Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
بهره‌ برداری فاز نخست فولاد کاوه جنوب کیش در بهمن ماه
 

بهره‌ برداری فاز نخست فولاد کاوه جنوب کیش در بهمن ماه

شنبه، 08 آذر 1393 | Article Rating
بهرام مصباح در غرفه شرکت مهندسی روشن صنعت در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران متافو) با اشاره به اینکه شرکت مهندسی روشن صنعت هم‌اکنون در دو پروژه فولادسازی کاوه جنوب کیش و بردسیر به عنوان یکی از پیمانکاران حضور دارد، افزود: هدف نهایی از اجرای پروژه کاوه جنوب کیش رسیدن به ظرفیت تولید 10.5 میلیون تن در سال است که فاز نخست این پروژه به ظرفیت یک میلیون و 250 هزار تن قرار است در بهمن ماه امسال به بهره‌برداری برسد. ما در این پروژه به عنوان یکی از پیمانکاران بزرگ حضور داریم.

وی افزود: در پروژه فولاد بردسیر کرمان نیز حضور داریم که این پروژه 70 تا 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از طریق شرکت تام ایران خودرو یکی از پیمانکاران پروژه هستیم. این پروژه قرار بود امسال به بهره‌برداری برسد اما زمان آن به نیمه دوم سال 1394 موکول شده است.

او در ادامه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا به نظر شما با روند فعلی امکان تحقق هدف تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: خیلی بعید می‌دانم. برای تحقق این هدف باید از خیلی وقت پیش برنامه‌ریزی و کار انجام می‌شد. فولادسازی در ایران از سال‌های 1343 یا 1344 با احداث ذوب آهن اصفهان آغاز شد. ما طی 50 سال به ظرفیت تولید 17 میلیون تن فولاد در کشور رسیدیم. سه برابر کردن این ظرفیت طی مدت کوتاه باقی مانده تا 1404 امکان‌پذیر است ولی باید کارهای اساسی انجام شود. هشت طرح فولادی مدت‌ها متوقف ماندند و در نهایت همه این طرح‌ها هم سرجمع شوند تنها حدود 10 میلیون تن به تولید فولاد کشور اضافه می‌شود که رقم خیلی زیادی نیست.

وی در ادامه ،نظر به اینکه ظرفیت واحدهای فولادی استانی اقتصادی نبوده و مکان جغرافیایی این واحدها نیز بعضا با کمبود شدید آب مواجه هستند، گفت: به نظر می‌رسد این اظهارات درست باشد. در برخی از مناطق احداث این واحدها ما دچار کمبود آب هستیم. باید در سطح کلان برای احداث این واحدها در مکان‌های درست سیاست‌گذاری شود. احداث واحدهای فولادسازی باید حتما در کنار آب‌های آزاد به ویژه جنوب انجام شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش عمده‌ کارخانه‌های فولادسازی قابل بومی‌سازی هستند اما ساخت برخی از بخش‌های کارخانه‌های فولادسازی عملا بی‌معناست، درباره تولید داخلی الکترود گرافیتی نیز گفت: این محصول پرمصرف فعلا در کشور تولید نمی‌شود. ما حجم واردات سنگینی در این حوزه داریم و به دلیل مسائل تحریم مجبور شدیم به جای آلمان الکترود گرافیتی را از چین وارد کنیم. تولید این محصول نیز نیاز به سرمایه‌گذار سنگین دارد که تاکنون انجام نشده است.

وی همچنین در پاسخ سوال دیگر مبنی بر استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی در اجرای برخی از پروژه‌های معدنی گفت: این موضوع درست است و به دو علت مشکلات ناشی از تحریم و مشکلات مالی کشور بعضا رخ داده است. البته چنین کاری در نهایت به ضرر کل پروژه تمام شده و حتی ممکن است اقتصادی بودن آن‌را زیر سوال ببرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره اینکه آیا ارتباطات خارجی شما بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم بهبود یافته است یا خیر؟ عنوان کرد: ارتباطات خارجی ما طی بیش از یک سال اخیر خیلی بهبود یافته است و ما این بهبود را هم در ارتباطات داخلی و هم در ارتباطات خارجی مشاهده می‌کنیم. در این مدت دو نمایندگی خارجی از آلمان نیز دریافت کردیم که هر دو شرکت جزو شرکت‌های مطرح محسوب می‌شوند که قبلا حتی حاضر به مذاکره با ما نبودند.

به گزازش استیل ایران به نقل از ماین نیوز،وی درباره سابقه و فعالیت‌های شرکت مهندسی روشن صنعت نیز گفت: این شرکت سابقه 26 ساله در زمینه صنایع ریخته‌گری فولاد و چدن را دارد و در زمینه نصب و طراحی ماشین‌آلات ریخته‌گری فعالیت کرده است که به تدریج وارد طراحی و ساخت این ماشین‌آلات نیز شد؛ به طوری که عملا 60 درصد ظرفیت شرکت به طراحی و ساخت و نصب این حوزه اختصاص یافت. از چند سال پیش نیز با توجه به برنامه رشد صنعت فولاد و تحقق برنامه چشم‌انداز و رسیدن به تولید بیش از 50 میلیون تن فولاد و با توجه به نزدیکی حوزه فعالیت ما با صنعت فولاد تصمیم گرفتیم وارد حوزه تامین تجهیزات موردنیاز کارخانه‌های فولادی شویم و هم‌اکنون یکی از شرکت‌های مطرح فعال در زمینه بخشی از تجهیزات کارخانه‌های فولادی مانند ماشین‌آلات ریخته‌گری، پاتیل ذوب و ... هستیم.
تصاویر
  • بهره‌ برداری فاز نخست فولاد کاوه جنوب کیش در بهمن ماه
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها