Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
دولت باید معادن سنگ آهن را به فولادی ها واگذار کند
 

دولت باید معادن سنگ آهن را به فولادی ها واگذار کند

یکشنبه، 12 بهمن 1393 | Article Rating
اکنون که معدنی ها در طرح های فولادی سرمایه گذاری کرده اند پیشنهاد ما اختصاص محدوده های بکر معدنی به شرکت های فولادی است.
مرتضی آقاجانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با بیان این مطلب گفت: این درخواست نه تنها از سوی فولاد هرمزگان بلکه از سوی سایر فولادسازان همچون خوزستان، ذوب آهن و مبارکه نیز مطرح شده و هرچند که کلیت طرح پذیرفته شده اما قواعد و قوانینی از جمله حرکت به سمت مزایده در واگذاری ها همچنان مشکل ساز است.
وی افزود: با حرکت معدنی ها به سمت فولادسازی و تبدیل شدن آنها به مصرف کننده و نیز عدم رشد بهره برداری از معادن متناسب با تولید فولاد، اکنون شاهد این کمبود در بخش مواد اولیه هستیم.
آقاجانی اظهار داشت: پیش بینی می شود فولاد هرمزگان امسال درمقایسه با سال گذشته رشد 10 درصدی در تولید محصولات داشته باشد و هرچند که پیش بینی ها برای سال جاری 20 درصد رشد بوده اما به دلیل محدودیت برق، گاز و بویژه مواد اولیه و رکود بازار موفق به دستیابی به این رکورد نخواهیم شد.
وی با تصریح این نکته که تا چند ماه گذشته عمده مشکل فولادسازان تامین مواد اولیه بود گفت: این مشکل زمانی بوجود آمد که توازن فولاد و معدن بهم خورد.
آقاجانی افزود: از دیگر راهکارهای فولادسازان به منظور تامین مواد اولیه به دلیل پیش بینی کمبود مواد اولیه در تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404، تامین از طریق منابع خارجی است و به دلیل تحریم های موجود برای حضور در جوامع بین المللی، نیاز به سیاست گذاری و حمایت دولت دیده می شود.
وی خاطرنشان کرد: برای ادامه حیات فولادسازان در شرایط موجود و حتی آینده، بهترین اقدام برای خرید با قیمت ها و کیفیت های مناسب، انعقاد قراردادهای متمرکز برای تامین مواد اولیه از طریق کشورهایی چون هند و سهمیه بندی منابع خارجی است.
به گزارش استیل ایران به نقل از فولادنیوز، مدیرعامل فولاد هرمزگان از دیگر مشکلات فولادسازان داخلی را رکود بازار داخلی و جهانی دانست و گفت: عملا بازاری باقی نمانده و در چنین وضعیتی نمی توان قید تولید را زد چراکه اینکار برای فولادسازان بزرگ و نیز در سطح ملی باتوجه به اشتغالی که ایجاد کرده اند فاجعه محسوب می شود.
وی افزود: بازار کوچکی که در داخل وجود دارد از سوی فولادسازان چینی و روسیه ای و واردات بی رویه محصولات فولادی از این کشور درخطر است و اگر این موضوع از سوی دولت مورد توجه قرار نگیرد قطعا فولادسازان با مشکل روبرو می شوند.
آقاجانی اظهار داشت: موکول کردن تصمیم گیری درخصوص این موضوع به سال 94 کاری غیر منطقی و به اعتقاد من فاجعه است و پیشنهاد فولادسازان وضع تعرفه ای معادل 15 تا 25 درصد (متوسط 20 درصد) بر روی محصولات مختلف و مناسب با شرایط بازار است.
وی گفت: باوجود آنکه افزایش نرخ ارز می تواند سبب تورم شود اما این رشد در بازار داخل حداقل می تواند سبب توجیه پذیری صادرات و مقرون به صرفه نبودن وادرات شده و بقای فولادسازان را تضمین کند.
آقاجانی درخصوص تولیدات فولاد شرکت هرمزگان نیز گفت: فولاد هرمزگان یک واحد آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و 650 هزار تن دارد که طی 2 سال گذشته باید به ظرفیت اسمی خود می رسید اما با مشکل مواد اولیه مواجه است. ظرفیت این واحد متناسب با واحد فولادسازی و تولید اسلب است.
وی افزود: ظرفیت تولید فولادسازی در مجتمع هرمزگان، 1.5 میلیون تن است که در سال 90 و طی2 تا 3 ماه، 150 هر تن تولید داشته و در سال 91 به 585 هزار تن رسید. همچنین این رقم در سال 92 به یک میلیون و 67 هزار تن رسید و امسال پیش بینی ما رسیدن به تولید یک میلیون و 200 هزار تن است.
تصاویر
  • دولت باید معادن سنگ آهن را به فولادی ها واگذار کند
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها