Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
زنگ خطر كاهش ارزش روبل براي بازار فولاد ايران
 

زنگ خطر كاهش ارزش روبل براي بازار فولاد ايران

چهارشنبه، 13 اسفند 1393 | Article Rating
مديرعامل شركت سهامي ذوب آهن اصفهان با اشاره به مصوبه اخير هيات دولت در زمينه افزايش تعرفه واردات فولاد گفت: با توجه به كاهش 45 درصدي ارزش روبل روسيه جا دارد تا تعرفه‌هاي واردات فولاد به ايران بيشتر هم افزايش يابد.


اردشير سعدمحمدي در پاسخ به اين سوال كه جلسه اخير فولادسازان با وزير صنعت، معدن و تجارت چطور بود؟ توضيح داد: اولا جا دارد تشكر كنم كه بالاخره بحث افزايش تعرفه واردات فولاد به كشور به تصويب هيات دولت رسيد و قرار است از ابتداي سال آينده اجرايي شود. با اين وجود بايد بگويم با توجه به شرايط موجود و كاهش ارزش روبل در روسيه تا 45 درصد مي‌توان انتظار داشت چون فروش فولاد روسيه به صورت دلار بوده و ارزش دلار نسبت به پول اين كشور مابه‌التفاوت خوبي دارد، واردات فولاد روسيه به ايران شدت خواهد گرفت؛ بنابراين ما بايد درصد تعرفه واردات خود را بالاتر ببريم تا مانع وارد فولاد روسيه شويم.

وي افزود: تركيه براي واردات محصولات طويل فولادي 35 درصد تعرفه گذاشته است ما هم بايد در همين حدود روي واردات فولاد تعرفه بگذاريم. در اروپا نيز حدود 10 درصد روز بين 35 تا 40 درصد تعرفه روي واردات فولاد گذاشته شد. كشورهايي مانند آمريكا، تايوان و مالزي نيز اقدام به تعرفه‌گذاري كرده‌اند.

وي تاكيد كرد: من فكر مي‌كنم بايد درصد تعرفه واردات فولاد را با توجه به شرايط فروش و محصولاتي كه در كارخانه‌ها توليد شده اما به فروش نرفته بالاتر ببريم.

رقابت ناعادلانه با فولادسازان ديگر
مديرعامل شركت سهامي ذوب آهن اصفهان در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اينكه دپوي 
محصولات فولادي در انبار كارخانه‌هاي فولادي در چه وضعيتي قرار داشته و فولادسازان با معضل افت فروش چه مي‌كنند؟ اظهار كرد: شايد گفتن آمار مربوط به دپوي محصولات ذوب آهن به دليل احتمال تاثيرگذاري بر بازار درست نباشد. اما مي‌خواهم بگويم كه مشكل ما اين است كه ما تنها توليدكننده فولاد به روش كوره بلند در كشور هستيم و بقيه فولادسازان به روش احياي مستقيم كار مي‌كنند. اگر قيمت انرژي به نسبت جهاني با داخل در دو روش كوره بلند و احيا را با يكديگر مقايسه كنيم اختلافي در حدود 3.5 برابر حاصل مي‌شود و اين قيمت باعث شده تا رقابت پذيري ذوب آهن در بازار در مقابل رقبايش به شدت كاهش يابد. سيستم در كشور بايد فكري براي حل اين معضل بكند تا قيمت انرژي به صورت عادلانه‌تري در اختيار ذوب آهن قرار بگيرد. قيمت تمام شده ذوب آهن به دليل روش توليد آن بالاتر از ساير فولادسازان است كه فقط در بخش انرژي تا 400 تومان قيمت تمام شده ما بالاتر است. با اين مابه‌التفاوت قدرت رقابتمان در بازار پايين مي‌آيد.

ذوب آهن چهار برابر استاندارد جهاني نيرو دارد

سعدمحمدي در پاسخ به سوال ديگر درباره گزارش اخير مركز پژوهش‌هاي مجلس در خصوص استخدام‌هاي بي‌رويه در شركت‌هاي معدني و صنايع معدني در دولت قبل توضيح داد: اين موضوع يك واقعيت است. تعداد پرسنل ذوب آهن اصفهان نسبت به توليد آن همخواني ندارد. ما به نسبت استاندارد جهاني 4 برابر در ذوب آهن بيشتر نيرو داريم. اگر ما قصد رقابت در بازار را داريم بايد از تكنيك‌هاي و روش‌هاي بهره‌ور و از نيروي انساني متخصص استفاده كنيم. اين در حالي است كه نيروي انساني ما چندان آموزش ديده نيستند. 

او در پاسخ به اين سوال كه چرا ذوب آهن دست به تعديل نيرو نمي‌زند؟ عنوان كرد: اين كار به دليل مباحث قانوني و مشكلات مالي شدني نيست. شركت‌هايي كه دست به تعديل نيرو مي‌زنند به كاركنانشان بازنشستگي پيش از موعد مي‌دهند كه اين كار نيز مستلزم پرداخت هزينه سنگيني است كه ذوب آهن در حال حاضر توان تامين آن‌را ندارد و اگر زير بار اين هزينه برود مجبور مي‌شود تسهيلات بانكي با سود 30 درصد بگيرد كه عملا فشار مضاعفي خواهد شد.

عيار سنگ دريافتي كوره بلند مناسب نيست

مديرعامل شركت سهامي ذوب آهن اصفهان با تاكيد بر ضرورت تغيير تكنولوژي توليد در ذوب آهن و استفاده از سيستم‌هاي ارتقاي بهره‌وري و همچنين بكارگيري نيروهاي ماهر بيشتر در پاسخ به سوال مبني بر اينكه آيا همچنان از عملكرد بخش معدن انتقاد داريد؟‌ توضيح داد: معدنكاران كشور زحمت مي‌كشند و شكي در اين نيست و خودم هم بيشتر كارم در بخش معدن بوده است. اما يك نكته وجود دارد و آن اينكه به هر حال تمام كوره بلندهاي دنيا سنگ آهن با عيار حداقل 61 درصد نياز دارند و اگر سنگ آهن با عيار پايين‌تر در كوره بلند تزريق كنيم به ازاي هر يك درصد كاهش عيار حدود 1.5 درصد ميزان توليد چدن در هر بازه كوره كاهش مي‌يابد و نيم درصد مصرف كك افزايش مي‌يابد كه اينها باعث افزايش هزينه تمام شده توليد در ذوب آهن اصفهان مي‌شود. در حال حاضر ورودي سنگ آهن ما متفاوت است اما سنگ آهني كه از جلال آباد مي‌گيريم عيار 55 درصد داشته و سنگ آهن بافق نيز داراي عيار 58 يا 59 درصد است. عيار سنگ آهن خريداري شده از بخش خصوصي بالاتر است ولي ميزان آن كمتر است. من تاكيد دارم كه ما نيازمند تغيير نگاه براي استراتژي بخش معدن هستيم.

نظر سعدمحمدي درباره اظهارات شافعي
سعدمحمدي درباره اظهارات اخير رئيس هيات مديره شركت سهامي ذوب آهن اصفهان مبني بر اينكه صنعت 
فولاد در روابط بين‌الملل نبايد وجه المصالحه شود، نيز به ماين نيوز گفت: من نمي‌دانم اين قضيه چقدر درست است. اما وقتي محصول من توليد شده و روي زمين است اولويت اين است كه محصولات توليد داخل به فروش رفته و تبديل به ريال شود تا نقدينگي شركت‌هاي داخلي تامين شود. الان قيمت فولاد در كف خود قرار داشته و شركت ما نه تنها سود ندارد بلكه حتي در محدوده منفي نيز قرار دارد. در تمامي روابط بين‌الملل بايد به اين نكات توجه ويژه شود.

عبور از توليد 2.7 ميليون تني

او درباره برنامه توليد و صادرات سال جاري ذوب آهن اصفهان نيز توضيح داد: توليد امسال فولاد خام ذوب آهن اصفهان از 2.7 ميليون تن عبور مي‌كند كه حدود 20 درصد بيشتر از سال گذشته است. اميدواريم صادرات شركت نيز تا پايان سال به 340 هزار تن برسد كه در صورت رسيدن به اين عدد رشد بيش از 50 درصدي در صادرات نيز تحقق خواهد يافت.

به گزارش استیل ایران به نقل از ماین نیوز، مديرعامل شركت سهامي ذوب آهن اصفهان خبر داد: پارت سوم تجهيزات ساخت كارخانه ريل ذوب آهن وارد كشور شده و هفته ديگر ترخيص مي‌شود. همچنين پارت‌هاي چهارم و پنجم نيز به زودي از آلمان بارگيري شده و به سمت ايران مي‌آيند.

تصاویر
  • زنگ خطر كاهش ارزش روبل براي بازار فولاد ايران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها