Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

نعمت زاده: تجارت، صادرات و حمل و نقل باید دانش بنیان شود

دوشنبه، 13 بهمن 1393 | Article Rating

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان این که سهم پژوهش در صنعت افزایش خواهد یافت گفت: توسه تجارت، صادرات و حمل و نقل همه نیازمنددانش و فناوری است و همه صنایع باید دانش بنیان شوند.


محمد رضا نعمت زاده روز یکشنبه در آیین امضاء تفاهم نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ساختمان لادن افزود: ما هرچه بتوانیم امکانات، فناوری، استفاده ازعلوم را در کاربردهای مختلف صنعت، معدن، کشاورزی و بهداشت را به طور هماهنگ رشد دهیم، بهره برداری بیشتر و مفیدتری از این حوزه ها خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در سال های پیش از انقلاب و بعد از آن تنها در صنعت نفت پژوهش داشتیم و دیگر صنایع از پژوهش بی بهره بودند بیان کرد: اما پس از انقلاب به ویژه در سال های اخیر اقدامات گسترده پژوهشی در حوزه های مختلف از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری صورت گرفته و خوشبختانه اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درجهت استفاده بیشتر از پژوهش در این مسیر گام برداشته است.

نعمت زاده اظهارکرد: تحقیقات پیش از نیاز به پول ، نیازمند فکر درست و همت است ، متاسفانه در برنامه پنج ساله سهم بودجه پژوهشی هر دستگاه مشخص شده است اما در بسیاری از این دستگاه های اجرایی بودجه پژوهشی مورد استفاده قرار نگرفته و بسیاری از کارهای پژوهشی به دلیل کم همتی انجام نشده است.

به گزارش استیل یران به نقل از ایرنا، وزیر صنعت با بیان اینکه ما در زمینه پژوهش در کشور ضعیف هستیم و قطعا نیاز به همفکری داریم، گفت: متاسفانه در زمینه اقتصاد دانش بنیان فکر می کنند که باید صنعت جدیدی را ایجاد کنیم در صورتی که ما معتقدیم که تمام صنایع موجود اعم از نفت ، نساجی ، چوب و ... نیازمند دانش بنیان شدن است که این امر تلاش و وقت بسیاری می خواهد.

نعمت زاده افزود: در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس برای حمایت از تولید آمده است که پژوهش به بخش خصوصی واگذار شود و در صورت به ثمر رسیدن طرح های پژوهشی ، 50 درصد هزینه آنها توسط دولت پرداخت خواهد شد .

وی بیان کرد: این کارسال ها است که در دنیا انجام می شود، به طور مثال در صنعت ژاپن کمترین سهم را دولت دارد.



*** را ه اندازی مرکز تحقیقات گیربکس / طراحی مرکز تست آزمون جاده ای 

نعمت زاده با اشاره به اینکه در صنایع بزرگ باید حداقل یک مرکز تحقیقاتی داشته باشیم از راه اندازی مرکز تحقیقات گیربکس درکشور خبر داد و گفت :همچنین اکنون طراحی مرکز تست آزمون جاده ای در استان قم آغاز شده است تا بتوانیم تست های مورد نیاز خودرو را که پیش از این در خارج از کشور انجام می شد در داخل کشور و با توجه امکانات موجود انجام دهیم .

وی با اشاره به اینکه صنعت خودرو نیاز به پژوهش و تحقیق دارد افزود: 90 درصد صنایع کشور ، را واحدهای کوچک و زیر50 درصد جمعیت تشکیل می دهند که فاقد واحد تحقیقات مستقل هستند .

نعمت زاده بیان کرد: با توجه ضرورت این موضوع، واحدهای خصوصی تحقیقات در کشور شکل گرفته است و اکنون یک هزار و 900 واحد تحقیقات خصوصی در سراسر کشور فعال است.

وی با طرح این موضوع که ' متاسفانه در ایران بخش کمی از در آمدهای حاصل از فروش محصولات صنعتی به امر تحقیق و پژوهش اختصاص می یابد و کمتر از یک درصد در این زمینه هزینه می شود، پیش بینی کرد: هزینه بخش صنعت در مقوله پژوهش تا سه درصد افزایش یابد. 

وزیر صنعت معدن و تجارت درعین حال یاداور شد: برای این افزایش نیاز به مشوق هایی مانند لایحه حمایت از تولید می باشد که اکنون به مجلس ارایه شده است .

معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت در نخستین روز از ایام دهه فجر تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی به منظور ورود شرکت های بزرگ به اقتصاد دانش بنیان و توسعه صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی امضا کردند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ، این تفاهم نامه همکاری مشترک به منظور تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله ، قوانین و برنامه های توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، گسترش و تقویت تعاملات پژوهشی و اجرایی کشور و در نهایت، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان به عنوان رکن اساسی در پیاده سازی اقتصاد مقاومتی ، در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی ، به امضای محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها