Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
حرکت فولادی‌ها برای کاهش مصرف آب
 

حرکت فولادی‌ها برای کاهش مصرف آب

ﺳﻪشنبه، 25 آذر 1393 | Article Rating
برخی از شرکت‌های فولادی معتقدند که استفاده از سیستم‌های جایگزین و تصفیه آب برای کاهش مصرف صرفه اقتصادی نداشته و قدرت رقابت را در بازارهای جهانی از آنها می‌گیرد اما در مقابل اجرای طرح‌های کاهش میزان مصرف آب در برخی دیگر از فولادسازی‌های بزرگ جهانی حاکی از آن است که استفاده از سیستم‌های کاهشی مصرف آب نه تنها تاثیر چندانی بر هزینه تمام شده ندارد بلکه در بلندمدت حاشیه سود شرکت‌ها را نیز افزایش خواهد داد. موضوعی که هم‌اکنون در شرکت فولاد مبارکه اصفهان صورت گرفته و این شرکت توانسته با اجرای این طرح خود را به عنوان رکورددار صرفه‌جویی در مصرف آب در جهان معرفی کند.

مهدی تولاییان، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این خصوص گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان رکورددار صرفه‌جویی در مصرف آب در بین شرکت‌های بزرگ فولاد در جهان است.

 وی افزود: آمار و اطلاعات به‌دست آمده از تولید فولاد جهان نشان می‌دهد به طور میانگین برای تولید هر تن فولاد به ۱۸ تا ۲۲ مترمکعب آب نیاز است. این درحالی است که اگر میزان آب مصرف شده در این شرکت را بر میزان تولید فولاد تقسیم کنیم به عدد ۵/۲ متر مکعبی دست پیدا می‌کنیم که به میزان یک سوم از استاندارد جهانی پایین‌تر است.

وی با عنوان اینکه بیشتر تولیدکنندگان فولاد در جهان بخش نیروگاه را از مجموع تولید منفک می‌کنند گفت: این درحالی است که میزان آب مصرفی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان با احتساب آب مصرفی در نیروگاهی است که وظیفه تامین انرژی این شرکت را نیز برعهده دارد. 

بنابراین اگر میزان مصرف آب نیروگاه را نیز از فرآیند تولید فولاد کم کنیم به عدد ۳/۵ متر مکعبی آب دست پیدا می‌کنیم که نشان از فاصله یک پنجمی مصرف آب این شرکت نسبت به استاندارد جهانی دارد.

تولاییان تصریح کرد: برنامه‌ریزی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان از سال ۷۸ برای مباحث مدیریت انرژی آغاز و تا امروز ادامه داشته و دارد.

به گزارش استیل ایران به نقل از ماین نیوز،تولاییان در خصوص چگونگی اجرای این طرح گفت: در اجرای این طرح سعی شده در سیکل‌های مصرف آب که برای خنک کردن استفاده می‌شود از روش بازچرخانی استفاده شود به این صورت که آب در یک سیستم بسته پس از مصرف و افت کیفیت با افزوده شدن مواد شیمیایی دوباره به چرخه بازگشته تا در سیستم مورد استفاده قرار گیرد.


وی در ادامه به روش دوم اشاره کرد و گفت: آبی که از روش بازچرخانی در سیستم استفاده شده به دلیل افزوده شدن مواد پس از مدتی دیگر قابل استفاده نبوده و بنابراین برای استفاده باید به مراکز تصفیه فرستاده شود تا با جداسازی املاح اضافی دوباره قابلیت بازگشت به چرخه را داشته باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شده است، گفت: به دنبال خرید پساب شهرهای اطراف و تصفیه آن در شرکت فولاد مبارکه هستیم.

وی یکی از معیارهای میزان استفاده از آب در صنایع فولاد را میزان سختی آب عنوان و اظهار کرد: اگر آب را با سختی مناسب یعنی سختی ۱۵۰ تا ۱۸۰ دریافت کنیم میزان بهره‌وری آب در این شرکت بسیار افزایش خواهد یافت.

وی در پاسخ به اینکه آیا اجرای این طرح‌ها در هزینه تمام شده تولید تاثیر داشته و آیا می‌تواند دلیلی بر تمایل نداشتن دیگر فولادسازان در اجرای پروژه‌های مشابه باشد گفت: به‌طور مسلم اگر طرحی با صرفه اقتصادی همراه نباشد تولیدکننده‌ای آن را اجرا نخواهد کرد و این درحالی است که هزینه‌های این طرح تاثیر چشمگیری بر قیمت تمام شده تولید نداشته و قدرت رقابت را در بازار کاهش نداده است.

ضمن آنکه هم‌اکنون طرح‌های مشابهی در سایر کشورهای توسعه‌یافته و اروپایی نیز اجرا شده است وی در خصوص فناوری این پروژه گفت: برای اجرای این طرح نیازی به واردات فناوری نداشته‌ایم تمام طرح در داخل تولید شده است.


سیستمی معمول در جهان

استفاده از طرح‌های صرفه‌جویی در مصرف آب در حالی در شرکت فولاد مبارکه صورت گرفته که به اعتقاد کارشناسان فولادی این طرح‌ها به صورت معمول در کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته درحال اجراست. بهرام مسعودی، مدیر روابط عمومی شرکت ملی فولاد دراین رابطه گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب در شرکت‌های فولادی روش معمولی است که در بیشتر کشورهای فولادساز درحال اجراست.

وی افزود: در واقع استفاده از سیستم‌هایی برای بازگرداندن آب تبخیر شده به مدار تولید در بسیاری از کشورها رایج است و به دلیل مصرف بالای آب در صنایع فولادی بیشتر تولیدکنندگان این محصول در تلاش برای برنامه‌ریزی اجرای طرح‌های نوین کاهش مصرف آب هستند تا از این طریق ضمن کاهش حجم مصرف آب هزینه‌های تولید خود را نیز کاهش دهند. 

وی افزود: البته باید توجه داشت که آب عنصری حیاتی در تولید فولاد است و نبود آن به کاهش کیفیت فولاد تولیدی خواهد انجامید. بنابراین دستیابی به سیستم‌های نوین برای کاهش مصرف در شرکت‌های معتبر و صاحبنام در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.
تصاویر
  • حرکت فولادی‌ها برای کاهش مصرف آب
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها