Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 حمایت از صنعت فولاد وظیفه دولت است
 

حمایت از صنعت فولاد وظیفه دولت است

یکشنبه، 14 دی 1393 | Article Rating
تداوم رکود در بازار محصولات فولادی و نبود تقاضای مصرفی موثر برای تولیدات ساخت داخل، این روزها عرصه را به شدت بر تولیدکنندگان تنگ کرده و هر چه زمان بیشتر می‌گذرد بار مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی مورد نیاز، فشار بیشتری بر واحدهای تولیدی وارد می‌کند.
 این مشکلات البته در شرایطی در حال پیشروی است که اخیرا بحث‌های مربوط به واردات فولاد ارزان قیمت از سوی بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده این محصول در جهان یعنی چین به بازار کشورهای خاورمیانه و ایران، فتح باب نگرانی‌های تازه‌ای در میان فولادسازان شده به‌طوری که اغلب فعالان این صنعت به منظور حمایت از تولیدکننده‌های داخلی خواستار افزایش تعرفه روی واردات محصولات فولادی به کشور شده‌اند.

وظیفه دولت حمایت از صنعت فولاد است
مدیر‌عامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان درخصوص روند اخیر قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد گفت: در حال حاضر قیمت شمش و محصولات فولادی به علت تداوم رکود در صنعت فولاد کاهش یافته‌ است.
وی ادامه داد: در این میان آغاز به کار پروژه‌های عمرانی، ریل‌سازی و سدسازی، کارخانه‌های صنعتی نظیر خودروسازی و … و همین‌طور پروژه‌های ساختمان‌سازی که نیاز مبرم به انواع محصولات و مقاطع فولادی دارند و به خروج از رکود این صنعت استراتژیک کمک می‌کنند نرخ شتابانی را هنوز در پیش نگرفته‌اند. اما با این وجود پیش‌بینی می‌شود با فرصت‌های جدیدی که برای پروژه‌های صنعتی و معدنی فراهم شده و همچنین حرکتی که در راستای توسعه صنعت ساختمان‌سازی در کشور شکل گرفته است، نیازهای جدیدی به محصولات فولادی مطرح شود.
اسدالله فرشاد افزود: در این میان به دنبال روند توسعه صنعت ساخت و ساز و مدرنیزاسیون در کشورهای همسایه و همجوار مانند کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق و افغانستان نیز پیش‌بینی می‌شود بازار تقاضای جدیدی برای فولاد شکل خواهد گرفت.
وی به یارانه سنگ‌آهنی‌ها هم اشاره کرد و با بیان اینکه اختصاص یارانه به سنگ‌آهنی‌ها یک تلقی است، افزود: یارانه دولت به سنگ‌آهنی‌ها با هماهنگی مجلس شورای اسلامی، تولیدکنندگان سنگ‌آهن و تولیدکنندگان فولاد نسبت به منطقه‌ای کردن حقوق دولتی و قیمت سنگ‌آهن صورت می‌گیرد.

مدیرعامل فولاد غدیر ایرانیان درخصوص اینکه برخی خریداران آهن اسفنجی معتقدند بازار فروش این محصول در کشور انحصاری است، خاطرنشان کرد: آهن اسفنجی محصول یا بارفله‌ای است که متناسب با شارژ کوره‌های قوس الکتریکی تعبیه شده به گونه‌ای که طراحی این کوره‌ها در واحدهای تولید‌کننده براساس مصرف میزان آهن اسفنجی بوده و می‌توانند از قراضه جایگزین آهن اسفنجی استفاده کنند. براین اساس توزیع آهن اسفنجی عادلانه است و براساس سهمیه‌بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت به واحدهای مصرف‌کننده عرضه می‌شود.
فرشاد افزود: مکانیزم قیمت تمام شده این محصول نیز براساس قیمت مواد اولیه، هزینه‌های حمل و نقل، انرژی، مواد مصرفی، نیروی انسانی، هزینه‌های مالی‌، هزینه‌های بانکی، استهلاک سرمایه و سود مورد انتظار سرمایه‌گذاری محاسبه می‌شود و باید گفت در مجموع تمامی قیمت‌ها براساس مکانیزم یاد شده تعیین می‌شوند و متاثر از این پارامترها هستند که محاسبه آهن اسفنجی نیز از این امر مستثنی نیست.
مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان گفت: برای یک کیلو آهن اسفنجی معادل ?.?? کیلوگرم گندله مصرف می‌شود که اگر گندله نیز به هر میزانی باشد به ?.? برابر این حجم مواد اولیه مورد نیاز است که با احتساب هزینه‌های انرژی و سایر هزینه‌های جاری و ثابت در مجموع قیمت این محصول به میزان معینی مشخص می‌شود و تعیین قیمت تنها براساس نرخ تمام شده شمش صورت نمی‌گیرد.
وی در خصوص وضع قوانین لازم برای حفظ تعادل و توازن بازارها نیز گفت: مادامی که بازار با نوسان و تنش مواجه است، به‌طور طبیعی هر حوزه‌ای به دنبال حفظ منافع خود است، از این رو وضع یکسری قوانین برای حرکت صحیح بازارها ضروری است، چراکه در شرایطی که بازار عاری از تنش است، عرضه و تقاضا متعادل عمل می‌کند.
مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان با اشاره به بحث واردات فولاد ارزان قیمت از چین نیز گفت: امروز نه تنها واردات فولاد از چین تولیدات داخلی را در معرض بحران قرار داده، بلکه کاهش فعالیت‌های عمرانی و رشد هزینه‌های جاری برای تولیدکنندگان داخلی مشکل‌آفرین شده که دولت باید با اعمال تعرفه سنگین بر واردات فولاد، از تولید داخل حمایت کند.
اسدالله فرشاد توضیح داد: در حال حاضر چین تولید سالانه ??? تا ??? میلیون تن فولاد را در برنامه خود قرار داده، ضمن آنکه در حال حاضر هر تن میلگرد را در حوزه خلیج فارس ??? دلار عرضه می‌کند که با ارقام فعلی ارز در بازار ایران، تولیدات داخلی با آنها قابل رقابت نیست.
وی تصریح کرد: شرایط واحدهای فولاد‌سازی داخلی به گونه‌ای است که انبارها مملو از تولیدات فولادی شده و باید برای حل مشکلات این بخش تدابیر لازم اتخاذ شود.
مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان تصریح کرد: وظیفه دولت، حمایت از تولید داخل و اعمال سیاست‌های تشویق صادرات است و تدوین سیاست اصولی در این بخش ضمن تداوم تولید، مانع از هرگونه برنامه‌های مخرب مانند دامپینگ می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: تخصیص بودجه‌های عمرانی مناسب که ضامن توسعه بخش‌های مختلف است، یکی از راهبردهای دولت برای خروج از رکود است و اجرای پروژه‌های جدید از قبیل توسعه خطوط مترو شهری، پل‌سازی، ساخت وساز مسکن، احداث واحدهای مختلف صنعتی می‌تواند در رشد تولید واحدهای فولادسازی داخلی نقش مهمی ایفا کند.
به گزارش استیل ایران به نقل از شرکت ملی فولاد ایران، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان گفت: راه مقابله با روش‌های زیانبار دامپینگ رقبا در بازار فولاد، وضع حقوق بازرگانی و تعرفه‌های سنگین است و در این زمینه اقدامات فوری باید در دستور کار دولت قرار گیرد.
این واحد تولیدی با همکاری سازمان ایمیدرو از سوی سرمایه‌گذاری غدیر، مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو (یزد) و فولاد آلیاژی ایران در سال ???? در ?? کیلومتری اردکان یزد تاسیس شد.

تصاویر
  •  حمایت از صنعت فولاد وظیفه دولت است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها