴میلیون تن بود.

تصاویر
  • هدایت سرمایه‌ها با طرح جامع فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها