Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
ایران درصدد کسب جایگاه دوازدهم فولاد جهان است
 

ایران درصدد کسب جایگاه دوازدهم فولاد جهان است

یکشنبه، 09 آذر 1393 | Article Rating

دکتر بهرام سبحانی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: ایران در تولید فولاد اکنون جایگاه پانزدهم جهان را دارد و با بهره برداری از طرح های در دست احداث، به رتبه 12خواهد رسید.

بهرام سبحانی افزود: تولید فولاد کشور تا پایان سال از مرز 16 میلیون تن عبور خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با ظرفیت های در دست احداث که تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد، این میزان به 25 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: افت قیمت ها در بازار جهانی و خطر واردات بیش از نیاز کشور بویژه از چین، اوکراین و روسیه و افزایش کالاها در انبار تولیدکنندگان، نگرانی هایی را برای تولید به وجود آورده است.

وی از مکاتبه برای جلوگیری از واردات با وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و تصریح کرد: شرایط تولید در داخل و خارج از کشور یکسان نیست برای نمونه قیمت سنگ آهن در یک سال گذشته در دنیا به نصف رسیده در حالیکه در کشور ما در دو سال اخیر، هر سال حدود 16 درصد افزایش یافته است.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: هزینه های انرژی گاز 85 درصد و برق 25 درصد رشد داشته و همچنین سطح حقوق و دستمزد نیز بیشتر شده است.

وی اظهار کرد: زمانی که در صنعت فولاد سرمایه گذاری کردیم و تولیدکننده هستیم، نباید اجازه دهیم اشتغال آن برای دیگر کشورها باشد و محصول وارداتی جای محصول داخلی را بگیرد.

سبحانی درباره اینکه چرا قیمت محصولات فولادی چینی که مواد اولیه و سوخت را وارد می کند، کمتر از شمش فولاد داخلی است، گفت: آنها مزیت هایی دارند که ما نداریم و یکی از این مزیت ها نرخ سود تسهیلات است.

وی ادامه داد: در اروپا نرخ تسهیلات صفر تا 1.5 درصد است اما ما برای تسهیلات سرمایه در گردش نرخ سود 27 درصد پرداخت می کنیم.

مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: اینکه محصولات فولادی وارداتی از کیفیت لازم برخوردار است جای بحث دارد زیرا هر تولیدکننده می تواند جنس خوب یا جنس نامرغوب تولید کند که استاندارد در گمرکات باید این موارد را کنترل کند.

وی افزود: از چهار ماه قبل تا امروز بیش از 10 درصد افت قیمت در بازار جهانی وجود داشته که همان دامپینگ یا قیمت شکنی یا ارزان فروشی است و وقتی قیمت سنگ آهن و نفت و انرژی برای رقبای ما افت پیدا کرده این افت قیمت طبیعی است.

رییس انجمن تولید کنندگان فولاد گفت: قرار شده بود منابع مالی تعدادی از طرح های فولادی در بسته بانک مرکزی ایران و شرکت بیمه دولتی چین تامین شود که توافق های آن حاصل و حتی گشایش اعتبار شده اما به علت اختلاف نظر بانک مرکزی و بیمه دولتی چین هنوز عملیاتی و پول آن از محل فاینانس چین پرداخت نشده است.

سبحانی تاکید کرد: چالش های فولاد، وضع تقاضای بازار است که با رونق ساخت وساز محقق می شود و دولت با توجه به انباشت فولاد در انبارهای تولیدکنندگان می تواند با وضع تعرفه بر واردات به تولید کمک کند.


تصاویر
  • ایران درصدد کسب جایگاه دوازدهم فولاد جهان است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها