Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

تعیین نرخ نفت 70 دلاری در بودجه تبعات منفی برای اقتصاد در پی ندارد

شنبه، 13 دی 1393 | Article Rating

محسن کوهکن گفت: هرچه در پیش بینی ها قیمت نفت را نزدیک به واقعیت ببینیم تبعات منفی برای دخل و خرج دولت که همان بودجه است هم کمتر می شود اما اگر پیش بینی بیشتر باشد که در این صورت طبق قانون، دولت تا سقف مشخص در قانون بودجه می توان از این درآمدها برداشت کند.


وی ادامه داد: اگر قیمت تعیین شده برای نفت کمتر از پیش بینی ها باشد این به نوعی موجب کسری منابع تامین بودجه می شود بنابراین در پیشنهاد لایحه بودجه اگر براساس پیش بینی ها هر بشکه نفت روی سقفی که بسته می شود به واقعیتی که قرار است در یک سال آینده اتفاق بیفتد، ملموس تر باشد این به ثبات نزدیک تر است.

این کارشناس اقتصادی با بیان آنکه این قیمت ها پیش بینی است و نمی توان مطمئن بود که صد درصد اتفاق بیفتد، تصریح کرد: آنچه اتفاق می افتد یکی از این سه حالت است. یا قیمت نفت کاهش پیدا می کند، یا آنکه دقیقا مطابق پیش بینی ها قیمت در همان حدود می ماند و درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت دقیقا دقیقا مطابق با پیش بینی هاست و یا آنکه قیمت نفت افزایش یافته و بالاتر از حد پیش بینی ها می رود.

به گزارش استیل ایران به نقل از ایرنا، کوهکن گفت: اگر دقیقا مطابق پیش بینی ها باشد دقیقا با دخل و خرج دولت هماهنگ است و جای نگرانی هم نیست اما اگر قیمت نفت واقع بینانه تنظیم نشود و بیشتر از آنچه که اتفاق می افتد دیده شود این مساله دولت را با مشکلاتی روبه رو می کند که البته برخورد با آنها هم راه حل دارد.


وی افزود: لذا اینکه بگویند قیمت نفت مشکلات عمده ای را برای کشور ایجاد کند، درست نیست و غیرکارشناسی است اما اینکه می گوییم آنچه پیش بینی می کنیم تحقق پیدا نکند یعنی درآمد ارزی و یا تبدیل ارز به ریال کاهش پیدا کند این به نوعی موجی کسری می شود که در آن صورت هم دولت ها راه حل مشخص دارند مانند عدم تخصیص صد درصد اعتبارات.

این کارشناس اقتصادی درباره تعیین نفت 70 دلاری در بودجه هم گفت: قیمت نفت در دنیا تابع چند عامل است و عرضه و تقاضا هم در این زمینه جای خود را دارد.

کوهکن گفت: تقاضا با یک شیب روبه تصاعد و عرضه هم مشخص است بنابراین تعیین قیمت نفت توسط کارشناسان با توجه به امنیت چاه های نفت و منابع ملی کشور مشخص می شود اما تعیین قیمت 70 دلاری برای نفت در بودجه سال آینده تاثیر بدی بر اقتصاد نخواهد گذاشت.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها