Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
سنگ آهن مزیت‌‌ اصلی زنجیره فولاد ایران است
 

سنگ آهن مزیت‌‌ اصلی زنجیره فولاد ایران است

چهارشنبه، 20 اسفند 1393 | Article Rating
سومین کنگره متال بولتن در زمینه گندله و آهن اسفنجی در تاریخ یازدهم تا سیزدهم اسفند ماه سال جاری در ابوظبی امارات برگزار شد.


علاوه بر ارائه آخرین تحقیقات مربوط به بازارهای جهانی در زمینه سنگ آهن، گندله، آهن اسفنجی، قراضه و فولاد خام که توسط معتبرترین موسسات جهانی ارائه شد این کنگره در نشستی اختصاصی و جذاب به بررسی وضعیت ایران در زنجیره آهن و فولاد و افق های پیش روی شرکت های ایرانی و سرمایه گذاران خارجی پرداخت.

در این نشست ویژه بررسی وضعیت زنجیره آهن و فولاد در ایران، آقایان نیکوسخن از شرکت ایریتک، غرقی از انجمن سنگ آهن، دکترفرشاد از اعضای هیات مدیره گل گهر و مهندس بحرینی از فولاد سیرجان به ایراد سخنرانی و پاسخ گویی به سوالات شرکت کنندگان در این باره پرداختند.

سجاد غرقی، عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن یکی از سخنرانان این نشست بود.

وی در سخنرانی خود ضمن معرفی انجمن سنگ آهن به عنوان فراگیرترین تشکل این حوزه به بیان خلاصه ای از اقدامات انجمن در راستای بهبود فضای کسب و کار و صیانت از منافع جمعی فعالین بازار سنگ آهن پرداخت و سپس با بررسی وضعیت موجود زنجیره سنگ آهن تا فولاد و برنامه های آتی این حوزه مانند طرح جامع فولاد، نیازمندی های این زنجیره را در سه حوزه تولید سنگ آهن، کنسانتره و گندله را برشمرد.

نمودار 1- میزان تولید سنگ آهن، کنسانتره و گندله در کشور در سال 2014

نمودار 2- وضعیت وجود و چشم انداز 1404 در زنجیره تولید سنگ آهن، کنسانتره و گندله

به گفته غرقی ایران در هر دو سناریوی صادرات محور و فولادمحور ناگزیر از افزایش تولید سنگ آهن از 52 میلیون تن فعلی به بیش از 100 میلیون تن در 10 سال آینده خواهد بود. وی که با بررسی فاصله های موجود تا افق طرح جامع در بخش های کنسانتره و گندله میزان سرمایه گذاری های لازم برای نیل به چنین برنامه هایی را قابل توجه می دانست اذعان کرد آنچه به عنوان فاصله زیاد وضعیت فعلی در ایران با آنچه به عنوان افق 1404 مطرح شده است، می تواند همزمان فرصت و تهدید به شمار برود. از سویی سرمایه گذاران خارجی در صورت اطمینان از واقعی بودن این اعداد به چشم فرصت های سرمایه گذاری به آنها نگاه می کنند و این امر ی تواند منجر به جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور شود ولی از سوی دیگر عدم براورد صحیح تقاضای بازارهای مصرف داخلی و بازارهای صادراتی می تواند به انحراف سرمایه گذاری ها و سیاست گذاری های نادرست منجر شود. 

عضو هیات مدیره انجمن در این نشست همچنین به تحلیل هزینه های تولید و فروش سنگ آهن در مناطق مختلف ایران پرداخت و جذابیت این حوزه را برای سرمایه گذاری خارجی یادآور شد. بر اساس جداول و نمودارهای ارائه شده در سخنرانی این عضو هیات مدیره انجمن، بررسی ترکیب هزینه تمام شده تولید سنگ آهن در ایران نشان می دهد که هزینه پایین تولید درب معدن مزیت اصلی معادن سنگ آهن ایران و هزینه های زیرساختی و بازرگانی مشتمل بر حمل زمینی و دریایی را موانع اصلی در راه افزایش رقابت پذیری هستند. 

در این پنل سخنرانی های انجام شده توسط ایرانیان حاضر آمار و ارقام ارائه شده توسط نماینده انجمن سنگ آهن در مورد چشم انداز 1404 فولاد مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت و عمده سوالات طرح شده نیز در همین راستا بود. 

از جمله این سوالات می توان به سوال نماینده موسسه "مکنزی" انگلستان اشاره کرد که با اشاره به پایین بودن هزینه تولید درب معدن و بالا بودن هزینه های بازرگانی از تمهیدات دولت و انجمن در مواجهه با این مشکل می پرسید. نماینده دپارتمان معدنی شرکت "میتسوبیشی" ژاپن نیز با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری خارجی موجود در ایران، از چگونگی تضمین حقوق مالکیت در این پروژه ها و مشارکت بانک مرکزی در ارائه این تضامین پرسید. همچنین نماینده شرکت "اتوتک" آلمان با یادآوری کسری موجود در حوزه گندله سازی در ایران و با توجه به تحریم نبودن ایران در این حوزه، دلایل عدم رشد تولید این محصول را در سالهای گذشته پرسیدند. دیگر سوال این پنل تیز توسط نماینده شرکت "دانیلی" ایتالیا پرسیده شد که در آن وی به خوشبینانه بودن طرح های موجود در بعضی حلقه های زنجیره فولاد اشاره کرد و همچنین خواستار شفاف شدن فضا برای سرمایه گذاران خارجی در ایران شد.

به گزارش استیل ایران به نقل از ماین نیوز، غرقی عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن در پاسخ به سوالات فوق با تاکید مجدد بر بالا بودن هزینه های بازرگانی در حوزه سنگ آهن، از برنامه های انجمن برای تشکیل کنسرسیوم های فروش و حمل زمینی و رایزنی با ارگان های مختلف دولتی مانند سازمان پایانه ها، سازمان بنادر و دریانوردی و کشتی رانی های مختلف سخن گفت.

وی همچنین سرمایه گذاری خارجی را نیاز حوزه معدن و صنایع معدنی کشور دانست و بر لزوم تامین امنیت سرمایه گذاری و ثبات اقتصادی به منظور جذب سرمایه های خارجی تاکید کرد.

غرقی در پاسخ به سوالی که از عدم توازن در زنجیره پرسیده بود نیز با اشاره به سیاست گذاری های نامناسب و وضع عوارض صادراتی برای کنسانتره و گندله در گذشته از اقدامات دولت و انجمن سنگ آهن برای بهبود این وضعیت و کاهش تعرفه ها جهت تشویق سرمایه گذاری خبر داد. 

اگر مزیت این کنگره را بتوان برگزاری پنل اختصاصی آن دانست، سوالات مطرح شده را نیز باید نشانه حساسیتی دانست که سرمایه گذاران بین المللی برای ثبات اقتصادی و امنیت سرمایه گذاری قائل هستند.

به گفته مهندس سجاد غرقی، تجار و سرمایه گذاران حاضر در این کنگره به طور مداوم از تضمین ثبات در افق های حداقل چندساله می پرسند و البته این امر مهم ترین دغدغه خود ما معدنی های ایرانی نیز هست.
باید به انتظار نشست و دید تشکل های صنفی در حوزه معدن در صورت موفقیت مذاکرات هسته ای چگونه با حضور سرمایه گذاران خارجی مواجه خواهند شد. تلاش های انجمن سنگ آهن برای گشودن باب گفتگو با شرکت ها و موسسات خارجی را می توان طلیعه ای مناسب بر اقدامات تشکل های معدنی دانست.

تصاویر
  • سنگ آهن مزیت‌‌ اصلی زنجیره فولاد ایران است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها