Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
راهکار‌های عبور از بحران در صنعت فولاد
 

راهکار‌های عبور از بحران در صنعت فولاد

چهارشنبه، 06 اسفند 1393 | Article Rating
مشاور مدیر‌عامل فولاد آلیاژی ایران در تشریح مشكلات صنایع فولاد كشورعنوان کرد: بهره‌وری پایین در كارخانه‌های فولادسازی و بالا بودن قیمت تمام شده، متعادل نبودن تولید محصولات پایین‌دستی، افزایش ظرفیت تولید بدون در نظر داشتن میزان مصرف آن، بالا بودن هزینه تامین مواد و قطعات خارجی به‌علت وجود تحریم‌ها از عمده مشکلات صنعت فولاد است.


رامین کیهان با اشاره به راهكارهای برون‌رفت بازار فولاد از رکود گفت: در وضعیت كنونی با رکود حاكم بر بازار داخلی،‌ توجه به تولید محصولات با كیفیت و با ارزش افزوده بالاتر و همچنین توجه به كاهش قیمت تمام شده با افزایش بهره‌وری می‌تواند شركت را در كسب سهم هر چند كوچك ولی با ارزش افزوده بالا یاری کند. همچنین رویكرد تولید محصولات جدید نیز می‌تواند شركت را در برون‌رفت از این معضل كنونی كمك كند.
کیهان تصریح کرد در مورد فولاد آلیاژی نیز با توجه به وضع تولید و فروش خودرو در كشور مشكل وجود دارد و تنوع بخشی به صنایع مصرف‌كننده فولاد آلیاژی و توجه به تولید محصولات مصرفی در سایر صنایع به جز خودرو،‌ می‌تواند شركت را در عبور از بحران فعلی نجات دهد.

وی در پاسخ به دلایل بالا بودن قیمت تمام شده در ایران نسبت به استاندارد‌های دنیا، گفت: رقابتی نبودن توزیع منابع و مواد اولیه در سطح كشور با معیارهای بین‌المللی، راندمان پایین‌تر واحدهای داخلی در مقایسه با اكثر شركت‌های مشابه خارجی به دلیل ضعف تكنولوژیك و سرعت پایین تغییرات در داخل كشور باعث شده تا قیمت تمام شده در ایران بالاتر باشد، این در حالی است که امروزه در سطح جهان معیار اقتصادی بودن یك كارخانه فولاد ساختمانی بین 5/2 تا 5 میلیون تن ظرفیت است. 

وی ادامه داد: آماده نبودن زیرساخت‌ها و مقدمات نظیر تعرفه‌ها و روابط تجاری با سایر كشورها و از دست رفتن مزیت‌های قبلی و همچنین حضور چین به‌عنوان عامل تعیین كننده در این صنعت و استفاده از دامپینگ را می‌توان از دیگر عواملی عنوان کرد که باعث افزایش قیمت تمام شده می‌شود.

کیهان درخصوص آثار تحریم‌ها در فعالیت‌های صنعتی اظهار کرد: اثرات در چند بخش قابل مشاهده است؛ ارتباطات خارجی و نقل و انتقال پول با هزینه همراه است، هزینه‌های حمل‌ونقل‌ دریایی افزایش پیدا كرده است، متاسفانه شركت‌های معتبر خارجی كه در سطح جهانی شناخته شده هستند در معامله با شركت‌های ایرانی چه خرید و چه فروش محدودیت ایجاد كرده‌اند كه بالطبع منجر به افزایش هزینه برای صنعت شده است و از همه مهم‌تر‌ عموم صنایع، توان تكنولوژی خود را رفته رفته از دست می‌دهند و به روزرسانی خطوط هم با مشكل انجام می‌شود.

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، رامین کیهان برگزاری سمپوزیوم فولاد را در شرایط فعلی مثبت ارزیابی کرد و گفت: موضوع سمپوزیوم برای شرایط فعلی كشور بسیار حیاتی است. در حال حاضر فولادسازان گروه ساختمانی كه مجبورند آهن اسفنجی را با قیمت نامتعادل با قیمت فولاد در سطح جهانی تهیه کنند، در آستانه ورشكستگی قرار دارند و بهتر است تا زمانی‌كه كشور در تامین مواد اولیه به شرایط رقابتی نرسیده، دولت نسبت به متعادل‌سازی حاشیه سود حاصله نگاه كنترلی داشته باشد.

تصاویر
  • راهکار‌های عبور از بحران در صنعت فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها