Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
راه نجات صنعت و معدن کشور تمرکز بر صادرات با پشتیبانی دولت است
 

راه نجات صنعت و معدن کشور تمرکز بر صادرات با پشتیبانی دولت است

پنجشنبه، 07 اسفند 1393 | Article Rating

عضو سابق هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولادایران معتقد است: امروز راه نجات بخش صنعت و معدن کشور تمرکز بر روی صادرات است کهاین مهم نیاز به پشتیبانی و مشوق های دولت یازدهم دارد.

سیدرضا شهرستانی روز چهارشنبه گفت: شرایط تحریم و مشکلات برجای مانده از سالهای گذشته، موجب بروز رکود و بحران برای واحدهای تولیدی شد و از دی ماه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به آزادسازی صادرات اقدام کرد که این حرکت برای تداوم فعالیت در این بخش بسیار موثر بود.

وی افزود: الحاق به سازمان جهانی تجارت(WTO)می تواند نقش رقابتی برای تولیدات کیفی و استاندارد فراهم سازد و حرکت در این مسیر اهمیت بسزایی دارد.

شهرستانی نقش دولت در حمایت از تولید صادراتی را بسیار مهم دانست و گفت: فولادسازان خواستار کاهش نرخ بهره بانکی، اعطای تسهیلات با بهره های پائین، اعمال تعرفه بر واردات و معافیت های مالیاتی هستند.

وی گفت: پیاده سازی سیاست خصوصی سازی به روش نادرست، مانع از تحقق اهداف پیش بینی شده برای آن شد و انتظار می رود این موضوع شکل واقعی به خود گیرد.

عضو سابق هیات مدیره انجمن یادشده، افزود: تعیین نرخهای دستوری مانع از رونق فضای کسب و کار است، بنابراین حاکم ساختن اصل اساسی تجارت 'عرضه و تقاضا' موجب بهبود شرایط می شود و تولیدکننده و مصرف کننده می توانند به قیمت های تعادلی دست یابند.

وی شرایط کنونی بازار فولاد را برای واحدهای کوچک بخش خصوصی دشوار دانست و گفت: اتخاذ سیاست حمایت تعرفه ای از تولیدات داخلی با ابزار تعرفه بسیار مهم است، زیرا اعمال دامپینگ (عرضه کالا به نرخ کمتر از قیمت تمام شده) توسط کشورهای چین و روسیه در بازارهای مختلف به ویژه ایران اعمال تعرفه سنگین بر واردات را ضروری می سازد.

شهرستانی گفت: اکنون مجلس شورای اسلامی بررسی بودجه 1394 را در دستور کار دارد و انتظار می رود با برنامه ریزی مناسب شاهد رونق اجرای طرحهای عمرانی باشیم که نقش موثری در رشد تولید در بخشهای مختلف را به دنبال خواهد داشت.

براساس سند چشم انداز 1404 ظرفیت تولید فولاد کشور باید به 55 میلیون تن برسد که یکی از برنامه ها در این ارتباط اجرای هفت طرح فولاد استانی که هریک دارای ظرفیت 800 هزار تا یک میلیون تن هستند.

انجمن جهانی فولاد به تازگی اعلام کرد: ایران در سال 2014 میلادی با تولید 16 میلیون و 331 هزار تن فولاد خام به جایگاه چهاردهم جهانی دست یافت و علاوه براین رتبه نخست خاورمیانه را نیز به خود اختصاص داد.

به گزارش استیل ایران به نقل از ایرنا، شهرستانی یادآور شد: کاهش تقاضا نسبت به عرضه تولیدات فولادی موجب افت قیمت را در این بخش به دنبال داشته به گونه ای که متوسط قیمت میلگرد در ابتدای سال جاری هر شاخه دو هزار تومان بود، به سطح یک هزار و 550 تومان رسیده و این شرایط در بازار با توجه به افزایش هزینه های زیربنایی، دستمزد و غیره مشکلات جدی را برای تولیدکنندگان به ویژه بخش خصوصی فراهم ساخته است.

تولیدکنندگان بخش خصوصی طی 10 ماهه سال جاری یک میلیون و 615 هزار و 350 تن شمش فولاد خام تولید داشتند که این میزان نسبت به عملکرد 9 ماهه امسال رشد تولید حدود 12 درصدی را ثبت کردند. 

تولیدکنندگان عمده فولاد کشور (مبارکه، خوزستان، ذوب آهن، هرمزگان، سبا، خراسان، فولاد آلیاژی و گروه ملی) طی 10 ماهه امسال منتهی به دی ماه 14 میلیون و پنج هزار و 600 تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به مدت مشابه رشد تولید 7.3 درصدی داشتند. 

تصاویر
  • راه نجات صنعت و معدن کشور تمرکز بر صادرات با پشتیبانی دولت است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها