Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تغییر رویه ی فعالان سنگ اهنی به سمت فراوری
 

تغییر رویه ی فعالان سنگ اهنی به سمت فراوری

شنبه، 08 آذر 1393 | Article Rating
رسول خلیفه سلطان در غرفه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران متافو) در گفت‌وگو با استیل ایران درباره  برگزاری دومین همایش بین‌المللی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران توضیح داد: آن چیزی که باید به دنبال آن بوده و وجه مشترک ما باشد، این است که رویکرد بخش خصوصی را به صنعت فولاد داشته باشیم و به سمت فراوری و تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی برویم که همه این‌ها نیاز آینده صنعت فولاد هستند. کشش‌پذیری هم قیمتی و هم تقاضا برای بالادستی صنعت فولاد در سال‌های آینده بسیار بالاست.

او با بیان اینکه بحث جلوگیری از خام‌فروشی نباید از حالت علمی و منطقی خارج شده و تبدیل به کشمکش شود، اظهار کرد: صادرات سنگ آهن با توجه به وضعیت رخ داده دیگر نمی‌صرفد و در این شرایط باید به سمت فراوری آن برویم. باید نسخه‌هایی را برای بخش خصوصی بپیچیم که در آن فولادی‌ها و سنگ آهنی‌ها با کمک یکدیگر و با سرعت هرچه تمام‌تر موجودی سنگ آهن کشور را فراوری کنند تا کمبود سال‌های آینده این صنعت در دو بخش کنسانتره و گندله پر شود.

خلیفه سلطان با اشاره به اینکه جلسات انجمن فولاد با انجمن سنگ آهن در همین چارچوب برگزار شده و می‌شود، افزود: به نظر من آن‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است سنگ آهن در کشور فراوری شود. البته این کار به صورت دفعی قابل انجام نیست و نیاز به پروسه و دوره دارد و در بلندمدت باید تبدیل به فرهنگ و رویکرد شود. من به عینه مشاهده می‌کنم که ظرف دو سه سال گذشته رویکرد فراوری در بین سنگ آهنی‌ها ایجاد شده است. به نظر من باید کنسرسیوم‌هایی بین فولادسازان و سنگ آهنی‌ها تشکیل شود تا هماهنگی‌ها بیشتر شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اضافه کرد: ما حتی باید سند راهبردی مشترک سنگ آهن و فولاد را داشته باشیم و ما حاضر به مشارکت در چنین سندی هستیم. باید ایده‌هایی را دنبال کنیم که منافع هر دو طرف تامین شود و البته منافع این دو بخش نیز به هم گره خورده است و باید به سمت معاملات برد-برد برویم.

او درباره کمبود شدید گندله فولاد هرمزگان و احتمال تعطیلی این کارخانه توضیح داد: کمبود شدید گندله در واقع نتیجه بی‌توجهی به فراوری سنگ آهن طی سال‌های قبل است. در حال حاضر گندله وارد کشور می‌شود. در بین گندله‌های وارداتی گندله قطر و بحرین بهتر از گندله وارداتی از هند بکار صنعت فولاد ایران می‌روند.

وی همچنین درباره هجمه‌های وارد شده به فولاد مبارکه به بهانه بحث آلایندگی اظهار کرد: به نظر من این هجمه‌ها بیشتر سیاسی و حتی محلی بوده است. فولاد مبارکه چکار می‌تواند بکند. فولاد مبارکه یک سایت صنعتی کشور بوده و یک واقعیت است. این کارخانه حتی در حال رفتن به سمتی است که آب موردنیاز خودش را از طریق پساب صنعتی تامین کند. فولاد مبارکه تنها 10 درصد آب منطقه را مصرف می‌کند. هجمه‌های وارد شده به این شرکت طی هفته‌های گذشته غیرمنطقی بوده است.
تصاویر
  • تغییر رویه ی فعالان سنگ اهنی به سمت فراوری
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها