Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تنوع بازار صادراتی سنگ اهن مانع از فشارهای بین المللی است
 

تنوع بازار صادراتی سنگ اهن مانع از فشارهای بین المللی است

ﺳﻪشنبه، 18 آذر 1393 | Article Rating
دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران معتقد است: تنوع بخشیدن به بازار صادراتی سنگ‌آهن کشور در شرایط افت قیمت جهانی این ماده معدنی، می‌تواند میزان فشارهای بین‌المللی را کاهش دهد.
سیدعلیرضا سیاسی‌راد اظهار کرد: اکتفا کردن به بازار صادراتی سنگ‌آهن چین، در بحران‌های بین‌المللی چاره‌ساز نیست و اتخاذ تدابیر لازم در وضعیت کنونی، ضروری است.
وی یادآور شد: عرضه محموله‌های کلان سنگ‌آهن قدرت چانه‌زنی صادرکنندگان ایرانی را ارتقا خواهد بخشید و امروز پیشنهاد این است که ایروپکس (انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران) به‌عنوان نماینده رسمی برای فروش این ماده معدنی با تجار چینی طرف معامله قرار گیرد.
سیاسی‌راد تصریح کرد: صدور یکپارچه محموله‌های صادراتی سنگ‌آهن نقش بسزایی در کاهش هزینه‌های حمل خواهد داشت و شکل‌گیری یک کنسرسیوم در این بخش ضروری است. وی درخصوص مشکلات فروش سنگ‌آهن به واحدهای فولادسازی، گفت: انتظار می‌رود شرکت‌های فولاد داخلی متعهد شوند که نسبت به خرید سنگ‌آهن به قیمت تعادلی اقدام کنند تا این مهم موجب حل و فصل مشکلات شود.
به گفته سیاسی‌راد، سرمایه‌گذاری روی زنجیره ارزش تولید فولاد و فرآوری از نکات مورد توجه اعضای این انجمن است و با بسترسازی مناسب می‌توان بهره‌برداران معادن را به سمت استخراج تا مرحله گندله‌سازی سنگ‌آهن هدایت کرد.
وی خاطرنشان ساخت: تلاش‌های هیات مدیره این تشکل در سال گذشته با همکاری اتاق ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت مانع از وضع عوارض برای صادرات سنگ‌آهن شد و امید می‌رود این رویه تداوم یابد.
سیاسی‌راد افزود: تلاش همه مجموعه عوامل داخلی و دست اندرکاران صنعت، معدن و تجارت کشور به همراه بخش خصوصی حفظ بازارهای بین‌المللی است زیرا مشتریان سنگ‌آهن در انتظار رفع مشکلات داخلی ایران نخواهند ماند.
وی اضافه کرد: سنگ‌آهن صادراتی ایران به‌طور عمده دارای عیار کمتر از 45 درصد است که به بازار هدف صادر می‌شود و در حقیقت مازاد مصرف داخلی است.
سیاسی‌راد تاکید کرد: آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران امروز گواه مستندی است که طی سال‌های اخیر، جمهوری اسلامی هیچگونه واردات سنگ‌آهن دانه‌بندی نداشته و در عین حال صنایع فولاد کشور، ظرفیت جذب سنگ‌آهن دانه‌بندی با عیار مزبور را ندارد.
وی صدور 24 میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی را در سال گذشته یادآور شد و گفت: امسال سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت و افت قیمت بازارهای جهانی این ماده معدنی موجب شد تا در 6 ماهه نخست 8/5 میلیون تن سنگ‌آهن صادر شود و انتظار می‌رود تا پایان سال حداکثر 65 تا 70 درصد رقم صادرات سال 92 تحقق یابد.
میزان ذخایر اکتشافی سنگ‌آهن ایران 5/1 میلیارد تن اعلام شده که 2/8 میلیارد تن آن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.
بخش خصوصی ایران سال گذشته حدود 90 درصد سنگ‌آهن تولیدی و بخش دولتی نیمی از این ماده معدنی استخراجی را صادر کرد. براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در 6ماهه نخست سال جاری، ارزش سنگ‌آهن هماتیت دانه‌بندی با خلوص کمتر از 40 درصد به رقم 497 میلیون دلار رسید.

منبع:دنیای اقتصاد

تصاویر
  • تنوع بازار صادراتی سنگ اهن مانع از فشارهای بین المللی است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها