Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

دلایل سه‌گانه رشد بورس تهران در روز گذشته

یکشنبه، 24 اسفند 1393 | Article Rating
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رقم خوردن جریان مثبت خرید و رشد 540 واحدی شاخص کل بود. 
در بازار دیروز معامله‌گران در آخرین شنبه سال 93 شاهد رقم خوردن بازاری مثبت بودند که این جریان با مباحثی میان معامله‌گران در مورد دلایل رخداد آن مواجه بود. از دیدگاه کارشناسان این رشد می‌تواند ناشی از چند دلیل باشد؛ نخستین دلیل به خوش‌بینی معامله‌گران برای حصول توافقی سیاسی بازمی‌گردد. این گروه از کارشناسان با خوش‌بینی نسبت به دلایل افت در بازار موازی ارز از این مساله به‌عنوان نشانه‌ای از نزدیکی توافق و لزوم رشد بازار یاد می‌کنند. در مقابل گروه دیگری بر مساله بازگشایی نمادهای پالایشگاهی و احتمال رشد مقطعی بازار برای کاستن از فشار بازار جهت بازگشایی نمادهای پالایشگاهی تاکید دارند. گروه سوم کارشناسان به رفتار سنتی بازار در آخرین هفته اسفند ماه و تلاش شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای رشد قیمت‌ها و کاهش زیان یا شناسایی سود در آخرین روزهای سال 93 تاکید دارند. صرف نظر از دلایل و استدلال‌های سه گانه ذکر شده به نظر می‌رسد بازار در چند روز آینده همچنان در چنبره انتظار و امید باشد تا بتواند به تصویری روشن‌تر برای آینده بازار در سال آینده دست یابد.
در بازار دیروز بحث در مورد بازگشایی نمادهای پالایشگاهی در بازار ادامه داشت. در مقابل گروه موافقان بازگشایی در هر شرایط ممکن، گروه دیگری از فعالان بازار خواستار به تعویق افتادن بازگشایی‌ها با هدف ادامه چانه‌زنی‌های شرکت‌ها و وزارت نفت هستند. 
در بازار دیروز همچنین عرضه اولیه شرکت فرآوری زغال‌سنگ پرورده طبس با یک روز تاخیر به امروز– یکشنبه- موکول شد. در حالی مقرر شده بود تا تعداد 18 میلیون سهم شرکت فرآوری زغال‌سنگ پرورده طبس معادل 10 درصد از سهام «کپرور» طی معاملات دیروز  در بازار دوم فرابورس عرضه شود که با اعلام پیغام ناظر بازار این امر به امروز موکول شد.

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، در گروه سرمایه‌گذاری جلسه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن دیروز با تقسیم سود 240 ریالی به کار خود پایان داد. در گروه فلزی بازگشایی نماد فولاد خوزستان به افت 13درصدی این نماد منجر شد.

در گروه غذایی شرکت بهنوش ایران طی دوره 9 ماهه با اختصاص 795 ریال سود به ازای هر سهم معادل 102 درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کرد.
شرکت بهنوش ایران پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 93 را با سرمایه 164
میلیارد و 608میلیون ریال در اردیبهشت ماه 93 به صورت حسابرسی شده و در مرداد 93 مبلغ 1340 ریال و در مرداد ماه 93 و در بهمن 93 مبلغ 1080 ریال و در اسفند 93 مبلغ 780 ریال اعلام کرده است و طی دوره 9 ماهه با اختصاص 795 ریال سود به ازای هر سهم معادل 102 درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کرد.
بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 4 بهمن ماه 93 افزایش سرمایه 8/ 45درصدی شرکت (از مبلغ 164 میلیارد و 608 میلیون ریال به مبلغ 240 میلیارد ریال) از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به تصویب رسید. «غبهنوش» پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 92 را با سرمایه 164 میلیارد و 608میلیون ریال مبلغ 722 ریال و در آخرین پیش‌بینی مبلغ 1.196ریال اعلام کرده بود که بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده مبلغ 1204 ریال و بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده مبلغ 1326 ریال محقق شد. در گروه بانکی دیروز معامله‌گران شاهد معاملات بسیار پر‌تعدادی بودند. معاملات گسترده در نمادهایی مثل صادرات، ملت و تجارت از سوی کارشناسان به‌عنوان نمادهایی که از توافق سیاسی بیشترین سود را می‌برند، دیروز کاملا جلب توجه می‌کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات بورس با انجام برخی معاملات عمده به ویژه در خارج از ساعت معاملات شاهد جهش بود این ارزش با توجه به داد و‌ستد یک بلوک سنگین نفت بهران به هزار و 198 میلیارد ریال بالغ شد. ارزش معاملات در فرابورس نیز به 248 میلیارد تومان بالغ شد. شاخص هم با رشد 84/ 0 درصدی به 64 هزار و 610 واحد بالغ شد.  



ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها