Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
چشم انداز نزولی قیمت فولاد
 

چشم انداز نزولی قیمت فولاد

ﺳﻪشنبه، 25 آذر 1393 | Article Rating
به‌رغم روند آرام افزایش تولید فولاد چین بعد از کنفرانس اپک (سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا، اقیانوسیه) که تولیدات ایالت هبی را در این کشور تحت تاثیر قرار داد، تولید فولاد با سرعت بیشتری رشد یافته حال آنکه صادرات محموله‌های سنگ آهن به چین نسبت به یکسال قبل کماکان بالا باقی مانده است.

به گزارش استیل ایران به نقل از متال بولتن، دولت چین اقدام به تصویب پروژه‌های زیربنایی مازاد کرده است، اما همچنان نیاز به تحریک سرمایه‌گذاری‌های داخلی (محلی) وجود دارد. به بیان دیگر دولت چین در مبارزه با آرام‌تر شدن نرخ رشد اقتصادی کشور به پروژه‌های زیربنایی بیشتری چراغ سبز نشان داده به‌طوری که با 4 طرح راه‌آهن که مجموع سرمایه‌گذاری‌های لازم در این بخش را به بیش از 1.1 تریلیون یوآن افزایش می‌دهد موافقت کرده است. هرچند بعید به نظر می‌رسد این پروژه‌ها بدون حمایت‌های نقدی لازم راه‌اندازی شوند، از این رو شتاب رشد واقعی تقاضای فولاد در سال آینده در هاله‌ای از تردید وجود دارد مگر اینکه رشد تولید صنعتی احیا شود که هنوز احتمال آرام‌تر شدن این نرخ رشد به‌ویژه در بخش ساختمان‌سازی

 وجود دارد.

کاهش تجارت محموله‌های دریایی زغال‌سنگ متالورژی در آستانه مذاکرات فصلی 
در راستای ادامه سطوح پایین اما در حال بهبود ذخایر زغال کک، خریداران چینی ممکن است در چند هفته آینده به منظور تهیه مواد اولیه کافی طی سال جدید چینی‌ها در ماه فوریه، سفارش‌های خرید زغال کک را افزایش دهند زیرا در آن زمان‌ محدودیت‌های حمل‌و‌نقل موجب محدودیت تجارت زغال‌سنگ خواهد شد. اما به نظر می‌رسد حجم بازسازی ذخایر، نه تنها به‌خاطر کاهش جریان نقدینگی بلکه به دلیل ابهامات موجود در سیاست‌های اقتصادی و زیست محیطی، کمتر از حد معمول خواهد بود. 
چین میزان کنترل‌های دقیق کیفی محموله‌های زغال‌سنگ وارداتی را که حداکثر سطوح مجاز عناصر جیوه، آرسنیک، فسفر، کلرین و فلورین را مشخص می‌کند، از اول ژانویه 2015 شدت خواهد بخشید. این حرکت بی‌شک موجب محدودیت واردات سفارش انبوه زغال‌سنگ خواهد شد. 

  کوره‌های بلند بریتانیا نرخ مصرف آهن قراضه را کاهش می‌دهند 
متال بولتن پیش‌بینی کرده است شاخص‌های آهن قراضه بریتانیا و اروپا در کوتاه‌مدت همچنان تحت فشار قرار گیرند زیرا برخی فولادسازان این ناحیه میزان مصرف واحدهای آهن پرهزینه‌تر خود را جهت حفظ حاشیه ناچیز سوددهی فعلی به‌علت هزینه نسبتا پایین شمش فولاد چینی کاهش دهند. با این حال، این امر برخی کارخانه‌های کوره بلند اروپایی را به مهار تولید یا مذاکره برای کسب تخفیف بیشتر در قیمت‌های آهن قراضه جهت بهبود حاشیه سود خود، ترغیب خواهد کرد. فرا رسیدن زمستان در هفته‌های آینده و شرایط نامساعد جوی مانع از ادامه کاهش قیمت‌های آهن قراضه خواهد شد. در عین حال که کاهش نرخ‌های بهبود اقتصادی در کشورهای صادرکننده عمده آهن قراضه نیز به‌دلیل کوتاه‌تر شدن ساعات کار تا حدودی می‌تواند باعث حمایت موقت از این بازار شود. 

  کاهش تولیدات شمش چدن در کارخانه دونتسک به‌علت اقدامات نظامی 
طبق پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد تولید شمش چدن تجاری اوکراین به‌علت ادامه اقدامات نظامی در شرق این کشور، همچنان در سطوح پایینی باقی بماند و تحت تاثیر منفی این عامل قرار گیرد. در نتیجه انتظار می‌رود روند عرضه همچنان محدود مانده و حجم صادرات این محصول از سوی اوکراین اندک باشد. 
در واقع صادرات شمش چدن اوکراین در سپتامبر امسال به کمترین سطح سه ساله خود یعنی 52 هزار تن رسید. به‌رغم محدودیت دسترسی به این محصول، اعتقاد بر این است که قیمت صادرات چدن اوکراین همچنان از ناحیه هزینه‌های ضعیف تولید و هزینه نسبتا پایین سایر واحدهای جایگزین آهن (نظیر آهن قراضه، آهن اسفنجی و...) تحت فشار قرار گیرد. 

  کاهش قیمت کلاف و ورق آمریکا به‌علت تشدید مازاد عرضه 
آرام‌تر شدن بازار در روزهای پایانی سال موجب تشدید تاثیر سیر نزولی قیمت‌ها در بازارهای جهانی و افزایش تاثیرپذیری بازارهای آمریکای شمالی در برابر واردات شده است. علائم موجود حاکی از آن است که پیشروی قیمت‌ها در فصل اول سال احتمالا محدود خواهد بود.  از سوی دیگر تلاش‌های بیشتری برای آغاز تحقیقات ضددامپینگی علیه واردات ممکن است صورت گیرد، اما مراکز خدماتی مدتی است که ذخائر کلاف و ورق وارداتی خود را افزایش داده‌اند.
در نتیجه متال بولتن سطح قیمت‌های پیش بینی شده خود را برای دسامبر کاهش داده است.  در این میان منطقه اروپا نیز به قدری روند تخصیص بودجه در امور زیربنایی را آرام کرده که نمی‌تواند تقاضا برای فولاد را تا قبل از فصل دوم 2015 افزایش دهد. در میان مدت، رکود در بازارهای بزرگ منطقه اروپا و قیمت‌های پایین کلاف و ورق از آسیا ظاهرا ادامه می‌یابد و هنگام کاهش یخبندان بنادر، صادرات ارزان از حوزه سی‌آی‌اس (CIS) از سرگرفته خواهد شد. طبق برآوردهای متال بولتن بعید است طی نیمه اول 2015 میلادی میزان مازاد عرضه و صادرات محصولات چینی کاهش یابد در نتیجه قیمت‌ها در بازارهای جهانی ضعیف‌تر شده و کشورهای بیشتری جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی به اقدمات ضددامپینگی بیشتری نیاز پیدا خواهند کرد. 
به هر ترتیب شاخص قیمت جهانی فولاد در هفته منتهی به 3 دسامبر برای ششمین هفته متوالی تنزل یافت و از ابتدای امسال بیش از 11 درصد عقب‌نشینی را تجربه کرد. این مساله در حالی است که قیمت محصولات تخت در مقایسه با محصولات طویل از ثبات بیشتری برخوردار بوده و در مقایسه با سقوط 13 درصدی قیمت محصولات طویل فقط 5/8 درصد عقب‌نشینی کرده است. 
از سوی دیگر سطوح پایین قیمت‌های صادرات محصولات سی‌آی‌اس نیز موجب تعدیل قیمت‌ کارخانه‌های ترکیه‌ای شده است؛ چرا‌که قیمت‌های تختال پایین‌اند و از طرفی ترکیه‌ای‌ها ناچارند برای جذب معاملات با مشتریان در شرق مدیترانه و به‌ویژه در خلیج فارس – جایی که اعتماد تجاری کاهش یافته است زیرا کشورهای اوپک از اقدام برای تقویت عایدات نفتی صرف‌نظر کرده‌اند– قیمت‌های خود را طبق قیمت‌های محصولات چینی و منطقه CIS هماهنگ کنند. کلاف گرم دو میلیمتری هندی در بازار امارات فقط 510 – 490 دلار سی‌اف‌آر عرضه می‌شود. کلاف گرم 2/1 میلیمتری گرانتر چینی نیز تنها 540 – 530 دلار سی‌اف‌آر عرضه شده و امکان افزایش بیشتر را فراهم ساخته است که حداقل 10 دلار ارزان‌تر از کلاف هندی است.
  در بندر امارات کلاف سرد وارداتی 570 – 560 دلار سی‌اف‌آر عرضه می‌شود. فاصله قیمت‌های گالوانیزه گرم و کلاف سرد نیز محدودتر شده، اما قیمت‌ها در کل اندکی ضعیف‌ترند. کارخانه‌های محلی در واکنش به رقابت واردات، قیمت‌های گالوانیزه خود را با 10 دلار کاهش  و به 740 دلار رسانده‌اند. گفته می‌شود تجار هندی پس از آنکه برای قیمت‌های 700 – 685 دلاری خود مشتری پیدا نکردند سعی در جذب مشتریان و انجام معاملات به قیمت کمتر از 685 دلار دارند.  در این میان صادرکنندگان چینی نیز برای تنظیم معاملات، قیمت برخی سایزهای خود را تنزل داده‌اند.



تصاویر
  • چشم انداز نزولی قیمت فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها