Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
افت 11 درصدی نرخ میلگرد در 7 ماه
 

افت 11 درصدی نرخ میلگرد در 7 ماه

دوشنبه، 24 آذر 1393 | Article Rating
در روز پایانی معاملات هفتگی بازار فولاد، همچون روزهای قبل با نوسانات کاهشی قیمت برخی آهن‌آلات روبه‌رو شدیم.
در این روز مهم‌ترین‌ محصولی که افت نرخی در بازه 5 تا حداکثر 15 تومان در هر کیلو را تجربه کرد، میلگرد بود که رقابت پنهان میان عرضه‌کننده‌ها برای تصاحب بخشی از بازار فروش این محصول موجب ثبت نرخ‌های کاهشی میلگرد در بازار آهن برای چندمین روز متوالی شد.
به این ترتیب با کاهش نرخی که روز گذشته روی این محصول رخ داد، طی 7 ماه گذشته تنزل 25/11 درصدی قیمت این محصول در بازار غیررسمی به ثبت رسید. چهارشنبه نرخ تیرآهن در شاخه‌های سبک و سنگین نیز تا سقف 7/0 درصد در بازار تهران ریخت. روز گذشته این روند نوسانی در بازار میلگرد و تیرآهن در حالی رخ داد که نرخ مقاطع صنعتی، برخی فولادهای وارداتی، نبشی و ناودانی و ... به طور نسبی ثابت و در محدوده همان ارقام روز سه‌شنبه قرار داشت. چهارشنبه در رینگ فولاد بورس کالا نیز، تنها شاهد به تابلو رفتن مقاطع ساختمانی و تختال فولاد خوزستان بودیم. چهارشنبه ذوب‌آهن اصفهان سلف تیرآهن 18 را در دو بخش سبک و سنگین به ترتیب با قیمت‌های پایه 1670 و 1641 تومان در حجم‌های 1100 و 30,000 تن به تابلو آورد که تناژ سبک‌تر با 220 و عرضه سنگین‌تر با 30 هزار تن اضافه تقاضا روبه‌رو شد. موعد تحویل این محموله‌ها پایان دی‌ماه جاری است. هم‌اکنون قیمت هر کیلو تیرآهن شاخه 18 ذوبی در بازار آزاد، حدود 1815 تومان است که قیمت تمام شده 1777 تومانی خرید این محصول از بورس کالا، معامله ارزنده‌ای به شمار می‌رفت، به خصوص آنکه در شرایط رقابتی بازار و ثبت قیمت‌های کاهشی، خرید تیرآهن از این شرکت به لحاظ برند بودن و کیفیت مرغوب نسبت به دیگر تولیدات ارجحیت دارد. از این رو ثبت تقاضای دو برابری برای تیرآهن 18 که با قیمت 1641 تومان و در حجم 30 هزار تن ارائه شد از این نظر کاملا قابل توجیه به نظر می‌رسد. در بخش سوم از عرضه‌ها، ذوب‌آهن سلف میلگرد گرید A3 در سایزهای 14 و 16 را نیز عرضه کرد که قیمت پایه آن 1700 تومان و حجم ارائه شده این محصول 583 تن بود. در نهایت این شرکت معاملات خود را با عرضه سبد میلگرد گرید A3 در سایزهای 16 تا 32 به پایان رساند که با قیمت 1700 تومانی پایه این محصول از 440 تن حجم ارائه شده، 330 تن آن خریداری شد.
در این روز فولاد خراسان نیز که آخرین عرضه آن در بورس کالا به تاریخ 18 آبان ماه برمی‌گشت، با وقفه‌ای حدودا یک ماهه اقدام به عرضه نقدی سبد میلگرد در سایزهای 14 تا 28 با قیمت 1610 تومان کرد که مطابق انتظار در خصوص عدم استقبال از عرضه‌های نقدی، تقاضایی برای آن به ثبت نرسید.
در پایان فولاد خوزستان هم سلف تختال را با قیمت 1502 تومان در هر کیلو به تابلو آورد که در مقابل 50 هزار تن حجم عرضه، تقاضای 39 هزار و 400 تنی ثبت شد. شرایط بازپرداخت وجه این کالا به صورت 45 روزه با سود ماهانه 2 درصد بود. در حال حاضر قیمت پایه شمش فولاد شرکت فولاد خوزستان در بورس کالا 1480 تومان در هر کیلو است، این در حالی است که بهای تختال که به طور معمول همواره پایین‌تر از شمش بوده با 22 تومان اختلاف و در قیمت 1502 تومان به خریداران عرضه می‌شود.
به گفته یکی از کارگزاران این مساله نشان می‌دهد به زودی باید شاهد تعدیل قیمت پایه تختال نیز همچون شمش در بورس کالا بود و اگر تاکنون این اتفاق رخ نداده می‌تواند ناشی از این امر باشد که تختال برای تولید ورق به کار می‌رود و کارخانه تولیدکننده‌ ورق به دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاری اولیه و از طرفی بازار به نسبت بهتر برای فروش این محصول نمی‌تواند واحد تولیدی را تعطیل کند، از این رو حتی با فرض قیمت‌های‌ پایه بالا و غیرارزنده تختال نیز باز خریدارانی هستند که به ناچار این محصول را در بورس کالا خریداری می‌کنند. بنابراین الزام به خرید تختال برای برخی فولادسازان به منظور جلوگیری از تعطیلی خطوط تولید، تاخیر در تعدیل و کاهش قیمت پایه این محصول در بورس کالا را تاحدودی توضیح می‌دهد.
منبع: دنیای اقتصاد
تصاویر
  • افت 11 درصدی نرخ میلگرد در 7 ماه
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها