Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

ثبات نرخ ارزدر گرو مدیریت کنترلی بانک مرکزی/ افزایش غیرواقعی نرخ ارزناشی از شوک روانی افت قیمت نفت

دوشنبه، 29 دی 1393 | Article Rating
شاهین شایان آرانی با بیان اینکه تثبیت نرخ ارز یکی از مهمترین شاخص ها برای ایجاد ثبات در بازار و اقتصاد هر کشور است، افزود: برهمین مبنا، تمام دنیا تلاش می کنند تا نرخ ارز را با مدیریت در بازه زمانی مشخص، ثابت نگه دارند.

وی آرامش مردم و بازار را ناشی از ثبات نرخ ارز عنوان کرد و اظهار داشت: در بازاری که نرخ ارز ثابت باشد، تولیدکنندگان و تجار می توانند برای تولید یا واردات و صادرات خود برنامه ریزی درستی تدوین کنند که همین امر باعث اصلاح نرخ ها در بازار و کاهش نرخ تورم می شود. 

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در دولت یازدهم، ثبات نرخ ارز یکی از محورهای فعالیت اقتصادی عنوان شد به طوری که دولت توانست علاوه بر کاهش نرخ تورم برای مدتی قیمت ارز را بین 3 هزار و 150 تا 3 هزار و 200 تومان ثابت نگه دارد.

وی ادامه داد: طی هفته های اخیر با افزایش نرخ دلار به بیش از 3 هزار و 500 تومان با رشد 10 درصدی قیمت دلار مواجه شدیم که چنین وضعیتی برای اقتصاد کشور ما خوب نیست که این نرخ باید با مدیریت صحیح کاهش یابد. 

وی با اعتقاد به اینکه افزایش مجدد نرخ ارز واقعی نیست، گفت: بانک مرکزی ابزار و امکانات لازم برای ثبات نرخ ارز در کشور را دارد و امیدواریم هرچه سریعتر قیمت نرخ ارز در کشور روند ثابتی را طی کند، چرا که نوسان این نرخ می تواند باعث بهم ریختگی بازار و اقتصاد شود.

به گفته آرانی، به هر میزان نرخ تورم پائین باشد، مدیریت ثبات نرخ ارز راحت تر انجام می شود و در مقابل هرچه نرخ تورم بالاتر باشد، مدیریت ثبات نرخ ارز نیز مشکل تر خواهد بود.

وی تاکید کرد: معتقدم بانک مرکزی باید نرخی را حداقل در یک بازه زمانی 2 تا 3 ساله تعیین و اجرایی کند. 

به گزارش استیل ایران به نقل از ایرنا، شایان آرانی با بیان آنکه نرخ برابری ارز در هر کشور توسط خزانه داری و بانک مرکزی آن کشور هدایت و کنترل می شود، افزود: با توجه به ذخایر ارزی موجود این نرخ متاثر از متغیرهای متعددی چون تقویت تولید، صادرات، واردات به صورت کاملا محرمانه در خزانه داری و بانک مرکزی برنامه ریزی، سیاست گذاری، تعیین و اجرا می شود.


وی یادآور شد: در سال های 75 و 76 نرخ برابری ریال به دلار 230 تومان بود که پس از مدتی به 480 تا 500 تومان رسید یعنی در آن زمان نرخ ارز 3 برابر شد در همین راستا بانک مرکزی سیاست ثبات نرخ ارز را در پیش گرفت به نحوی که نرخ ارز را 800 تومان تعیین کرد و این نرخ تا سال 90 پایدار باقی ماند.

وی اضافه کرد: در حالی که در سال 90 نرخ هر دلار بین 900 تا 1050 تومان بود، سیاستگذاری ها و تصمیم گیری های نادرست دولت دهم سبب شد نرخ ارز چند برابر افزایش یافته و در نتیجه موجب تشدید نرخ تورم در کشور شود.

وی افزود: با وجود اینکه کشور ما اقتصاد بزرگی ندارد و هر شوک مقطعی می تواند بازار را متاثر از خود سازد، بنابراین باید بانک مرکزی بتواند با برنامه ریزی و مدیریت و کنترل نرخ ارز در بازار از تبعات نامطلوب شوک های مقطعی جلوگیری کند.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها