Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
جلوگیری از صادرات آهن خام
 

جلوگیری از صادرات آهن خام

چهارشنبه، 08 بهمن 1393 | Article Rating
وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از خام فروشی و تاکید بر صادرات محصول نهایی گفت: حداقل باید 25 درصد محصولات تولیدی به امر صادرات اختصاص یابند و هیچ واحد تولیدی نباید ایجاد شود که در صادرات نقشی نداشته باشد.
به گزارش استیل ایران به نقل از فولادنیوز، محمدرضا نعمت زاده در پنجمین همایش چشم انداز صنعت فولاد ایران با نگاهی به بازار، اظهارداشت: صنایع کشور باید با توجه به محدودیت منابع آب ایجاد شوند و در این راستا ایجاد صنایعی مانند فولاد در سواحل جنوبی و شمالی کشور که از منابع آبی مناسبی برخوردار هستند، مناسب است و به صادرات این محصولات نیز کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: خط مشی جدید وزارت صنعت بر این مبنا بنا شده و ایجاد فولاد چابهار با گسترش فعالیت فولاد بندرعباس و پارسیان می تواند آغازگر این خط مشی جدید باشد.
وی توجه به صادرات را یکی دیگر از سیاستهای وزارت صنعت عنوان کرد و اظهارداشت: حداقل باید 25 درصد محصولات تولیدی به امر صادرات اختصاص یابند و هیچ واحد تولیدی نباید ایجاد شود که در صادرات نقشی نداشته باشد.
وی تأکید کرد: نباید آهن خام را صادر کنیم بلکه باید صادرات محصولات نهایی داشته باشیم.
نعمت زاده ادامه داد: اگر واحدی فریب شرایط بازار داخلی را بخورد، عمر پایدار نخواهد داشت و در راستای افزایش صادرات باید به مسائلی مانند انتخاب تکنولوژی، صرفه جویی،مدیریت مصرف انرژی و مسائل جانبی توجه شود تا صنایع قابلیت رقابت پذیری داشته باشند.
وی استفاده از مقیاس اقتصادی در طرح های فولادی به جر طرح‌هایی که از پیشرفت فیزیکی بالا برخوردار هستند را مورد تاکید قرار داد و گفت: در مورد واحدهایی که ظرفیت تولید آنها پایین پیش بینی شده باید تجدیدنظر شود و واحدهای بزرگ نیز باید ظرفیت تولید خود را دو برابر کنند.
وزیر صنعت با بیان اینکه در زمینه طراحی و مهندسی خطوط تولید و تجهیزات در صنعت فولاد عقب هستیم، گفت: شرکت های ایرانی باید در زمینه طراحی و ساخت خطوط تولید فولاد با شرکت های خارجی همکاری داشته باشند و از فاینانس خارجی در زمینه طراحی و مهندسی خطوط تولید استفاده شود.
وی به سرمایه گذاران خارجی نیز تذکر داد که به صورت مستقل یا مشارکت با شرکت های ایرانی در زمینه طراحی و مهندسی خطوط تولید سرمایه گذاری کنند.
نعمت زاده در ادامه، عدم پذیرش هرگونه خرید مستقل از خارج در بخش ماشین آلات را به عنوان سیاست جدید وزارت صنعت عنوان کرد و گفت: نباید کوره های تولید فولاد را در سایتهای مختلف به صورت آماده خریداری کنیم بلکه این تجهیزات باید در داخل تولید شوند.
وی با تاکید بر لزوم دقت در مکان یابی اجرای طرح های صنعتی در کشور گفت: برخی کارخانه ها جاهایی واقع شده اند که برای تولید فولاد باید دو برابر ارز کشور، مواد اولیه را جابجا شود که این مسئله رقابت پذیری در صنعت فولاد را کاهش می دهد.
وی ادامه داد: صنعت فولاد یک صنعت استانی و سیاسی نیست، بلکه یک صنعت ملی است و این در حالی است که هر روز استانداران و نمایندگان مجلس خواستار تأسیس کارخانه فولاد در استان خود هستند اما ما معتقدیم این کار به مصلحت نیست و مانع از آن می شویم.
نعمت زاده در ادامه افزود: واردات فولاد به جز در موارد خاص که تولید داخلی آنها کم است و یا تولید نداریم، با ارز آزاد صورت می‌گیرد و علاوه بر این اصلاح تعرفه واردات فولاد را نیز در سال آینده خواهیم داشت .
وی با اشاره به رقابت منفی برخی تولیدکنندگان داخلی فولاد در بازارهای جهانی با یکدیگر اظهارداشت: طی سالهای قبل با عربستان در زمینه پتروشیمی همکاری مشترک داشتیم و در برخی موارد به دلیل مسافت بازار صادراتی، صادرات کالا را از طریق عربستان انجام می دادیم و در مقابل در برخی موارد نیز تولیدکنندگان عربستانی از بازار ایران و از مسیر ایران برای صادرات کالای خود استفاده می کردند که این موضوع هزینه حمل و نقل ما را نصف می کرد.
وی ادامه داد: در آن زمان مانند حالا که به پیاده روی وزیر امور خارجه انتقاد می شود، به ما نیز انتقاد می شد اما انسان ها منطق دارند و می توانند با یکدیگر مذاکره کنند.
نعمت زاده در پایان از تولیدکنندگان فولاد خواست تا برای استفاده از مشاوران خارجی در تولید خود اقدام کنند و گفت: همانطور که از خودروسازان خواستیم تا مشاوران خارجی را به کار گیرند از شما نیز می خواهیم تا در زمینه تولید فولاد از مشاوره شرکت های خارجی استفاده کنید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه در آینده ممکن است یارانه فعلی در اختیار واحدهای تولیدی قرار نگیرد، گفت: در صورت حذف یارانه ها و یا افزایش قیمت انرژی، واحدهای فولادی باید مدیریت لازم را برای تولید خود داشته باشند.
تصاویر
  • جلوگیری از صادرات آهن خام
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها