Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
وضعیت بازار فولاد در اولین هفته سال 2015
 

وضعیت بازار فولاد در اولین هفته سال 2015

چهارشنبه، 17 دی 1393 | Article Rating

سنگ آهن

سنگ آهن خلوص ٦٢ درصد وارداتی به چین در سال ٢٠١٤ افت قیمت ٤٧ درصدی داشته هفته گذشته ٧١ دلار و ٢٦ سنت هر تن خشک سی اف آر بود. هفته قبل قیمت به ٦٦ دلار و ٨٤ سنت هم رسیده بود که از سال ٢٠٠٩ پایین ترین قیمت بوده ولی پس از آن کمی بهبود یافت.

تحلیلگران معتقدند شاید در آینده این چنین افت قیمت های مشابه سال جاری مشاهده نشود. سال ٢٠١٤ یکی از علل اصلی روند نزولی قیمت سنگ آهن، افزایش عرضه غول های معدنی دنیا بود.

البته دور از انتظار نیست که سال ٢٠١٥ قیمت این ماده اولیه به کمتر از ٦٠ دلار هر تن خشک سی اف آر چین نیز برسد.

 

قراضه

هفته پایانی سال ٢٠١٤ قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس ١ و٢ خلوص ٢٠-٨٠ از امریکا در ترکیه با ٣ دلار بهبود به ٣٢٠ دلار هر تن سی اف آر رسید.

قیمت قراضه کانتینری غرب امریکا به تایوان ٢٧٥ دلار هر تن سی اف آر بوده و سایر خریداران آسیایی در ٢٧٥ تا ٢٨٠ دلار هر تن سی اف آر پیشنهاد دریافت نمودند. در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده هفته باثباتی داشت و فعالیت ناچیزی مشاهده شد.

 در هند قراضه خرد شده وارداتی کانتینری ٣ دلار هر تن افت داشته به ٣٢٢ دلار هر تن سی اف آر رسید.

کارخانه توکیو استیل ژاپن قیمت خرید قراضه از بازار داخلی را ٤ تا ٨ دلار هر تن پایین آورده به میانگین ٢٢٠ دلار هر رساند. کره ای ها نیز تمایلی به خرید قراضه ژاپن ندارند و منتظر بازگشت ژاپنی ها به بازار خواهند بود.

همه به تعطیلات  رفته اند و بازار این هفته عملا در سکوت خواهد بود.

 

بیلت

بازار بیلت صادراتی سی آی اس به دلیل جو پایان سال در سکوت بود و هفته گذشته با ٥ دلار کاهش به ٣٩٥ دلار هر تن فوب رسید.

در بازار واردات خاور دور نیز قیمت بیلت از ٤١٥ تا ٤٢٠ دلار به ٤١٠ تا ٤١٥ دلار هر تن سی اف آر کاهش یافت.

خریدارها منتظر روشن شدن روند بازار پس از اتمام تعطیلات سال نو هستند.

قیمت بیلت در بازار داخلی چین در دسامبر با ٣٢ دلار افت به ٣٤٤ دلار هر تن رسید.

بیلت در بازار ایران

قیمت بیلت در هفته گذشته به شدت کاهش یافت. شمش سایز ١٥٠ میلیمتر در انزلی که اول هفته روی تریلی هر کیلو ١٦٠٠ تا ١٦١٠ تومان پیشنهاد میشد در پایان هفته به ١٥٧٠ تومان هر کیلو رسید. فولاد خوزستان روز یکشنبه شمش سایز ١٥٠ میلیمتر را در قیمت ١٤٠٥ تومان فروخت ولی از ١٣٠ هزار تن عرضه تنها موفق به فروش حدود ٩٠ هزار تن آن شد، همین مساله به روند نزولی قیمت شمش دامن زد، سایز ١٢٠ میلیمتر داخلی در قیمت ١٤٨٠ تومان هم روز پنجشنبه پیشنهاد شد ولی مشتری نبود . اکثر کارخانه ها تولید خود را به حداقل رسانده اند چرا که تقاضای مقاطع بسیار افت کرده است، با اینحال اکثر دست اندرکاران انتظار دارند قیمت ها باز هم کاهش یابد چون روند قیمت مقاطع همچنان نزولی است بنابراین قیمت شمش نمی تواند پایدار باشد. بعضی از دست اندرکاران پیش بینی قیمت ١٣٠٠ تومان را برای شمش می کنند البته اگر محصول فولاد خوزستان یا ذوب آهن به این قیمت برسد باعث توقف تولید در بسیاری از کارخانه های کوچک خواهد شد.

 

مقاطع

میلگرد صادراتی سی آی اس هفته گذشته  ٤٣٥ تا ٤٤٥ دلار هر تن فوب بود. بعید است تا اواسط ژانویه معامله چندانی صورت بگیرد.

قیمت میلگرد تولید ژانویه در روسیه بین ٣٣ تا ٥٢ دلار هر تن بالا رفته که بیشتر به دلیل افت ارزش روبل بوده است. قیمت فعلی میلگرد تولید ژانویه ٤٥٦ تا ٤٨٩ دلار هر تن با ١٨ درصد مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

متوسط قیمت میلگرد در شمال اروپا کاهش یافته به ٤١٠ یورو هر تن درب کارخانه رسید.

اغلب خریداران میلگرد ترکیه به دلیل تعطیلات سال نو میلادی فعالیتی نداشتند و  آخرین قیمت پیشنهادی میلگرد صادراتی ترکیه ٥١٠ تا ٥٢٠ دلار هر تن فوب بوده و در ٥١٠ دلار معاملاتی صورت گرفت.

میلگرد در بازار داخلی ترکیه ٦١٢ دلار هر تن درب کارخانه با ١٨ درصد مالیات بر ارزش افزوده بود.  در خاور دور میلگرد وارداتی از ٤١٧ تا ٤٢٠ دلار به ٤١٠ تا ٤١٧ دلار هر تن سی اف آر رسید. میلگرد صادراتی چین نیز در ٣٩٧ تا ٤٠٥ دلار هر تن فوب ثبات داشت.

مقاطع در بازار ایران

بازار مقاطع همچنان نزولی بود. قیمت میله گرد تا هر کیلو ٢٠ تومان افت کرد ولی اکثر دست اندرکاران انتظار دارند قیمت تا ٥٠ تومان دیگر هم افت کند دلیل این امر محدودیت تقاضا از یک طرف و کاهش قیمت شمش از طرف دیگر است. با فروش شمش در پایه قیمت ١٤٠٥ تومان میله گرد هم باید در پایه قیمت ١٥٢٠ تومان ( بدون در نظر گرفتن ٨ درصد مالیات ارزش افزوده ) معامله گردد این در حالی است که ذوب آهن اصفهان ٦٤٠٠ تن میله گرد را در قیمت ١٥٧٠ تومان در بورس به فروش رساند در حالیکه آخرین قیمت فروش میله گرد ١٦١٠ تومان پایه بود. علیرغم آنکه قیمت عوامل پایه مثل آب، برق، گاز و دستمزد افزایش یافته است قیمت مقاطع کاهش یافته و پائین تر از سال قبل است . پیش بینی بعضی از دست اندرکاران این است که قیمت متوسط امسال نسبت به قیمت متوسط سال قبل هر کیلو ٧٠ تا ١٠٠ تومان پائین تر باشد. با این روند معلوم نیست سرنوشت تولیدکنندگان با وام های سنگین بانکی چه خواهد شد نباید فراموش کرد که بودجه انقباضی به معنای دریافت مالیات بیشتر است و این امر خود می تواند تیشه ای به ریشه صنعت فولاد باشد، در حالیکه دولت اصرار به اجرای طرح جامع فولاد دارد.

بعضی از تولیدکنندگان در تلاش برای صادرات بخصوص به عراق هستند ولی نباید فراموش کرد که دولت عراق هم با نفت ٥٠ دلاری تامین میشود و هنوز بودجه این کشور برای سال ٢٠١٥ به تصویب مجلس عراق نرسیده، هجوم کالای ایرانی همراه با رقابت اکراین و چین در آینده نزدیک بازار عراق را به بازار ایران شبیه خواهد کرد در حالیکه مسئولان ما هیچ برنامه ای برای حمایت از تولید و صادرات فولاد ندارند .

 

ورق

هفته پایانی سال ٢٠١٤ قیمت ورق گرم در بازار داخلی اروپا بین ٤٠٠ تا ٤١٠ یورو هر تن درب کارخانه بود. پیشنهادات قیمت بعدی پس از تعطیلات سال نو در ژانویه عرضه خواهد شد.

ورق گرم در ترکیه ٥١٠ تا ٥٢٥ دلار هر تن درب کارخانه بوده و عرضه کننده ها در مقابل قیمت های پایین تر مقاومت نمودند. قیمت های صادراتی با توجه به رکود تقاضا ٥ تا ١٠ دلار پایین تر بود. قیمت پیشنهادی ورق گرم سی آی اس به ترکیه نیز ٤٤٥ تا ٤٧٠ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

قیمت ورق گرم تولید ژانویه در روسیه نسبت به دسامبر ٣ تا ٤,٥ درصد معادل ١٠ تا ١٨ دلار هر تن بالا رفته ٤٧٨ تا ٥٠٢ دلار هر تن با ١٨ درصد مالیات بر ارزش افزوده بود. میانگین قیمت ورق گرم در بازار داخلی امریکا ٦٠٠ تا ٦١٠ دلار هر شورت تن  درب کارخانه بود.

قیمت ورق گرم در بازار چین ٤٨٩ تا  ٤٩١ دلار هر تن با ١٧ درصد مالیات بر ارزش افزوده ثبت شد که افت کمی داشت.

ورق در بازار ایران

ورق گرم ضخامت ٢ میلیمتر رول در انزلی از ١٩٦٠ تومان هر کیلو به ١٩٢٠ تومان رسید. واردات در خلال دو هفته نیمه تعطیل بازار در بنادر انباشته شده بود و به همین دلیل عرضه در این هفته زیاد بود. محصول چین ، هند و کره در بندرامام هم پیشنهاد میشد اما با توجه به تعطیلات ژانویه و محدودیت عرضه ارز به علت بسته بودن بازارهای خارجی احتمالاً روند نزولی قیمت متوقف گردد.

ورقهای گرم ضخامت ٥/٢ تا ٦ میلیمتر محصول مبارکه با افت قیمت روبرو بود که علت آن کاهش شدید تقاضا بود. بخصوص که عرضه مبارکه هم افزایش یافته است. ورقهای ضخامت ٦ تا ٣٠ میلیمتر داخلی با حدود ١٠ تومان افت قیمت روبرو شد. تعطیلی موقت اکسین و محدودیت عرضه کاویان باعث حفظ بازار شد اما با عرضه نوع وارداتی این کالاها در بندر امام، پیش بینی میشود قیمت این کالاها در هفته آینده کاهش یابد، جو عمومی بازار با توجه به محدودیت تقاضا هم این پیش بینی را تقویت می کند.

ورقهای سرد با بازار به شدت راکدی روبرو بود قیمت ها تا هر کیلو ٥٠ تومان هم افت کرد. از یک طرف محصولات مبارکه در بازار به شدت عرضه شد، از طرف دیگر کالاهای وارداتی در بنادر شمالی که طی دو هفته نیمه تعطیل بازار وارد شده بود باعث شد تا عرضه کننده ها در بازار کساد به جنگ قیمت بروند همین امر باعث نزول قیمت شد. بعضی از تحلیل گران پیش بینی می کنند این روند نزولی ادامه داشته باشد. اما شایعاتی در بازار پخش شده که ارز مبادله ای به این کالا تعلق نخواهد گرفت در نتیجه امیدواری به بازار هست. آنچه مسلم است این است که این روند نزولی قیمت باعث کاهش واردات خواهد شد با توجه به دوره زمانی تحویل کالا انتظار میرود در ماههای بعد ورق سرد با بازار بهتری روبرو شود ولی برای هفته های آینده چشم انداز مثبت نیست.

ورق گالوانیزه با افت قیمت روبرو بود، در حال حاضر با توجه به روند نزولی قیمت ورق سرد ورق گالوانیزه هم با همین روند روبرو خواهد شد ، در حالیکه تقاضا بسیار محدود است .


منبع: ایفنا

تصاویر
  • وضعیت بازار فولاد در اولین هفته سال 2015
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها