Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

توسعه بنگاههای کوچک، اولویت دولت ها و رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است

دوشنبه، 15 دی 1393 | Article Rating

نادر اسکندری گفت: یکی از اولویت های دولت یازدهم ساماندهی کسب و کارهای خرد و خانگی و اتصال آن به بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط است که در راستای توسعه صنعت و رونق بازار اشتغال کشور را دنبال می کند.


وی با بیان اینکه امروزه صنایع کوچک و متوسط نیروی محرکه اقتصاد کشورها محسوب می شوند، افزود: فراهم کردن بستر جذب دانش آموختگان و جویندگان کار به این بنگاه ها می تواند به بهبود فضای کسب و کار و تحول بازار کار منجر شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه کشورهای صنعتی و درحال توسعه با اتخاذ سیاست هایی درصدد ساماندهی، رفع موانع و ایجاد بستر مناسب برای بهره وری بیشتر از این صنایع هستند، افزود: صنایع کوچک از طریق کارآفرینی، نوآوری، پویایی صنعت و در نهایت ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تاثیرگذار خواهند بود.

وی افزود: هرچند صنایع بزرگ به دلیل داشتن مزیت های ناشی از دامنه تولید، تجربه و سازماندهی، همچنان مورد توجه سیاست گذاران اقتصادی هستند، اما مزیت صنایع کوچک و متوسط به علت تاثیر در حمل و نقل، اندازه بازار و کنترل، این صنایع را در تولید اغلب کالاها به انتخاب اول مبدل ساخته است. 

به گفته اسکندری؛ تولیدکنندگان صنعتی، با هدف استفاده بهینه از امکانات و جلوگیری از هدررفت منابع با ارزش، تدابیری اتخاذ کرده اند که نتیجه آن تغییر در ساختار صنعتی خواهد بود و یکی از مشخصات بارز و اصلی این تغییر ساختار، رشد و ترویج بیش از پیش صنایع کوچک و متوسط است.

وی با تشریح نقش صنایع کوچک در توسعه کارآفرینی، افزایش ارزش افزوده، صادرات صنعتی، توسعه منطقه ای و کمک به بهبود توزیع درآمد در جامعه، گفت: کشورها برای رشد این صنایع باید چالش هایی نظیر کمبود منابع مالی و نیروی کار ماهر و عدم دسترسی به فناوری پیشرفته را برطرف سازند.

به گزارش استیل ایران به نقل از ایرنا، این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بنگاه های کوچک و متوسط در کشورهای مختلف جهان دارای شباهت های بسیاری هستند، افزود: با وجود این، نمی توان تعریف واحدی از آنها بدست آورد چرا که هر کشور متناسب با شرایط خاص خود تعریفی از این کسب و کار ارایه کرده است و بیشتر این تعاریف نیز براساس معیارهای کمی مانند تعداد کارکنان و میزان گردش مالی مطرح شده اند.


وی با اشاره به اینکه بنگاه های کوچک و متوسط با سرمایه گذاری کمتر و بازدهی بیشتر فعالیت می کنند، افزود: این بنگاه ها در ایران توانسته اند بیش از 40 درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده و زمینه بهره گیری بیشتر از ظرفیت های بالقوه صادرات را فراهم کنند.

اسکندری تاکید کرد: از آنجا که بیش از 90 درصد واحد های صنعتی در ایران را صنایع خرد و کوچک تشکیل می دهند و بیش از 40 درصد تولید ناخالص ملی نیز مربوط به این صنایع است، برای برون رفت از مشکلات اقتصادی ناگزیر هستیم به صنایع خرد و کوچک توجه بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: از آنجا که اشتغال پایدار برای توسعه اقتصادی کشور از عوامل ضروری و بنیادی است از این رو باید مسیر توسعه اقتصادی را از طریق دستیابی به آن با ایجاد و تقویت بنگاه های کوچک غنا بخشید.

لازم به ذکر است؛ ولی اله سیف 20 مرداد سالجاری با حضور در همایش بنگاه های کوچک و زودبازده، ضمن تبیین نقش بنگاه های کوچک، زودبازده و کارآفرین در اقتصاد کشور، به تشریح سیاست های پیش رو در این زمینه پرداخت و افزود: بنگاه های کوچک و متوسط می توانند در کنار بنگاه های بزرگ صنعتی نقش موثر خود را در رشد اقتصادی و اشتغال ایفا کنند؛ به طوریکه بخشی از حمایت از صنایع کوچک و متوسط باید از طریق صنایع بزرگ از جمله پیش خرید تولیدات و کالاهای واسطه ای مورد نیاز واحدهای بزرگ صورت پذیرد.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها