Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
هدف‌گذاری‌های «طرح جامع فولاد» محقق نمی شود
 

هدف‌گذاری‌های «طرح جامع فولاد» محقق نمی شود

ﺳﻪشنبه، 28 بهمن 1393 | Article Rating

نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن با تاکید بر جانمایی درست واحدهای فولادی، گفت: افزایش ظرفیت ٥٥ میلیون تنی فولاد در چشم‌انداز قابل دسترس نیست.

بهرام شکوری با بیان اینکه افزایش ظرفیت ٥٥ میلیون تنی فولاد در چشم‌انداز قابل دسترس نیست، اظهار کرد: با توجه به عقب‌ماندگی‌هایمان در احداث واحدهای فولادی در چند سال اخیر چنین افزایش ظرفیتی بعید به نظر می‌رسد و این طرح جامع باید مورد بازنگری قرار گیرد.
او افزود: بهتر است در طرح جامع فولاد اعداد خیالی برداشته و اعداد واقعی جایگزین آن ارقام شود تا در نهایت به آن میزان تولید دست یابیم.
نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن با بیان اینکه باید با هدفگذاری مناسب و استراتژی واقعی افزایش ظرفیت فولاد داشته باشیم، گفت: تولید در راستای تامین نیاز مصرفی کشور یا صادرات دیدگاهی‌ است که به تولیدکنندگان فولاد کمک بسیار خواهد کرد که در جانمایی واحدهای تولیدی مرتکب اشتباه نشوند.
شکوری با بیان اینکه متوسط مصرف فولاد در بهترین شرایط ٢٠٥ کیلوگرم به ازای هر نفر بوده و به طور میانگین حدود ٢٠٠ کیلوگرم است، گفت: با افزایش نرخ رشد جمعیت در سال ١٤٠٤ نهایتا مصرف فولادمان ٢٢,٥ میلیون تن خواهد رسید و بیشتر از این میزان فولاد نیاز کشورمان نیست.
او با بیان اینکه اگر مقدار سرانه‌مان افزایش یابد، به طور مثال توسعه خودروسازی‌ها و فعالیت‌های عمرانی‌مان افزایش یابد، میزان مصرفی فولاد در کشور به ٣٠ میلیون تن خواهد رسید، گفت: در این صورت ٢٥ میلیون تن مازاد تولید خواهیم داشت، برنامه ایران برای این مازاد چه خواهد بود؟ اگر هدف از این افزایش تولید صادرات است، باید در جانمایی کارخانه‌‌های فولادی دقت شود و در جوار سواحل آب‌های آزاد این واحدهای تولیدی واقع شوند تا بتوانیم هم در شرایط کمبود سنگ‌آهن برای واردات مشکلی در حمل و نقل نداشته باشیم و هم بستر صادرات برای آنها فراهم شود.
شکوری با بیان اینکه جانمایی درست واحدهای فولادی هزینه حمل‌و‌نقل‌‌ها را کاهش خواهد داد، گفت: برای تولید ٣٠ میلیون تن فولاد باید در استخراج ذخایر سنگ‌آهن و منابع داخلی اقدامات اکتشافی بیشتری صورت بگیرد. در حال حاضر ذخایر قطعی و احتمالی‌ معادن سنگ‌آهن ایران پنج میلیارد تن و ذخایر قطعی ٢,٤ میلیارد تن است اما شاید تنها حدود پنج درصد کشور تحت عمیات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفته و بیشتر ذخایر استخراجی سنگ‌آهن در سطح زمین بوده است.
او با بیان اینکه متوسط حفاری‌های معدنی ایران ٥٠ متر در عمق است، گفت: در صورتی که در کشورهای معدن‌خیز تمام دنیا این رقم بالای ٥٠٠ متر است. در نتیجه اکتشافات معدنی گسترده‌ای در کشور صورت نگرفته است و امیدواریم با کنسرسیوم‌هایی که ایمیدرو دعوت کرده و پهنه‌بندی‌هایی که از سوی معاونت معدنی وزارت صنعت داشته اکتشافات معدنی توسعه یابد.
به گزارش استیل ایران به نقل از فولاد نیوز، نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن با بیان اینکه دل نگرانی امروز معدنی‌ها برای اینکه ذخایر واقعی خود را اعلام نمی‌کنند، ضعف در ثبات سیاستگذاری‌ها است، گفت: دولت و مجلس باید قوانینی را وضع کنند که سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی با اطمینان لازم در زمینه فعالیت‌های معدنی حضور یابند.
او یادآور شد: بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی سوالی که همواره مطرح می‌کنند این است که شما چه تضمینی به من می‌دهید تا حداقل من تا ١٠ سال آینده در کشورتان سرمایه‌گذاری کنم؟ وضعیت مالیات‌های ایران تا ١٠ سال آینده چگونه است؟ اما با این وجود ما شاهد تصمیمات عجولانه مجلس هستیم که یکباره بهره مالکانه را به کلیه معادن تعمیم می‌دهد و در صورتی که بخش خصوصی ما برای توسعه اکتشافات توانمندی‌های بسیاری دارد، سرمایه‌گذاران داخلی هم در فضای بی‌ثباتی با چنین مانع‌هایی روبه‌رو می‌کند.

تصاویر
  • هدف‌گذاری‌های «طرح جامع فولاد» محقق نمی شود
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها