Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

افت دسته‌جمعی بازارهای داخلی

یکشنبه، 14 دی 1393 | Article Rating
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.
بازار سهام

ادامه نزول فرسایشی بورس تهران
دیروز، شاخص کل مسیر نزولی خود را ادامه داد و با افت 143واحدی (معادل 21/0 درصد) مواجه شد. در این شرایط، حجم و ارزش معاملات افت شدیدی را تجربه کردند که نشان از تداوم رکود در این بازار است. در ابتدای صبح روز گذشته، اخباری مبنی بر توافقات ابتدایی ایران و آمریکا منتشر، اما به سرعت توسط مقامات کشور تکذیب شد. این موضوع سبب شده بود تا شاخص کل ساعات ابتدایی را به مدد گروه‌هایی که از لغو تحریم‌های هسته‌ای سودآوری بیشتری کسب می‌کنند، مثبت شود، اما در ادامه روند خود را تغییر داد و منفی شد. مثبت بودن خودرویی‌ها در روز گذشته، گواهی بر این ادعا است. با این حال مشاهده می‌شود از یک سو، قیمت‌های پایین سهام اجازه افت شدید شاخص را نمی‌دهد و از سوی دیگر ابهامات موجود محرکی برای رشد باقی نمی‌گذارد.

بازار ارز

بازگشت دلار به زیر 3500 تومان
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا روند منفی خود را ادامه داد و به قیمت 3 هزار و 490 تومان معامله شد. این نخستین بار است که از 26 آذر ماه قیمت دلار به زیر 3500 تومان رسیده است. به نظر می‌رسد مطابق با اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، در ماه ژانویه که از پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز شده، تقاضای ارز کاهش یافته است. با این حال، هنوز اختلاف نرخ ارز حواله‌ای و مبادله‌ای زیاد است. در واقع، اکنون این اختلاف به حدود 40 تومان رسیده است، در حالی که پیش از این، ارز حواله‌ای حدود 20 تومان گران تر از ارز مبادله‌ای بود. فعالان بازار ارز، علت این امر را عدم کاهش تقاضای ارز حواله‌ای می‌دانند. آنها همچنین عدم کاهش نرخ درهم را با این موضوع مرتبط می‌دانند که اجازه افت قیمت ارز حواله‌ای را نمی‌دهد. 


بازار سکه

همگامی سکه با ارز
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت 977 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که قیمت طلای جهانی افزایش نسبی را تجربه کرده بود، اما افت 20 تومانی دلار موجب کاهش نسبی قیمت سکه شد. همان‌طور که اشاره شده بود، وضعیت مبهم بازار طلای جهانی با توجه به تعطیلات ابتدای سال 2015 موجب شده است که قیمت اونس پایداری چندانی نداشته باشد. این موضوع سبب شده است تا معامله‌گران سکه در بازار داخل نسبت به این عامل خارجی واکنش کُندی نشان دهند و موضوعی که بیشتر مورد توجه است، روند قیمت ارز است. در این رابطه، نرخ ارز نیز روند کاهشی را از اوایل هفته گذشته آغاز کرده است که موجب افت 20 هزار تومانی قیمت سکه شده است. امروز نیز با توجه به تعطیلی بازار طلای جهانی، سکه از ارز پیروی خواهد کرد. 


بازار طلای جهانی

جبران زیان در لحظات پایانی
در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی با افت نیم درصدی به قیمت 8/1189 دلار بر اونس معامله شد. در آخرین روز معاملاتی (جمعه به وقت محلی)، طلای جهانی که روند آرامی را آغاز کرده بود با افت و خیزهای شدیدی مواجه شد. در ابتدا، اظهارات ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB)، درخصوص لزوم اجرای سیاست‌های انبساطی جدید به منظور افزایش نرخ تورم موجب افت قابل توجه ارزش یورو نسبت به دلار شد؛ این موضوع، اونس طلا را به کمتر از 1170 دلار نیز رساند. اما در ادامه، شاخص خرید مدیران (PMI که البته در آمریکا به نام ISM شناخته می‌شود) آمریکا گزارش شد که به کمترین مقدار در 6 ماه اخیر رسید و بسیار کمتر از انتظارات فعالان بازار بود؛ این امر موجب رشد قیمت طلای جهانی و جبران بخش قابل توجهی از زیان‌ها شد. 


بازار اوراق مسکن

چرخش فصلی عرضه و تقاضای «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن 1392(تسه 9201) با افت 8/2 درصدی به قیمت 79 هزار و 390 تومان معامله شدند. اوراق مزبور گرچه کمتر از 80 هزار تومان معامله شدند، اما فاصله زیادی با این کف حمایتی پیدا نکردند. علیرضا توکلی، رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرد: عرضه اوراق تسهیلات مسکن در آذر ماه نیز مشابه مهر و آبان از تقاضا بیشتر بود؛ به‌طوری که در آخرین ماه پاییز، ارزش تسهیلات عرضه‌شده 503 میلیارد تومان و ارزش تقاضا 380 میلیارد تومان بود (123 میلیارد تومان مازاد عرضه). این در شرایطی است که در نیمه نخست سال جاری، حدودا 200 میلیارد تومان مازاد تقاضا در این بازار وجود داشت. در نظر گرفتن این موضوع، رشد قیمت «تسه»ها در نیمه ابتدایی سال و افت آنها در پاییز را توجیه می‌کند.


بازار نفت

سریال تکراری سقوط نفت
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا روند نزولی خود را ادامه داد و به قیمت 52 دلار و 69 سنت معامله شد. در نخستین روز سال 2015 (جمعه به وقت محلی)، آماری مبنی بر رکوردزنی عرضه نفت در روسیه و عراق منتشر شد. به این ترتیب، میزان تولیدات روسیه به بیشترین مقدار خود از زمان انحلال شوروی سابق رسید و عراق نیز بیشترین میزان تولید را از سال 1980 به ثبت رساند (تقویت سمت عرضه). از سوی دیگر، آمارهای مربوط به شاخص خرید مدیران (PMI در اروپا و چین و ISM در آمریکا) از انتظارات پایین‌تر بود که نشان از ضعف اقتصاد جهانی دارد (تضعیف تقاضا). برآیند این دو عامل، تشدید مازاد عرضه در بازار نفت را نشان می‌دهد؛ به این ترتیب نمی‌توان انتظار بازگشت قیمت نفت را در کوتاه‌مدت داشت. 





منبع:دنیای اقتصاد

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها