Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
عدم ثبات در سیاست گذاری ها دلیلی برای تدوین سند راهبردی سنگ آهن
 

عدم ثبات در سیاست گذاری ها دلیلی برای تدوین سند راهبردی سنگ آهن

دوشنبه، 10 آذر 1393 | Article Rating
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران اظهار کرد: در حال حاضر در شرایط بحران قرار داریم و امیدوار هستیم با خرد جمعی اثرات این بحران را به حداقل برسانیم.

سجاد غرقی در جریان ارایه کلی سند راهبری سنگ آهن ایران در دومین همایش بین المللی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران افزود: دلایلی همچون، ناهمگن بودن جامعه معدنی، فقدان ثبات در حوزه سیاست گذاریها، فقدان آمارهای منسجم و... باعث شد تا نیاز به سند راهبردی احساس شود.

به گفته وی هدف از تدوین این سند شناخت از وضعیت این صنعت است. متاسفانه در اسناد بالادستی و اسناد زنجیره با فقدان های بسیاری مواجه هستیم.

غرقی بیان کرد: متاسفانه در سند راهبردی میزان تولید فولاد مشخص نیست و اعدادی مابین ۳۰ تا ۵۵ میلیون تن مطرح می شود در حالی که تنها تحقق تولید ۳۶ میلیون تن انتظار می رود. درنتیجه لزوم تدوین استراتژی بیش از گذشته احساس می شود.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن برای تولید فولاد دو سناریو وجود دارد، اگر خواهان تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هستیم باید با نرخ رشد ١١ درصدی پیش رویم که بسیار سخت است.

وی اضافه کرد: اگر در سناریو اول نرخ رشد ۸ درصد را در نظر بگیریم در سال ۱٤٠٤ به ١٤٠ میلیون تن سنگ آهن و اگر نرخ رشد را در سناریو دوم ۱۱ درصد در نظر بگیریم به ۹۰ میلیون تن سنگ آهن نیاز داریم. لازم به ذکر است که برای تولید این میزان سنگ آهن به سرمایه گذاری نیازمند هستیم.

غرقی گفت: با توجه به شرایط موجود برای تامین برنامه توسعه ای ١٤٠٤ بیشتر باید از تسهیلات دولتی و سهیم شدن در سود زنجیره ارزش استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به هزینه استخراج سنگ آهن افزود: هزینه استخراج سنگ آهن در ایران نسبت به سایر کشورها چندان بالا نیست، زیرا ما همچنان از ذخایر سطحی استخراج می کنیم.

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن با تاکید بر تشکیل کنسرسیوم اظهار کرد: در دهه بعد از ۲۰۱۳ تنها معدنکاری بزرگ مقیاس توجیه اقتصادی دارد.

تصاویر
  • عدم ثبات در سیاست گذاری ها دلیلی برای تدوین سند راهبردی سنگ آهن
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها