Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تولید 55 میلیون تن فولاد غیرعملی است
 

تولید 55 میلیون تن فولاد غیرعملی است

چهارشنبه، 26 آذر 1393 | Article Rating

به گزارش استیل ایران به نقل از خبرنگار چیلان ، سید بهادر احرامیان، مدیرعامل مجتمع فولاد یزد پیرامون مبحث سرمایه گذاری در صنعت فولاد  گفت: صنعت فولاد کشورمان در ده سال گذشته شاهد پیشرفت فوق العاده ای در ایجاد ظرفیت های جدید و پاسخگویی به نیاز داخلی کشور بوده است. ایران در دهه گذشته همواره در رده 2 یا 3 واردکنندگان خالص فولاد جهان قرار داشته است درحالی که پتانسیل های داخلی حداقل می توانسته آنرا در زمره صادرکنندگان منطقه ای قرار دهد. اما در این شرایط و با وجود اعمال تحریم ها علیه کشورمان کمتر کسی احتمالمی داد این خلا ظرف کمتر از یک دهه به مازاد تولید تبدیل شود.

وی در ادامه افزود: وضعیت فعلی صنعت فولاد ایران حاکی از وجود ظرفیت مازاد بر نیاز در بخش نورد مقاطع طویل - نزدیک به 30 میلیون تن - و ظرفیت فولاد سازی نزدیک به 18 میلیون تن در برابر تقاضای پایدار برای محصولات طویل در حدود 6 الی 8 میلیون تنی می باشد. در بخش مقاطع عریض نیز در حال حاضر به طورنسبی عرضه و تقاضا به یکدیگر نزدیک شده اند و می توان گفت سبد واردات کشور در این بخش محصولات - به جز ورق 2 میلیمتر - متشکل از اقلام متنوع و نسبتا کم تیراژ استکه به اشل تولید اقتصادی نرسیده اند و از این رو امکان جایگزینی با تولید داخلی راندارند.

احرامیان با بیان این مطلب که اکنون نیاز فولاد به طور کامل توسط واحدهای فعلی قابل پوشش می باشد، گفت: می بایست قبل از تبیین اولویت های سرمایه گذاری جدید یکبار دیگر به بازخوانی و بازنگری هدف مطرح شده برای تولیدفولاد کشور اقدام نمود.

 مدیرعامل مجتمع فولاد یزد معتقد است: هدف تولید فولاد 55 میلیون تن در سال برای کشور ما بسیار بلند پروازانه و غیر عملی می باشد.از یک سو بدنه مهندسی کارشناسان، زیرساخت های کشور اعم از حمل و نقل، آب، برق،محیط زیست و غیره امکان فراهم آوردن الزامات این حجم تولید را برای کشورمان دور ازدسترس می دانند و از سوی دیگر کارشناسان بازرگانی فولاد امکان فروش و صادرات این حجم تولید را حتی با فرض ایجاد ظرفیت تولید آن غیر عملی می بینند.

وی هم چنین اذعان کرد: انرژی ارزان در خاورمیانه فقط منحصربه ایران نبوده است و در سال های اخیر علاوه بر بازیگران سنتی صادرات فولاد مانند قزاقستان و روسیه بسیاری همسایگان ما مانند عربستان، قطر، امارت، بحرین و عمان نیزبرپایه تفکراتی شبیه به ما نسبت به سرمایه گذاری های کلان در صنعت فولاد با هدفگیری بازارهای صادراتی اقدام کرده اند. این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پیشنهاد داد: قبل از اجرای هر طرحی، بازاریابی بسیار دقیق در مورد محل فروش محصولات تولیدی الزامی خواهد بود و تنها پس از اطمینان از پایدار بودن توان رقابت در بازارهای هدف تعیین شده نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند.

تصاویر
  • تولید 55 میلیون تن فولاد غیرعملی است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها